Jump to content
Annons

Marshall DSL1HR eller Marshall DSL20HR?


ONSatan

Recommended Posts

Asade upp min gamla Marshall -stack (med en sunkig Valvestate 8100 -topp 😉 ) frĂ„n replokalen dĂ„ jag blev sugen pĂ„ att ”spela in pĂ„ riktigt” och inte bara med pluggar. .

Tycker dock att jag inte fĂ„r till de ”punkiga” palm mutes jag vill ha (det blir antingen metal eller menlöst/mesigt).
OCH, eftersom jag givetvis inte sjÀlv Àr kÀllan till problemet
 sÄ mÄste det ju vara en utrustningsfrÄga (jag skÀmtar).

Kollade dĂ€rför pĂ„ blocket efter nya toppar och det finns ju en hel del 100W begagnade rörtoppar. Men, jag kommer ihĂ„g frĂ„n min ungdom hur jĂ€v
a sjukt högt man mĂ„ste spela pĂ„ dessa för att de ska lĂ„ta RIKTIGT bra och kollade dĂ€rför efter nya mindre fullrörstoppar. Fastnade dĂ„ för relativt billiga Marshall DSL1HR och Marshall DSL20HR. NĂ„n som har erfarenhet av dessa? Jag vill primĂ€rt inte ha hĂ„rdrocksljud eller metal-dist. Jag söker mer ljud typ Green day a la Dookie (94) till American idiot (2004). FĂ„r gĂ€rna ocksĂ„ klara Bad Religion/NOFX.

Cheers

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
13 hours ago, vayzeria said:

Punk- riff för mig e lite slarviga, inte helt tighta.  Mkt rum-ambiens med kort efterklang/svans..typ.đŸ™„đŸ€—đŸ˜‰

Hög gain pÄ det. LÄg bas lite knuff i övre highmid.

Delen "slarvigt och otight" har jag inga problem med... 😁

Det Àr att fÄ palm mutes att lÄta som första 30 sekunderna pÄ "Basket Case" av Green Day som gör mig frustrerad...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

LĂ„ter rĂ€tt ok, men saknar lite mer "bett". Ändra plektrumattacken? Vrid handen lite lĂ€tt sĂ„ lite Ă€n plektrumets kant slĂ„r an mot strĂ€ngen.

Lite mer aggressiv distning? Liten knöl med EQ runt 12K lÄgt q- vÀrde kanske 2-3dB ?

😎😎😎👍👍👍👊👊👊

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

1 hour ago, vayzeria said:

LĂ„ter rĂ€tt ok, men saknar lite mer "bett". Ändra plektrumattacken? Vrid handen lite lĂ€tt sĂ„ lite Ă€n plektrumets kant slĂ„r an mot strĂ€ngen.

Lite mer aggressiv distning? Liten knöl med EQ runt 12K lÄgt q- vÀrde kanske 2-3dB ?

😎😎😎👍👍👍👊👊👊

Tack för tips! Menar du att jag ska trÀffa mer/mindre med kanten? (Sorry, trög)

 

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

30 minutes ago, vayzeria said:

Ett tips som kanske funkar bÀttre , kolla youtube efter isolerat ljudspÄr. Analysera/ lyssna och hÀrma !

JÀkligt bra ide! Visste inte att det fanns "isolerade" spÄr men hittade direkt. Tackar!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

3 timmar sedan, ONSatan said:

JÀkligt bra ide! Visste inte att det fanns "isolerade" spÄr men hittade direkt. Tackar!

VarsĂ„god.  AnvĂ€nde det nĂ€r jag skruvade frĂ„n James i Metallica för att likna hans gitarr, lite knepigt oxĂ„ nĂ€r guran e inspelat 3 ggr đŸ€”đŸ˜œđŸ™„

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...