Guest Eric Hörstedt Posted April 30, 2005 Share Posted April 30, 2005 Hejsan, Min första post här på forumet, har sökt igenom lite men inte hittat något jag tycker passar, så jag startar en ny. Läget är såhär, min setup just nu är följande: ESI Juli@ -> Behringer Mic 100 Preamp -> ADK A51s Är dock inte riktigt nöjd med ljudet, har funderat på både ny preamp samt hårdvarukompressor, och snubblade över den här (se länk nedan) som jag har hört ska vara riktigt bra och prisvärd. Har inte lust att lägga mer än 3000 spänn. Focusrite TrackMaster Pro Jag rappar, och är bara intresserad av att spela in det, inga instrument eller liknande. Har släppt lite tapes och så med halvtaskig kvalla, men vill få till ett riktigt bra ljud för att kunna göra seriösa låtar. Vill veta hur mycket det skulle förbättra mitt ljud. Vore även kul att höra lite åsikter om denna och ev. andra tips... Tack på förhand Link to comment Share on other sites More sharing options...
Logichead Posted April 30, 2005 Share Posted April 30, 2005 RNC finns hos holmerup.biz tror jag. Bra och prisvärd kompressor. Jag önskar att jag hade en faktiskt, men plånboken räcker inte till just nu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eric Hörstedt Posted April 30, 2005 Share Posted April 30, 2005 Hemsk hemsida, men jag lyckades hitta åt den du menar tror jag. FMR RNC Den omåttligt populära Really Nice Compressor, som har ett "Supernice"-läge, där kompressionen blir underbart transparent! Det normala läget ar till för situationer när man vill skapa mer normala kompressoreffekter. Listpris 2595:- 2495:- Dock innehåller väl inte denna preamp? Rekommenderar du den över Trackmastern? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder Posted April 30, 2005 Share Posted April 30, 2005 Hej! Annat alternativ är Studio Projects VTB-1, rör och transistor mikpreamp - 1599:- och sen köra mjukvaru-kompressor i datorn! (Bild!) MVH-Peder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eric Hörstedt Posted April 30, 2005 Share Posted April 30, 2005 Okej, det är ett alterantiv ja. Men det känns inte som att det kommer att bli en sån otrolig skillnad om jag bara uppgraderar min preamp till en tusenlapp högre. Är inte nöjd med de mjukvarukompressorer jag använt. Så, ptja, vad tycker ni alla? Jag vill bara få till ett riktigt tight ljud när jag lirar in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itzhak Posted April 30, 2005 Share Posted April 30, 2005 jag gillar focusrite(använder själv) och jag tycker att kompressorn i deras platinumserie(antar att det är samma i alla) är suverän på sång. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eric Hörstedt Posted April 30, 2005 Share Posted April 30, 2005 Itzhak - Kul att läsa. Tar gärna även kommentarer och rekommendationer om hur det kommer att fungera med resten av min setup (ESI Juli@, ADK A51s och madrasserat micbås). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder Posted April 30, 2005 Share Posted April 30, 2005 (edited) Hej! Tror i.o.f.s. att skillnaden mellan Behringer Mic 100 och Studio Projects VTB-1 är enorm men röstar ändå på Focusrite! Helst skulle man ju vilja att någon som lyssnat på alla tre besvarade denna fråga, jag har ju ex inte lyssnat på nån 😱! Men att ingen besvarar denna fråga är ju inte heller så skoj! MVH-Peder Edited April 30, 2005 by Peder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted April 30, 2005 Share Posted April 30, 2005 Jag kör me Focusrite twintrack pro. Den är 2 kanalig/stereo. Avänder den inte till sång just nu, men däremot till gitarr och synth. Spelar in i cubase. Lätt att ha koll på att signalen inte överstiger 0dB in i datorn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted April 30, 2005 Share Posted April 30, 2005 (edited) Presonus TubePre för 1495:- slår VTB-1 på fingrarna enligt högt uppsatta källor & enligt mig. Hemsida: http://www.presonus.com/tubepre.html Reviews: http://www.sonicstate.com/articles/article.cfm?id=72 http://remixmag.com/recording_hardware/rem...esonus_tubepre/ Edited April 30, 2005 by chilone Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eric Hörstedt Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Fler tips/rekommenderationer ang. TrackMastern? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eric Hörstedt Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 Nå? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest AndersL Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 Fler tips/rekommenderationer ang. TrackMastern? Använder trackmastern och den låter kanon för sitt pris. Studio testade lite olika kanalstripar för ett par nummer sen (typ i september tror jag det var), och där rekomenderades Trackmastern varmt. Fanns ju ljudexempel på skivan också, det var där jag bestämmde mig för den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts