chrome5 Postat 6 juli 2020 Postat 6 juli 2020 Jag försöker lÀra mig spela gitarr bÀttre och upptÀckte nu att powerackord fanns. Om jag förstÄr sÄ trycker man endast ner tvÄ strÀngar pÄ greppbrÀdan. Jag Àr dock sÄ inkörd pÄ barreackord sedan tidigare sÄ pÄ det stÀlle jag skulle tryckt ned den översta tonen pÄ greppbrÀdan lÀgger jag istÀllet hela pekfingret över. Blir powerackorden fel dÄ? Borde jag istÀllet bara trycka ner de pÄ tvÄ stÀllen pÄ greppbrÀdan och försöka dÀmpa de övriga strÀngarna?
VayzeriA Postat 6 juli 2020 Postat 6 juli 2020 (redigerat) BÄde ja och nej. SÄ lÀnge du slÄr an de 2 översta E och A dÄ gör det inget. Men försök att göra det till en vana att anvÀnda 1 finger/ strÀng. Kommer underlÀtta nÀr ditt spelande blir bÀttre och avancerar.... ^^ Redigerat 6 juli 2020 av vayzeria
Henric Svensson Postat 6 juli 2020 Postat 6 juli 2020 FingersÀttning dvs vilket finger var och nÀr Àr A och O för alla instrument! 1
ostfisk Postat 7 juli 2020 Postat 7 juli 2020 NĂ€r man spelar powerackord sĂ„ vill man inte att de tunna strĂ€ngarna ljuder med. NĂ€r man trycker ner hela pekfingret (Barre) sĂ„ riskerar man att de ringer med. I alla fall dĂ„ man spelar elgitarr. Inte lika stor risk pĂ„ akustisk. Men öva pĂ„ att ha spetsen av pekfingret nedtryckt och resten av pekfingret liggandes pĂ„ de andra strĂ€ngarna, utan att trycka ner dom. DĂ„ dĂ€mpas dom. đ
bassace Postat 7 juli 2020 Postat 7 juli 2020 Powerackord Ă€r vĂ€l tre strĂ€ngar. Grundton - Kvint - Oktav, alltsĂ„ de tre översta strĂ€ngarna i ett barrĂ©ackord. LĂ€r dig att ta greppen med tre klingande och resten dĂ€mpade strĂ€ngar bĂ„de med E-strĂ€ngen och A-strĂ€ngen som bas -- sĂ„ blir du en mĂ€stare đ
Nenne Postat 5 mars 2021 Postat 5 mars 2021 On 7/6/2020 at 11:45 AM, chrome5 said: Jag försöker lÀra mig spela gitarr bÀttre och upptÀckte nu att powerackord fanns. Om jag förstÄr sÄ trycker man endast ner tvÄ strÀngar pÄ greppbrÀdan. Jag Àr dock sÄ inkörd pÄ barreackord sedan tidigare sÄ pÄ det stÀlle jag skulle tryckt ned den översta tonen pÄ greppbrÀdan lÀgger jag istÀllet hela pekfingret över. Blir powerackorden fel dÄ? Borde jag istÀllet bara trycka ner de pÄ tvÄ stÀllen pÄ greppbrÀdan och försöka dÀmpa de övriga strÀngarna? SÄ hÀr Àr det: Det som du tycker lÄter bÀst Àr rÀtt!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.