Jump to content
Annons

Adat-interface för fler ingångar. Bra idé?


suprapappa

Recommended Posts

Hej!

Har man inte behov kan man ju skapa sig 🙂 Jag skaffade precis en ny synth och tänkte till skillnad från den förra, som enbart agerade midikeyboard, använda ljudutgångarna på den. Mitt ljudkort är ett RME Fireface UC. Den har 2 preamps och 6 line-ingångar varav iaf 4 är upptagna. Förvisso går 3 ingångar till preamps som jag extremt sällan använder så det skulle vara möjligt att få plats med synthen. Ibland, även om det också är sällan, så tar jag med ljudkortet för att göra någon inspelning i replokal eller liknande och det innebär att jag måste ta loss allt. Grejerna står också lite bökigt och jag ogillar starkt att "riva" min setup.

Jag funderar därför på om jag skulle komplettera med ett adat-interface för fler ingångar och för att det bara är en kabel att ta loss (utöver utgångar, ström och midi) då jag behöver flytta på ljudkortet.

Är det en god idé eller är jag bara lat? Vad finns det för alternativ? Octapre, Digimax och Behringer ADA800 känner jag till. Med tanke på att det främst handlar om bekvämligthet snarare än att spela in ett trumset med 18 mickar får det gärna vara så billigt som möljigt.

Har någon erfarenhet av om det brukar fungera smidigt att koppla via adat eller om det krånglar?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag köpte en Behringer ADA8200 som jag använder ibland som en utökning till mitt PreSonus AudioBox 1818VSL. Till min förvåning funkar det precis så enkelt som man hade hoppats - bara att koppla in två sladdar (ADAT och Word Clock), och man är igång. Supersmidigt!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

@Jayway: Bör absolut funka utan wordclock, men det brukar vara mycket stabilare med, inte minst som Behringer ofta snålar med saker de hoppas kunna komma undan med. Kan tänka mig att deras klocka mycket möjligt lämnar en del att önska, både in och ut. Rekommenderar att ha den inkopplad, särskilt för inspelningar. I värsta fall så har du en kabel som inte gör nån skillnad men inte tar mycket plats, som bäst får du en mycket renare & najsare diskant. Det är inte alltid helt uppenbart hur mycket det påverkar innan man börjar redigera.

Redigerat av van Caine
  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, van Caine säger:

@Jayway: Bör absolut funka utan wordclock, men det brukar vara mycket stabilare med, inte minst som Behringer ofta snålar med saker de hoppas kunna komma undan med. Kan tänka mig att deras klocka mycket möjligt lämnar en del att önska, både in och ut. Rekommenderar att ha den inkopplad, särskilt för inspelningar. I värsta fall så har du en kabel som inte gör nån skillnad men inte tar mycket plats, som bäst får du en mycket renare & najsare diskant. Det är inte alltid helt uppenbart hur mycket det påverkar innan man börjar redigera.

Ok, då behåller jag den. Tack van Caine!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
På 2018-03-17 på 23:30, van Caine säger:

@Jayway: Bör absolut funka utan wordclock, men det brukar vara mycket stabilare med, inte minst som Behringer ofta snålar med saker de hoppas kunna komma undan med. Kan tänka mig att deras klocka mycket möjligt lämnar en del att önska, både in och ut. Rekommenderar att ha den inkopplad, särskilt för inspelningar. I värsta fall så har du en kabel som inte gör nån skillnad men inte tar mycket plats, som bäst får du en mycket renare & najsare diskant. Det är inte alltid helt uppenbart hur mycket det påverkar innan man börjar redigera.

Har nu äntligen lyckats koppla in Behringern. Använder endast en optisk kabel och det låter skit. Testade att spela in lite bas genom direkt via ljudkortet och sedan via ADAT och i det senare fallet är det enormt diskantbortfall. Kan detta alltså bli bättre med en kabel för wordclock? Ska tillägga att jag köpte en riktigt billig optisk kabel men det borde väl inte påverka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...