Jump to content
Annons

Mac är dyrt undrar varför


Gäst

Recommended Posts

Annons

Kör en 8-core Mac Pro från 2008 fortfarande som huvuddator. Det går officiellt inte att installera nyare system men med patchade installationer från nätet fungerar det väldigt bra fortfarande. Den börjar dock gå långsamt med nyare sample libraries och tyngre plug-ins. Men med ett inköpspris på 25000/snart 12 år blir det ingen större årskostnad. Förvisso har jag byggt ut med mer RAM och maxat den när det varit billigt men jag föredrar detta mot att byta dator vart 5 år. Laptops är dock en annan 5a och jag kan känna lite för trådstartaren då jag vet att Apples laptops haft mycket problem senaste åren. Har undervisat på gymnasiet där eleverna kört MacBook Pro och många har haft problem men tangentbord, högtalare som "kracklat" och överhettning. Men det verkar vara så gått som löst med senaste 16-tums laptopen. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, bmsmusic said:

Kör en 8-core Mac Pro från 2008 fortfarande som huvuddator. Det går officiellt inte att installera nyare system men med patchade installationer från nätet fungerar det väldigt bra fortfarande. Den börjar dock gå långsamt med nyare sample libraries och tyngre plug-ins. Men med ett inköpspris på 25000/snart 12 år blir det ingen större årskostnad. Förvisso har jag byggt ut med mer RAM och maxat den när det varit billigt men jag föredrar detta mot att byta dator vart 5 år. Laptops är dock en annan 5a och jag kan känna lite för trådstartaren då jag vet att Apples laptops haft mycket problem senaste åren. Har undervisat på gymnasiet där eleverna kört MacBook Pro och många har haft problem men tangentbord, högtalare som "kracklat" och överhettning. Men det verkar vara så gått som löst med senaste 16-tums laptopen. 

Kör en dator som jag byggde ihop 2012 med en i7 3700K. Kostade då c:a 5-6 000:-. Har köpt en SSD och en 24" skärm genom åren. Kör dualboot så jag kan välja Win7 eller Ubuntu. Inga tendenser till att knäa i några sammanhang. Kör inte så mycket musik nu för tiden, men för några år sedan satt jag och mixade 30-40 spår med eq och limiter på vartenda spår och kanske lite till, var länge sen jag gjorde det.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
17 hours ago, bmsmusic said:

Kör en 8-core Mac Pro från 2008 fortfarande som huvuddator. Det går officiellt inte att installera nyare system men med patchade installationer från nätet fungerar det väldigt bra fortfarande. Den börjar dock gå långsamt med nyare sample libraries och tyngre plug-ins. Men med ett inköpspris på 25000/snart 12 år blir det ingen större årskostnad. Förvisso har jag byggt ut med mer RAM och maxat den när det varit billigt men jag föredrar detta mot att byta dator vart 5 år. Laptops är dock en annan 5a och jag kan känna lite för trådstartaren då jag vet att Apples laptops haft mycket problem senaste åren. Har undervisat på gymnasiet där eleverna kört MacBook Pro och många har haft problem men tangentbord, högtalare som "kracklat" och överhettning. Men det verkar vara så gått som löst med senaste 16-tums laptopen. 

Det är från en Mac under Jobs eran. Något helt annat än dagens mac:ar. Den var gjord för att konkurrera ut PC's, inte för att lura folk på pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

HasseFX (oregistrerad)
On 2019-12-25 at 20:27, Gäst said:

Sen har vi stödet för musikproduktion i OSX. Sparkar ju skiten ur allt Windows har att komma med. Ta bara Core Audio eller sammansatta enheter. (Aggregated devices).

Tycker det här glöms bort i komponent- och prisdebatten! Att det i slutänden är en liten del av ett system med ett specifikt syfte.  Investerade för 5 år sedan i en av de sista nyförsålda Mac Mini Server 2012 i7 (den slöare) och investerade i en 512 SSD och 16GB RAM. En RME UCX står för audio i/o. In med Logic och pluggar och därifrån utgör den centralen i studion. Konsekvent buffer 64 (även vid mix då jag glömmer att ställa om), som ger tillräckligt lågt latency för gitarrer, trummor, sång etc. "It just works" på klassiskt Apple-vis. Jag har (trådad) internet, WiFi och BlueTooth igång utan at det stör. Dubbla skärmar. Uppdaterat operativ och pluggar samt investerat i nya över tiden, men har inte ändrat HW, annat än mer extern disk. Fokus ligger på att hålla ett bra system för musik och ljud, där HW är sekundärt så länge det fungerar (och det går det ju).

Fy fasen för att dessutom behöva lägga tid på att skruva, ställa in, optimera etc ett antal parametrar för att vinna mer kraft till... vad det nu ska vara till 😉  Men visst, har man datorer som intresse förstår jag det. Det är som att köpa en bil som man vill meka och modda, jfr att köra runt i den.

Ergo 1 - "It just works" är min Apple-upplevelse från början av 90-talet och framåt, med ett avbrott för en stint i andra halvan av 00-talet med Windows XP. Det är inte så att jag inte "kan" jobba med PC/Win/Linux på djupet, men det blir alldeles för spretigt för att vara bra lösning i studion.

Ergo 2 - Apple har, kanske förtjänt, dragit på sig ett rykte att inte vara lika stabilt out-of-the-box som för 5-10 år sedan. Men jag har inte stött på det hos någon med nyare Mac som jag har hjälpt - det jag "hört" har läst mig till det "på nätet" och i denna typ av trådar på olika forum 😉

Ergo 3 - Givetvis kan man bygga/konfigurera ihop en PC/Win-lösning som är både effektiv och stabil och jag har största respekt för de som lägger sig vinn (Win? 😉) om det. Men bästa rådet när jag återgick till Mac för 10 år sedan och frågade hur jag bäst kunde tweaka OSX var "LÅT BLI!" 😂

Ergo 4 - Har sneglat på HackMac för att bygga en "hetare" burk och samtidigt kunna köra OSX/Core Audio. Men det kräver mer (och dessutom ständigt) mekande än Win, t.o.m. jobbigare än Linux ;).  TÄNK om några kunde hacka ihop något så gediget på DAW-sidan för Open Source som Blender 🤤

 

Redigerat av HasseFX
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
17 hours ago, HasseFX said:

 TÄNK om några kunde hacka ihop något så gediget på DAW-sidan för Open Source som Blender 🤤

 

Finns flera projekt. Kanske lite för många... Ardour ser väl mest lovande ut, men det är nog långt kvar tills kritisk massa uppnås eftersom det finns många billiga closed source alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

HasseFX (oregistrerad)
On 2019-12-29 at 13:32, pme said:

Finns flera projekt. Kanske lite för många... Ardour ser väl mest lovande ut, men det är nog långt kvar tills kritisk massa uppnås eftersom det finns många billiga closed source alternativ.

Så är det nog! Blenders konkurrenter börjar ju vid 10 x Cubase i pris...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om man totalt missat videosarna i tråden som tydligt beskriver hur apple ljuger och lurar i folk och säger att det inte går att reparera deras grejor.

Det är inget speciellt med varken apple eller nån annan tillverkares hårdvara och i princip all hårdvara avsedd för Windovs funkar till OS X också med ungefär lika mycket meck som att få windovs själv att rulla optimerat.

Jag har både riktiga macar , hackmacar och en bra Lenovo gaming laptop som inte var gratis kan jag tala om. Nu funderar jag på att bygga ett AMD system för OS X nåt liknande som i videon från Snazzy labs som jag la till i mitt inlägg lite över här.

Enligt mätningarna dom gjort så kickar den rumpan på nya Mac Pron som ska va så jäkla bra och det till en bråkdel av kostnaden.

Ett exempel till där dom beter sig konstigt ja rent för jävligt faktiskt. 

 

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...