Jump to content
Annons

Les Paul-problem


Thinwhitelad

Recommended Posts

Är i valet o kvalet att sälja min relativt nyinköpta Les Paul Classic 19 men tänker att jag frågar här innan jag fattar beslut, alt. börjar modda om. 

Att det har svårt att hålla stämningen är ju ganska lättgooglat och jag hittar väldigt mycket kring just problem med D och G-sträng. 

Jag gör min inspelning genom bias 2-plugg. Använder stundtals stämapparaten i själva pluggen men blir inte klok på det. Mätaren svajar fram och tillbaka och det är svårt att hitta en balanserad (stämd) ton. Likadant med clipon-tunern, svårt att hitta rätt ton och har jag väl lyckats diffar den en hel del när jag jämför de två. Har jag väl lyckats någorlunda och lägger piano över gitarrstycket, märker jag att det ändå är ostämt. Ibland (när jag blir riktigt desperat) ändrar jag hertz i digitalpiano, oftast upp ibland 8-10 från 440, vilket inte känns hållbart någonstans. 

Gitarren är nyservad, intonerad och genomgången nyss. Noga med nya strängar. 

Desperat, hjälp! 

Några spontana tankar, någon? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du stämt den med bara det akustiska ljudet? Eller kanske bara genom att lyssna?

Gibson lär av nån anledning ha ett eget sätt att räkna ut avstånden mellan banden.

Du kanske måste stämma den efter den tonart du lirar i för att det ska bli hundra.

Nya strängar i all ära men dom kanske är väl tunna och kräver att man är en superduktig lirare för att man inte ska trycka för hårt.

Hur ser sadel och stall ut är dom verkligen hundra så det inte bryter vinkeln på fel ställe allt har lite trång skåra så stränger fastnar.

Frågor man får när man läser att allt är gjort på guran.

Den är tung så bara det kanske kan vara anledning till att byta. Själv har jag en Green LP kopia som är den bästa jag lirat på i hela mitt liv, men tung som fan den också.

Räddningen kanske finns i ett annat märke och till ett mycket lägre pris om du gillar LP formatet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör 11-52 strängar, D-standard stämning och även intonerad efter detta. Problemet var likadant i E-standard med något tunnare strängar. 

Japp, har spanat in Esp-Eclipse 2:an. Verkar vara mer lämpad för lite hårdare musik även om jag vet att Les Paul's har använts flitigt i många tyngre musiksammanhang.

Redigerat av Thinwhitelad
Stavfel
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så lätt att du har mickarna lite väl nära strängarna så det är magnetfältet som blir lite starkt. Det låter också besynnerligt att två olika stämmare inte visar samma på samma gura.

En snabb youtube sökning ger att att byta stäm skruvar och att byta till en rollerbridge kan vara lösningen. Men det känns som att det kan vara nåt mera i ditt fall typ åt att det är lite trångt i sadelskårorna. Har nån kollat så brytpunkten är rätt?

Själv köpte jag två billiga guror med svaj men stallet stod fan i mig och vickade fram och tillbaka när jag drog i armen 😀så jag bytte till rollerbridge på båda. Billiga guror köper man inte dyra stall till (läs köp på ebay från Kina) så dom är samma kvalite som gitarrerna men det blev bättre faktiskt både svaj funktionen samt sustainen.

 

 

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack. Jag bad specifikt musikaffären att kolla så inte magnetfältet strular, men det vet jag ju förstås inte hur väl denna undersökning gick. De sa att de hade sänkt någon mick "på grund av rassel", så det kan ju blivit någon kommunikationsfel där... 

Kan bifoga några bilder så kanske du kan göra en bedömning...

 

IMG_20200219_192236.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det kan absolut vara smart att testa det.

(Om jag ska vara ärlig så hur i helsicke ser dom på en sadelfil på tex 0.9 att den verkligen är rund i skäret. Har aldrig hårdkollat på mina men ska se om jag kan förstora på nåt sätt så det går att se.)

I övrigt ser det normalt ut tycker jag när jag ser på TS bilder ovan här. Fan svårt det där altså men googlar man så verkar det vara ganska många som har problem med stämningen på sin LP.

Jag hade en för förti år sedan men jag gillade aldrig den av nån anledning som jag glömt.

Jag kommer nog bara på sadel, stall, stämskruvar och magnetism dessvärre.

För jag förmodar att du stämmer från lägre till högre ton så du inte backar ner från högre till lägre utan att töja strängarna och efterjustera upp igen till rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det en Gibson? Borde ju vara bättre kvalitet än att stämma ut sig så lätt 🙁 Är strängarna korrekt fastsatta? Är stämskruvarnas skruvar åtdragna? Kan ju vara så att sadeln inte är anpassad efter grövre strängar också. 🤔 Prova det mixamannen sa att dra lite blyerts 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom att tänka på att du skrev att dom sänkte en av mickarna beroende på rassel så det kanske ändå är mickarna som är för högt justerade. Som jag tänker så vad kan det vara som gör att visarna fladdrar mer än nåt med ström/magnetfält. En eller flera kassa strängar kan väl vibrera lite konstigt också men.......

Testade att filma min 0.9 sadelfil med mitt värsta zoom objektiv men tji det går inte att få en skarp bild så nära som krävs.

Hittade en till film som snackar om sadeln och hur man kan fixa till den för mindre friktion

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 3 Gibson (2 LP och en SG). Samtliga är svårare att stämma och håller stämningen sämre än tex de Fender, Ibanez etc som jag har. Verkar vara ett pris man får betala för ljudet...
Btw, min sunkiga "Delta LP" (Asienkopia från 70-talet) håller efter jag bytt stall och stämskruvar stämningen bättre än mina Gibson.

Vad jag lärt mig är dock (en del är säkert basic men allt tillsammans gör att mina Gibsons funkar bra):

  • Använd en bra stämapparat och använd båda mickarna när du stämmer (jag tycker TC Polytune gör jobbet bra)
  • Stäm ALLTID "uppåt" (dvs stäm alltid från för låg ton, aldrig "nedåt" från för hög ton)
  • Ha tjockare strängar (har du 009 på Fender så ta 010 på Gibson, kort skala...)
  • Spela mjukare än på tex en Fender (mindre hårt anslag). Flyttar du strängen lika många mm på en Gibson så blir tonen högre än på en Fender
  • Var försiktig så du inte trycker ner tonerna för hårt (du pitchar upp om du trycker ner till brädan)
  • Intonera ofta!
  • Stäm först öppet och kolla sen att stämningen även funkar för de ackord du ska spela
  • Spelar du inte så mycket med halspickupen så kan du skruva ner den lite extra (öka mellanrummet till strängarna)

Sen ÄR det konstigt att min gamla misshandlade Fender som badat i öl och annat i princip är perfekt stämd då man tar ner den från väggen men en Gibson måste finstämmas varje gång...


 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tips! 

Det där med dubbla mickar ska jag testa gällande stämningen.

Väldigt tröstande att det är fler än jag som har "problem". Jag är ju dock väldigt fäst vid gitarren, underbar hals och superbt ljud. Ska efterforska om andra stämskruvar kan vara melodin, annars får jag väl helt enkelt stå ut och ha tålamod. Kanske komplettera eller byta till en Eclipse 2 framöver. 

"Blyertstricket" gjorde dock en markant skillnad btw! 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska nog också vidga skårorna i bakänden på sadeln som han gör i videon. I och med att vinkeln ut till stämskruvarna blir ganska stor så det är nog smart att minska friktionen. Eller lämna in den om du inte känner dig säker på att göra det. Byta stämskruvar i all ära men det andra måste funka först sen tror jag man kan lära sig stå ut med stämskruvarna i värsta fall. 

Jag har ett par billiga guror med samma problem som jag ska fixa framöver så jag kan rapportera om det löser problemet. Nån har för djupa skåror också så det måste fixas på samma gång men det är ganska lätt fixat med snabblim och bakpulver. Det funkar kanonbra till sånt och det finns många video på youtube om hur man gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...