Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag mekade lite med burken igårkväll, satte in en ny processorfläkt, och när jag ändå var igång, så slängde jag iväg ett gammalt modem och mitt gamla Soundblaster (eftersom jag bara använder Juli@:t numera). Skumt nog, så vill inte Cubase kännas vid några MIDI-in-signaler längre, men MIDI ut funkar, och Absynth fattar fortfarande att jag spelar på keyboarden om jag öppnar det separat. Vad kan jag ha gjort för fel? Saknar Cubase SB-kortet, kanske? Jag har inte formaterat eller avinstallerat SB-drivers eller program. Tänkte göra det rätt snart...

SBn har legat "inaktiverad" några månader, och Juli@ har skött allt audiellt själv. Vad för skillnad kan det ha gjort att SBn är fysiskt borta?

Annons
Posted

Ehum..gå in under windows kontrollpanel och kolla i Ljud/multimediasetup'en om SB't fortfarande är default som MIDI.

Kan det vara så att MIDI-in gick via SB't kanske?

Vilken version av Cubase är det du har?

Det brukar bli knas om man plockar bort hårdvaran före man avinstallerar drivrutiner.... drivrutinerna skiter oftast i om hårdvaran sitter där eller ej.. 😄

lycka till

Posted (edited)
Ehum..gå in under windows kontrollpanel och kolla i Ljud/multimediasetup'en om SB't fortfarande är default som MIDI.

Det var det första jag gjorde, och nej, inga konstigheter där.

Att MIDI-kontakten satt i SBn i stället för Juli@? Näe, det vore väl bra dumt :rolleyes:

Vilken version av Cubase är det du har?

VST5, och det känns som det måste vara i programmet det strular, eftersom andra program får signal... asskumt.

Det brukar bli knas om man plockar bort hårdvaran före man avinstallerar drivrutiner.... drivrutinerna skiter oftast i om hårdvaran sitter där eller ej.. 😄 lycka till

Tack! Här ska formateras!

Edited by Brynolf
Posted

Att MIDI-kontakten satt i SBn i stället för Juli@? Näe, det vore väl bra dumt 😏

Det är enklare att ge ett bra svar om man vet alla förutsättningar... eller svara överhuvudtaget.. 😲

I VST32 Version 5 finns det en extern MIDIsetup där man talar om vilka IN- och UT-portar som ska vara aktiva... testat den?