Jump to content
Annons

Vilken budgetmikrofon passar mig bäst? Dynamisk eller kondensator?


Vesuvius

Recommended Posts

Jag funderar på att köpa en billig mikrofon för att göra enkla sånginspelningar i hemstudio. Inget annat än demos alltså.

När jag har googlat runt har jag hittat två mikrofoner som verkar intressanta. Dels den dynamiska Prodipe TT1 PRO för 475:-, och dels kondensatormikrofonen Samson C05CL för 498:-.

Den enda mikrofon jag ägt tidigare är en Shure SM58, men den försvann i en flytt för några år sedan. Som jag förstår det ska Prodpipen vara ett budgetalternativ som enligt flera recensioner är lika bra som en Shure SM58. Jag var inställd på en sådan när jag hittade Samsonmikrofonen, som har fått goda vitsord i andra forum på nätet.

Så, vilken av dessa mikrofoner tror ni är det bästa alternativet för mig? Jag gillar att sjunga in med handhållen mikrofon. Vilken ger det bästa sångljudet?

https://www.gear4music.se/sv/PA-DJ-and-belysning/Prodipe-TT1-PRO-Handheld-dynamisk-mikrofon/K51

https://www.bax-shop.se/sang-kondensatormikrofon/samson-c05cl-handhallen-kondensatormikrofon?utm_source=prisjakt&utm_medium=price_comparison&utm_campaign=prisjakt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har inte testat någon av dem, och tror egentligen inte att det spelar någon jätteroll för den användning du beskriver.

Generellt sett behöver en dynamisk mick högre gain i preampen än en konding, dvs kan ge lite mer brus. En dynamisk mick är å andra sidan ett snäpp mindre ömtålig än en konding om du ska packa, flytta och ev tappa den i golvet.

Prodpipe-micken kostar 195 kr på emusic nu. En variant är att du köper en sån och ger bort den om du inte blir nöjd. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, Jayway säger:

 

Prodpipe-micken kostar 195 kr på emusic nu. En variant är att du köper en sån och ger bort den om du inte blir nöjd. 😉

Då är den ett givet köp för min del. Kan inte hitta den dock. Har du en länk?

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, Vesuvius säger:

Då är den ett givet köp för min del. Kan inte hitta den dock. Har du en länk?

Här! Är tydligen kampanj fram till 180330; du får Pro-varianten av TT1 för samma pris som den "vanliga" (vad som nu är skillnaden?)

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, oioioi säger:

Tack för länken. Kort nämns:

The TT1 also worked really well on electric guitar, capturing bite without edginess and plenty of lower‑mid warmth.

Det är väl bara att slänga in varsin beställning?

Link to comment
Dela på andra sajter

På 3/8/2018 på 15:39, Vesuvius säger:

Det är väl bara att slänga in varsin beställning?

Beställde en nyss.

För att slippa betala 39 kronor för porto fyllde jag dessutom på med en uppgradering av Superior Drummer till version 3.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...