Jump to content
Annons

Tangentbordsproblem

Guest theadvent

Recommended Posts

Guest theadvent

Hej!

Jag har problem med att mitt numpaden på tangentbord "låser" sig dvs att när man skriver in siffervärden med hjälp av numpaden så verkar det som om datorn tar emot något slags kortkommando istället för värdena kommer inte in utan istället verkar det som om den väntar på något slags ytterligare kommando. Har hittils löst det genom att trycka en massa olika tangentbordskombinationer och då "släpper" det tillbaks till normalstadiet igen. Har dock inte lyckats klura ut vilken knappkombination det är som släpper det och egentligen spelar det ingen roll vilken det är för jag vill juh kunna använda min numpad såsom det är tänkt.

Detta problem uppstår först och främst när jag kör Pro Tools . Kan det ha något med Pro Tools att göra eller är det någon som har stått på något liknande problem med andra applikationer eller helt enkelt rakt i OS:et ?

Maskinen jag kör på är en 1,8 ghz G5 med OS X 10.3.8 och ett Pro Tools TDM 6.9.

Tacksam för svar/ Tom

Annons
Guest captain nemo

Har du num lock aktiverat? Syns ibland som en "1". Indikerar aktiv genom att den lyser. Är den inte aktiverad så tror ditt program att du trycker pilkommandon och Home och sån't...

//nemo

Guest theadvent

Nej numlock är ej nedtryckt. Det är juh annars det klassiska att man glömmer det =). Det här är något annat.

Är det möjligen så, att Alt-knappen har hängt sig? Om Alt är nedtryckt och du knappar in ett 3-siffrigt tal, så ger det dig nämligen motsvarande ACSII-tecken - och det kan vara därför du upplever att det "släpper" när du har tryckt ner ett par tangenter...

Det är massa kortkommandon på siffertangetbordet, så använd de andra siffermarkörerna. Enter är t ex marker, och de andra är typ spolning rec och sånt. Du kan visserligen ställa bort det i pro tools kolla på preferences....

Guest theadvent

Hej igen..

Kollade upp dom olika förslagen. Alt knappen verkar funka utmärkt och angående inställningar i prefs så var det enda jag hittade angå numpad valen ifall man ville köra i classic, transport och shuttle. Prövade att köra med alla iolika val men samma problem uppstår. tack ändå för förslagen.