Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Nu mÄste jag stÀlla en ganska dum frÄga, för jag förstÄr verkligen inte.

Vilka kablar behöver jag för att ansluta ett par KRK Rokit 5 G4 till en Focusrite Scarlett 2i2 Gen 3?

Finns ju hundratals olika, förstĂ„r ingenting â˜č

Annons
Postat

Inspel frĂ„n sidan: Jag tror faktiskt inte att det finns XLR-kontakter pĂ„ vare sig ljudkortet eller monitorerna hĂ€r, sĂ„ det Ă€r nog bara balanserade tele/tele som gĂ€ller i just det hĂ€r fallet. 🙂

Kallas ibland Ă€ven TRS-kabel. Enklaste sĂ€ttet att se skillnad frĂ„n en icke-balanserad kabel Ă€r att du ska ha ”tvĂ„ streck” pĂ„ telekontakterna.

(vayzerias förslag med XLR var förstÄs annars helt rÀtt för balanserad signal i andra liknande setups)

image.jpeg.d7519ecc44f1d8f7e0f6ea8d053c2247.jpeg

image.jpeg.6ef3426c3ae208dc9fecbd42ac8fb004.jpegimage.jpeg.e7c73b526b65da8441ab0a9539188710.jpeg

Postat
13 minuter sedan sa Neosus:

JodÄ det Àr xlr i högtalaren. Men tele tele fonkar oxÄ.

🙂

1214228224_xlrochtele.jpg.7136f63ef340d3c173d5c574720b3932.jpg

Men Àr det nÄgon skillnad ljudmÀssigt pÄ xlr-trs och trs-trs eller fungerar bÄda lika bra?

• Gilla 1
Postat
2 timmar sedan sa Jayway:

Inspel frĂ„n sidan: Jag tror faktiskt inte att det finns XLR-kontakter pĂ„ vare sig ljudkortet eller monitorerna hĂ€r, sĂ„ det Ă€r nog bara balanserade tele/tele som gĂ€ller i just det hĂ€r fallet. 🙂

Kallas ibland Ă€ven TRS-kabel. Enklaste sĂ€ttet att se skillnad frĂ„n en icke-balanserad kabel Ă€r att du ska ha ”tvĂ„ streck” pĂ„ telekontakterna.

(vayzerias förslag med XLR var förstÄs annars helt rÀtt för balanserad signal i andra liknande setups)

image.jpeg.d7519ecc44f1d8f7e0f6ea8d053c2247.jpeg

image.jpeg.6ef3426c3ae208dc9fecbd42ac8fb004.jpegimage.jpeg.e7c73b526b65da8441ab0a9539188710.jpeg

Skum bild.  Finns xlr pĂ„ mina högtalare.  Tele in pĂ„ kortet đŸ€—

Postat

Trs stÄr för tip, ring och sleeve. Man kan anvÀnda den som stereokontakt, tip och ring blir vÀ och hö. Eller sÄ anvÀnder man den till balanserad kabel tip och ring Àr signal och fasvÀnd signal.

Postat
24 minuter sedan sa peterT:

Trs stÄr för tip, ring och sleeve. Man kan anvÀnda den som stereokontakt, tip och ring blir vÀ och hö. Eller sÄ anvÀnder man den till balanserad kabel tip och ring Àr signal och fasvÀnd signal.

Men dÄ Àr denna bra eller? https://m.thomann.de/se/cordial_cfm_3_mv_klinke_xlr_kabel.htm?o=13&search=1592658612

Postat
11 minuter sedan sa peterT:

Ja om du har balanserat ut frÄn ditt ljudkort.

Det stĂ„r att Focusrite Scarlett har balanserade utgĂ„ngar, sĂ„ ja. Tjoho problem solved! Tack för hjĂ€lpen!😄

• Gilla 1
Postat
5 timmar sedan sa vayzeria:

Skum bild.  Finns xlr pĂ„ mina högtalare.  Tele in pĂ„ kortet đŸ€—

Yes, du hade förstĂ„s helt rĂ€tt. 🙂 UrsĂ€kta mitt villospĂ„r, jag fĂ„r skaffa XLR-glasögon! 

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.