Jump to content
Annons

Min FL Studio laggar


James T

Recommended Posts

Jag har hållit på med en låt rätt så länge som har t.ex. över 100 kanaler och tracks. Jag hade en rätt så gammal dator då, men jag har en ny nu och det laggar ändå. Processorn jag hade i den gamla var en intel i5 någonting och 4 gb ram. Min nya dator är en AMD A12 - 9720p - 2,70 GHz i processor och 8 gb ram (vi ska byta till 16 gb ram för den jobbade mest av processorn och ramminnet). 64 bit operativsystem och det är windows 10 home. 

Men det konstiga i det här är att i FL Studio som jag jobbar i arbetar mer i programmet än i datorn när jag kollar i aktivitetshanteraren. 

Vad beror det på och vad ska jag göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

100 kanaler är det mycket idag? 1996 klarade Cubase 8 st audiokanaler, man körde förmodligen en Pentium 200 MHZ, som klarade av 0.2 GFlops. Motsvarade idag är kanske en 9900K, den klarar 200 GFlops. Dvs 1000 ggr snabbare. Sålunda 8000 kanaler. Visst, man gör mycket mer idag per kanal mer effekter, och vissa effekter är tunga. Tex så var nog inte plugin reverben från -96 mycket att ha om det ens fanns.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

CPU-Mätaren i FL är inte representativ för hur pass mycket av din totala processor-kapacitet som används av programmet utan visar istället - något förenklat - hur pass effektivt trådarna i de allokerade processorkärnorna hanterar informationen från FL. Att FL säger att processorn är överbelastad betyder inte nödvändigtvis att hela din processor är upptagen med att räkna på informationen från FL utan istället att du har fått slut på tillgängliga trådar, vilket genererar lag då informationsflödet måste vänta på att trådar frigörs. Exempelvis kan 30 individuella kanaler med typ percussions som alla har någon form av delay/reverb orsaka lag även fast processeringen i sig inte är speciellt "tung".

Multi-threading och allt det där är en vetenskap i sig, men du kan läsa Image-Lines information om saken HÄR

Enkel lösning: Reducera mängden onödiga eller överflödiga signalflöden i din mixer och/eller instrument. En VST för ett ljud som används en gång kan lika gärna bouncas ut separat, likväl mixerkanaler som är "klara"! Om inget annat så öka bufferstorleken till 1024smp (smp över 1024 ger sällan bättre resultat)

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...
On 1/30/2020 at 3:55 PM, Decaville said:

CPU-Mätaren i FL är inte representativ för hur pass mycket av din totala processor-kapacitet som används av programmet utan visar istället - något förenklat - hur pass effektivt trådarna i de allokerade processorkärnorna hanterar informationen från FL

Är det inte hur pass full ljud-bufferten i drivrutinen är? Vill minnas att jag läste det i manualen för ett par år sen. Kanske har ändrats sen dess.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...