Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest Lars Jansson
Posted

Jag köpte ett par begagnade Behringer Thruth 2031, fick dem i går och skulle koppla in i min lilla studio. Har hittills bara jobbat med hörlurar, som det håller ju som bekant inte i längden. Nåja.

Har ett externt ljudkort, M-Audio Firewire 410, och kopplade med vanliga monotelekablar ut från kortet. Resultat: brum. Kopplade med samma kablar direkt ut från mitt digitalpiano in i monitorerna. Resultat: inget brum. Tittar i bruksanvisningen till monitorerna och ser att det är skillnad på balanserad och obalanserad anslutning via telekabel eller XLR-don. Kan nån förklara skillnaden på dessa kopplingar eller komma med allmänna tips på vad jag ska göra.

Tacksam för all hjälp.

Annons
Posted

här kan du läsa lite om hur balanserade kablar fungerar.

känner inte till ditt ljudkort, men har du provat att använda balanserad 6.3-kabel, istället för "monotelekablar"?

brum kan ju uppstå på massa olika sätt.

Guest Lars Jansson
Posted

Till alla som legat sömnlösa och funderat över mitt problem: det var min skärm som brummade. Ska byta nätkabel och se om det hjälper.

/Lars