Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag skall bygga en studio i en källare och nu undrar jag följande:Vilka isoleringsmaterial är lämpliga, det som är lättas åtkomligt för mig är rockwool och isover.

Jag har förstått att ju högre densitet isoleringsmaterialet är destå bättre dämpar det lågrfrekventa ljud.  

/Mats Loman

Annons
Posted

Man brukar prata om dels ljudisolering - för att inte störa grannar eller bli störd av ljud utifrån, samt akustikbehandling - för att man ska få vettiga ljudförhållanden.

Akustikbehandling behöver i princip alla, men behöver du dessutom ljudisolera?

Hur stort rum rör det sig om, vad är det för väggar/golv/tak?

Vad ska spelas in? Trummor eller "bara" elektroniskt?

Posted (edited)

Tre av fyra väggar är ytterväggar. Betong + isolering + byggplatta + gips. Den tredje vägen verkar vara vanlig innervägg oisolerad. Problemet som jag upplever mest är ljud mellan våningarna, så taket bör isoleras.

Studion kommer att användas mest till gitarr + bas & elektroniska instrument, eventuellt trummor fast då blir det elektroniska i någon form.

När gitarr + bas spelas in kommer nog det i de flesta fallen vara: Instrument -> Rörförstärkare -> torpedo live (load box + impuls resonser). Ibland kanske mickat.

Just nu undrar jag mest om ljudisolering. När det är klar är det dags att fundera på akustikbehandling.

/Mats Loman

Edited by malo
Glömde några fakta
Posted

Storleken på rummet:

Takhöjd: 232cm (c:a)

Längd: 530cm (c:a)

Bredd: 450cm (c:a)

Jag minns inte de exakt måtten just nu (sitter på ett tåg).

/Mats