Jump to content
Annons

Marshall DSL1HR eller Marshall DSL20HR?


ONSatan

Recommended Posts

Asade upp min gamla Marshall -stack (med en sunkig Valvestate 8100 -topp 😉 ) från replokalen då jag blev sugen på att ”spela in på riktigt” och inte bara med pluggar. .

Tycker dock att jag inte får till de ”punkiga” palm mutes jag vill ha (det blir antingen metal eller menlöst/mesigt).
OCH, eftersom jag givetvis inte själv är källan till problemet… så måste det ju vara en utrustningsfråga (jag skämtar).

Kollade därför på blocket efter nya toppar och det finns ju en hel del 100W begagnade rörtoppar. Men, jag kommer ihåg från min ungdom hur jäv…a sjukt högt man måste spela på dessa för att de ska låta RIKTIGT bra och kollade därför efter nya mindre fullrörstoppar. Fastnade då för relativt billiga Marshall DSL1HR och Marshall DSL20HR. Nån som har erfarenhet av dessa? Jag vill primärt inte ha hårdrocksljud eller metal-dist. Jag söker mer ljud typ Green day a la Dookie (94) till American idiot (2004). Får gärna också klara Bad Religion/NOFX.

Cheers

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
13 hours ago, vayzeria said:

Punk- riff för mig e lite slarviga, inte helt tighta.  Mkt rum-ambiens med kort efterklang/svans..typ.🙄🤗😉

Hög gain på det. Låg bas lite knuff i övre highmid.

Delen "slarvigt och otight" har jag inga problem med... 😁

Det är att få palm mutes att låta som första 30 sekunderna på "Basket Case" av Green Day som gör mig frustrerad...

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter rätt ok, men saknar lite mer "bett". Ändra plektrumattacken? Vrid handen lite lätt så lite än plektrumets kant slår an mot strängen.

Lite mer aggressiv distning? Liten knöl med EQ runt 12K lågt q- värde kanske 2-3dB ?

😎😎😎👍👍👍👊👊👊

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, vayzeria said:

Låter rätt ok, men saknar lite mer "bett". Ändra plektrumattacken? Vrid handen lite lätt så lite än plektrumets kant slår an mot strängen.

Lite mer aggressiv distning? Liten knöl med EQ runt 12K lågt q- värde kanske 2-3dB ?

😎😎😎👍👍👍👊👊👊

Tack för tips! Menar du att jag ska träffa mer/mindre med kanten? (Sorry, trög)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minutes ago, vayzeria said:

Ett tips som kanske funkar bättre , kolla youtube efter isolerat ljudspår. Analysera/ lyssna och härma !

Jäkligt bra ide! Visste inte att det fanns "isolerade" spår men hittade direkt. Tackar!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, ONSatan said:

Jäkligt bra ide! Visste inte att det fanns "isolerade" spår men hittade direkt. Tackar!

Varsågod.  Använde det när jag skruvade från James i Metallica för att likna hans gitarr, lite knepigt oxå när guran e inspelat 3 ggr 🤔😜🙄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...