Jump to content
Annons

Spec till Dator...


Kul att få va med

Recommended Posts

Hej kan någon spec:a  delar till en musik dator ..Kostnad

12-14000

I morgon  så ska det köpas på Webbhallen eller på  Inet  (tips)... Spec:a på !!!

tack på förhand 

Skärm behöver inte ingå här i det prisförslaget..

32 GB / SSD / Och I7 elle motsvarig AMD Ryzen .. 

Redigerat av Kul att få va med
Inget.
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du är helt novis både vad gäller datorer och musikskapande så skulle jag nästan vilja rekommendera en begagnad iMac 27” med i7.  Då kan du köra Logic oxå som är utmärkt för såväl nybörjare som proffs. iMac är väldigt tyst trots att det är en all-in-one-dator.  Och det bästa av allt, det bara funkar 😋

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, mixamannen said:

Är det en sån där fusion drive i den? Usch. Men man kanske kan köra externa diskar. 🤘

Jag körde extern Samsung T5 på min gamla 2015. Blev 4 ggr snabbare än interna HDD.  Det funkade jättebra. 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gav 700 spänn för en beggad mac pro 3.1 som skulle vara sönder enligt säljaren men med nytt PC grafikkort så funkar den. Nu är det ju ett extremläge men är det ont om lämpliga beggade Imacs så varför inte vidga vyerna och kolla på gamla mac pron för det är inte kattskit heller direkt. Kanske lite sega inuti i teknologin men det finns inget som är lättare att trycka i en HDD i och det finns hållare för SSDer också så vitt jag fattar. Min är ju en med två cpuer så den har totalt 8 kärnor. Obs! vi pratar att den får kosta några tusenlappar max annars är det nog inte lönt.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, Kul att få va med said:

Ser bra ut..Men vad är det där fusion drive ? är det nåt vi inte gillar ?

Det är en liten ssd för systemet som är sammansatt med en vanlig hdd. Två diskar som ser ut som en.  En del har haft problem med dessa då hdd ”försvinner” i vissa lägen. Inte jättevanligt och inte så svårt att rätta till.  Googla på det för information.   Men som mixamannen säger så tar det oxå lite tid att ladda stora samplingsbibliotek till minnet från en hdd.  Men inte extremt jobbigt. Du förlorar några sekunder jämfört med ssd vid laddning.  
 

googlade lite åt dig.

https://support.apple.com/en-us/HT207584

Redigerat av Nbient
Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, mixamannen said:

Fast det sitter ju inte usb3 på den, vilket är ruttet tycker jag. 

Jo det är sant men jag tror det går att sätta i ett USB3 kort vilket också är väldigt lätt på den gamla mac pron. Men vad ska man med USB3 till i en musikmaskin?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag skulle nog bygga med i9-9900k idag. Borde gå med den budgeten. Ryzen är mer cpu för pengarna. Men hur bra fungerar de för låg latens?

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, pme said:

Jag skulle nog bygga med i9-9900k idag. Borde gå med den budgeten. Ryzen är mer cpu för pengarna. Men hur bra fungerar de för låg latens?

i9-9900k går lös för ungefär 6000:-   På det ska han ha låda, nätaggregat, moderkort, minnen, ssd-disk, grafikkort, fläktar...Har jag missat nåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
20 hours ago, Nbient said:

i9-9900k går lös för ungefär 6000:-   På det ska han ha låda, nätaggregat, moderkort, minnen, ssd-disk, grafikkort, fläktar...Har jag missat nåt?

Skulle  inte 8 tusen räcka till det?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, pme said:

Skulle  inte 8 tusen räcka till det?

SSD på 1TB och 32GB ram går på 4000 ca.   Tror du att du får resten för 4000? Om du ska ha bra grejer?  Moderkort, grafikkort, nätaggregat, chassi, övriga tillbehör.  Kan gå, men det blir väldigt snävt.  Gissar att ett bra moderkort går loss på minst 2000, Chassi ca 1500, nätaggregat 1000. Grafikkort är ju mindre viktigt, men minst en 1000 där oxå.

Nu är budget överskriden.  Men lägg till ca 1500 till övrigt oxå.   
 

Att snåla i början kostar i slutet. 

Redigerat av Nbient
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
14 minutes ago, Nbient said:

SSD på 1TB och 32GB ram går på 4000 ca.   Tror du att du får resten för 4000? Om du ska ha bra grejer?  Moderkort, grafikkort, nätaggregat, chassi, övriga tillbehör.  Kan gå, men det blir väldigt snävt.  Gissar att ett bra moderkort går loss på minst 2000, Chassi ca 1500, nätaggregat 1000. Grafikkort är ju mindre viktigt, men minst en 1000 där oxå.

Nu är budget överskriden.  Men lägg till ca 1500 till övrigt oxå.   
 

Att snåla i början kostar i slutet. 

ASUS PRIME Z390-P, S-1151
8 st i lager (2-3 vardagar leveranstid)
-+
1.789,00
1.789,00
 
Corsair CX650M, 650W PSU
100+ st i lager (2-3 vardagar leveranstid)
-+
890,00
890,00
 
MSI GeForce GT 1030 2GB LP OC
Beställningsvara. Beställs vid order. Leveranstid 5-6 veckor.
-+
999,00
999,00
 
Noctua NH-D15 SE-AM4 CPU Kylare
18 st på väg in. Obekräftad 15.jan.2020
-+
829,00
829,00
 
Intel 660p 1TB M.2 SSD
100+ st i lager (2-3 vardagar leveranstid)
-+
1.449,00
1.449,00
 
Intel Core i9-9900 Processor
100+ st i lager (2-3 vardagar leveranstid)
-+
5.390,00
5.390,00
 
Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 32GB
100+ st i lager (2-3 vardagar leveranstid)
-+
1.579,00
1.579,00
 
-+
849,00
849,00
  • Totalt:
  • 13.774,00

    Vad är det du saknar?
Link to comment
Dela på andra sajter

Tangentbord och mus? 😂

Men min gissning var inte långt bort. Och som sagt, tajt.  Vilken sajt har du lagt ut ifrån?

Edit tvivlar på att 2gb grafik räcker.  Kommer tvingas byta ganska snart.  Minimum 4gb tror jag. 
Sen undrar jag om fläkten du valt funkar till cpun.  Det står nåt om AMD på den? Står så här i beskrivningen: ”...dedikerad specialutgåva för AMDs AM4 (Ryzen) plattform..”

Redigerat av Nbient
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
1 hour ago, Nbient said:

Tangentbord och mus? 😂

Men min gissning var inte långt bort. Och som sagt, tajt.  Vilken sajt har du lagt ut ifrån?

Edit tvivlar på att 2gb grafik räcker.  Kommer tvingas byta ganska snart.  Minimum 4gb tror jag. 
Sen undrar jag om fläkten du valt funkar till cpun.  Det står nåt om AMD på den? Står så här i beskrivningen: ”...dedikerad specialutgåva för AMDs AM4 (Ryzen) plattform..”

För en DAW så är 2Gb mer än nog för 2st 4K skärmar. Det man inte vill ha är fläktar. Och det ska naturligtvis vara rätt variant för intel.

Det är taget rakt av från komplett. Det går nog att komma billigare undan med att plocka från olika leverantörer.

Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, pme said:

För en DAW så är 2Gb mer än nog för 2st 4K skärmar. Det man inte vill ha är fläktar.

Försöker du säga att mer minne i ett grafikkort kräver fetare fläkt? Och så är det inte bara DAW som utnyttjar kortet. Du har fortfarande operativet bakom, och Pluggarna, och som jag misstänker, virtuella instrument. Dessa blir ju inte direkt mindre grafikkrävande.  2gb är verkligen gränsfall idag.

Det går att få en dator väldigt billigt. Frågan är bara hur bra den gör jobbet nu, och framförallt, om säg 2 år.

Redigerat av Nbient
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
9 minutes ago, Nbient said:

Försöker du säga att mer minne i ett grafikkort kräver fetare fläkt? Och så är det inte bara DAW som utnyttjar kortet. Du har fortfarande operativet bakom, och Pluggarna, och som jag misstänker, virtuella instrument. Dessa blir ju inte direkt mindre grafikkrävande.  2gb är verkligen gränsfall idag.

Det går att få en dator väldigt billigt. Frågan är bara hur bra den gör jobbet nu, och framförallt, om säg 2 år.

Nej. Men det är väldigt få moderna grafik kort som inte har fläkt.  Du har inte behov av massa grafikminne om du inte har något som använder texturer i mängder och 3D modeller som ska renderas. Det har du inte i en DAW, visst du kan ha en 3D screensaver som kan göra en massa trams. Så det behövs inte mycket mer än trippel buffrad framebuffer för alla skärm ytor även om du använder 3D motorn för 2D rendering.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-01-06 at 22:41, Kul att få va med said:

ok..Kanske köpa en billigare mac att börja med se om jag är med i matchen  tips på det då ..

 

Den här är ett klipp, ångrar du dig kan du förmodligen sälja den med lite vinst... 🙂

https://www.blocket.se/annons/stockholm/imac_saljes/87767108

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, Nbient said:

...Men fett värt det. 😁

Lite intressant det där, om en fem-sex är lär du väl få tillbaka en del om du säljer den, gissar att du får runt 15k, c:a 20k i tappat värde. Vad har en monster-pc för andrahandsvärde om 5-6 år ?  

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, JakobP said:

Lite intressant det där, om en fem-sex är lär du väl få tillbaka en del om du säljer den, gissar att du får runt 15k, c:a 20k i tappat värde. Vad har en monster-pc för andrahandsvärde om 5-6 år ?  

Inte i närheten skulle jag säga.  Fick halva inköpsvärdet inkl senare uppgraderingar för min iMac late 2015.  Efter 3,5 år.  Det kan nog kallas ganska bra andrahandsvärde för en dator. 
Jag tror det finns en syn på PC som ”slit och släng vara” medan Mac fortfarande anses stå för långvarig kvalitet, även om det naggats lite i kanten på senare år.  Men det går inte att förneka att de bygger bra grejer. Åtminstone vad iMac anbelangar.  Pro kan vara lite överprisad dock....

Redigerat av Nbient
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...