Jump to content
Annons

Recommended Posts

Hej på Er igen alla studiorävar!

Här kan Ni lyssna på en rocklåt med Svensk text "Klen tröst" 

Har fått hjälp med slidegitarren av min gode vän och vapendragare sedan många år, Patrik Olsson, resten är jag skyldig till!

Trevlig musikhelg på Er alla - Henric.

 

Klen tröst - Henric Svensson 201911

 

När gnistan tagit slut och lågan brunnit ut,

När allting det är över finns inget Vi behöver,

Jag har så många frågor, som söker svar,

Kan Du förklara, vad som händer, vad som sker.

 

Det är en klen tröst, på ålderns långa höst,

Klen tröst, att kanske kan Vi ses igen,

 

Kanske är det sant min vän, kommer Vi att ses igen,

Kommer du tillbaks igen, som sommar efter vår.

 

När tiden runnit ut och allting tagit slut,

När allting det är över finns inget Vi behöver,

Jag har så många frågor, som söker svar,

Kan Du förklara, vad som händer, vad som sker.

 

Det är en klen tröst, på ålderns långa höst,

Klen tröst, att kanske blir det vår igen,

 

Kanske är det sant min vän, kommer Vi att ses igen,

Kommer du tillbaks igen, som sommar efter vår.

 

Brygga

 

Vi vill ju alla gärna tro, att efter regn kommer solen fram igen,

Låt hoppets stjärna lysa klart, en strimma av hopp finns ännu kvar.

 

Solo

 

Det är en klen tröst, på ålderns långa höst, Klen tröst, på ålderns långa höst,

Det är en klen tröst, på ålderns långa höst, ålderns långa höst, ålderns långa höst.

 

Kanske är det sant min vän, kommer Vi att ses igen,

Kommer du tillbaks igen, som sommar efter vår.

 

 

Redigerat av Henric Svensson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gillar detta kort sagt efter en snabb genomlyssning. Men måste lyssna med nåt annat än min gamla Ipad för att göra den rättvisa. Det är nåt med melodin och rytmiseringen av den som gör mig lite fundersam bara så jag måste kolla igen innan jag egentligen kan ha nån åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det känns lite som två olika musikstilar, att det instrumentala och sång inte riktigt hör ihop. Det instrumentala är så kraftfullt att man väntar sig en hårdrocksstämma en oktav högre. Ett mjukare och återhållsammare komp tror jag passar bättre till sången. Känns nästan att det låter som när man sjunger till något instrumentalt som spelas på radion, om man ska hårddra det lite. Misstolka mig inte, jag gillar låten annars, både melodin och texten.

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, pop53 said:

Gillar detta kort sagt efter en snabb genomlyssning. Men måste lyssna med nåt annat än min gamla Ipad för att göra den rättvisa. Det är nåt med melodin och rytmiseringen av den som gör mig lite fundersam bara så jag måste kolla igen innan jag egentligen kan ha nån åsikt.

Kul att du gillar låten!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, 91:an said:

Jag tycker det känns lite som två olika musikstilar, att det instrumentala och sång inte riktigt hör ihop. Det instrumentala är så kraftfullt att man väntar sig en hårdrocksstämma en oktav högre. Ett mjukare och återhållsammare komp tror jag passar bättre till sången. Känns nästan att det låter som när man sjunger till något instrumentalt som spelas på radion, om man ska hårddra det lite. Misstolka mig inte, jag gillar låten annars, både melodin och texten.

Här är det fullt ställ och massor av ångest över att bli gammal! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid en närmare lyssning så tycker jag samma faktiskt. Det låter lite som att du inväntar en triggerpukt ibland innan du trycker iväg textraderna på nåt sätt. Men det är vad jag tycker.

Jag gillar när melodin flyter på beatet som då är gjort efter melodin och inte tvärt om. Jag tror det blir problem när man gör musiken först utan att utgå från en melodi/sång ide.

För mig är sången det viktigaste instrumentet.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, pop53 said:

Vid en närmare lyssning så tycker jag samma faktiskt. Det låter lite som att du inväntar en triggerpukt ibland innan du trycker iväg textraderna på nåt sätt. Men det är vad jag tycker.

Jag gillar när melodin flyter på beatet som då är gjort efter melodin och inte tvärt om. Jag tror det blir problem när man gör musiken först utan att utgå från en melodi/sång ide.

För mig är sången det viktigaste instrumentet.

Det är det för mej också - därför väljer jag att spara det till sist!

Redigerat av Henric Svensson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för lyssning och kommentarer - känner mej färdig och nöjd med projektet! Slidegitarren blev gössig tycker jag! Hur som helst, projektet är avslutat för min del och det är dags att börja skissa på nästa!

Henric

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...