Jump to content
Annons

FireplaceRecords (oregistrerad)

Recommended Posts

FireplaceRecords (oregistrerad)

Hej,

Om jag köper en ny Macbook Pro ifrån Macoteket idag så är den installerad med OSX Mojave.

Mojave är INTE kompatibelt med Pro tools och inte heller mitt ljudkort Mbox 3 så nu undrar jag:

Enligt Macoteket kan man inte installera ett äldre OS på en ny dator men enligt Youtube videos så verkar det gå!?

Vad säger ni om detta? Kan man köpa en Macbook pro idag och köra prot ools på den genom att installera om datorn från Mojave till High sierra eller äldre versioner?

Citat ifrån Macoteket:

"Det är tyvärr inget som går att fixa då Apple själva förinstallerar alla datorer med Mojave från fabrik och det går inte att ändra det tyvärr. Förstår ditt dilemma men det är ej något som går att ändra för oss. Det går dessutom inte att installera "äldre" system i efterhand än vad datorn levereras med, det sätter firmware stop för. Behöver du en dator med äldre system är det begagnat som gäller."

Tacksam för svar för nu är det snurrigt! :/

Mvh

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Det går förmodligen oftast att gå tillbaka en version. Det kan fungera bra, det kan gå med begränsad funktionalitet.  Är man inte en van OSX hacker så tror jag inte att det är en bra ide att försöka. Eller i alla fall är det dumt att köpa en ny apple dator som blir "oanvändbar" om man inte lyckas. Jag tycker att det är märkligt att AVID inte lyckats få protools att fungera på ett halvår.  Mbox3 verkar vara ett avslutat kapitel för AVID, så det är kanske dax att byta. Det är är nästan 10 år gammalt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

FireplaceRecords (oregistrerad)

Tja pme,

Tack för ditt inlägg i min fråga. Jag vågar nog inte försöka mig på att roll back OSx på en ny dator, det känns för riskabelt.

Vi får väl också se om Mbox3 kommer stödjas alls i Mojave efter updaten, jag tycker det är deras skyldighet att fortsätta ha fungerande drivrutiner för deras äldre hårdvara ELLER åtminstonde skriva ut hur länge dom kommer att ha support för det så man vet vad man får när man väl köper deras hårdvara.

Fick svar ifrån AVID inatt där dom skrev detta:

"Thank you for contacting Avid Customer Care.

There's an upcoming release of Pro Tools that will be compatible with Mac OS Mojave, 
there's no announcement yet when it will be released. 
But I suggest that you purchase the new Macbook once the new version of Pro Tools is released. 

Best Regards,
Carlo 
Avid Customer Care"

Så vi får väl se när denna update kommer eftersom man annars INTE kan köpa en ny Macbook med Mojave & Pro tools som fungerar ...ännu iallafall.

Fortsättning lär följa...:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...