Jump to content
Annons

MIDI-keyboard triggar inte


Magnus Stålhandske

Recommended Posts

Hej, 

jag har ett problem med MIDI-signalen i Cubase 7 ihop med mitt ena keyboard.


Utrustning:
Roland E-86 
Roland PC-180 A
M-Audio M-Track Plus II
Cubase 7
Windows 7
MIDI-interface M-Audio USB MIDISPORT

Allt funkar fint när jag använder mitt gamla E-86 keyboard.

När jag flyttar jag interfacet till mitt MIDI-keyboard (180 A) får jag signal (Cubase indikerar att jag har signal in) men det kommer inget ljud.

Om jag startar om datorn med 180 A kopplat till interfacet hittar Windows inte längre MIDI-interfacet och det blir ingen MIDI-signal i Cubase.

Har installerat MIDI-OX och det ger ingen indikation att jag har MIDI-signal. Har kollat keyboardet mot annan MIDI-utrustning och det fungerar fint där.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så du måste starta datorn först och sen koppla in midi-interfacet om du ska få igång det ? Låter som ett drivrutinsproblem tycker jag... Kolla M-audios hemsida efter drivisar för Windows 7, kanske inte ska vara senaste drivern alltså. Angående din 180 A, kolla så den skickar midin på kanal 1, kan inte Cubase, men i Logic kan det ställa till det med vissa instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jakob! Tack för svaret!

Jag behöver inte starta om jag har interfacet kopplat till E-86. Men om jag istället kopplar det till 180 A  när jag startar om så hittar inte Windows interfacet i Enhetshanteraren. Om jag drar ut det ur USB och trycker i det igen kommer det tillbaka. Jag har kollat att MIDI skickar på kanal 1 och enligt M-Audio ska senaste drivrutinen funka för Windows 7. Jag har mailat Rolands support men inte fått svar där än... 

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter väldigt märkligt tycker jag, datorn ska inte "känna skillnad" på vilka midi-enheter du kopplar in i interfacet. 

På 2018-01-14 på 12:38, Magnus Stålhandske säger:

När jag flyttar jag interfacet till mitt MIDI-keyboard (180 A) får jag signal (Cubase indikerar att jag har signal in) men det kommer inget ljud.

Ser allt ok ut i  MIDI-OX i det läget ? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla porten på datorn,  USB 3 ( står ibland som SS) och USB 2 kan göra skillnad.. Funkar annan utrustning i porten? Men jag har själv ganska nyligen varit med om att USB utrustning som tuffat o gått hur länge som helst helt plötsligt börja krångla.. närmast på en  GopRo 3 där medföljande kabel som använts kanske 4 ggr sedan ny gav det där felet och startade man om datorn kunde det funka men med rysk roulette-precision var det mest slumpmässigt om den startade eller inte.. Bytte kabel trots att den i princip inte använts o vips så funkade allt igen 100%..

Gå också in i Windows enhetshanterare o se om det dyker upp ett gult utropstecken när du stoppar i enheten i USB porten. detta kan vara en första indikation på just kabeln. M-audio Midisport är ju det mest funktions säkra Midiinterfacet jag någonsin använt så mitt tips är att problemet ligger på dator /kabelsidan snarare än Interfacet.

Lycka till

Redigerat av Lundin
Fel stavat av blind skalle
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, JakobP säger:

Låter väldigt märkligt tycker jag, datorn ska inte "känna skillnad" på vilka midi-enheter du kopplar in i interfacet. 

Ser allt ok ut i  MIDI-OX i det läget ? 

Nej jag får ingen återkoppling i MIDI-OX heller. Men jag håller med dig! Det är mkt knepigt att datorn känner ena keyboarden, men inte den andra. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, Lundin säger:

Kolla porten på datorn,  USB 3 ( står ibland som SS) och USB 2 kan göra skillnad.. Funkar annan utrustning i porten? Men jag har själv ganska nyligen varit med om att USB utrustning som tuffat o gått hur länge som helst helt plötsligt börja krångla.. närmast på en  GopRo 3 där medföljande kabel som använts kanske 4 ggr sedan ny gav det där felet och startade man om datorn kunde det funka men med rysk roulette-precision var det mest slumpmässigt om den startade eller inte.. Bytte kabel trots att den i princip inte använts o vips så funkade allt igen 100%..

Gå också in i Windows enhetshanterare o se om det dyker upp ett gult utropstecken när du stoppar i enheten i USB porten. detta kan vara en första indikation på just kabeln. M-audio Midisport är ju det mest funktions säkra Midiinterfacet jag någonsin använt så mitt tips är att problemet ligger på dator /kabelsidan snarare än Interfacet.

Lycka till

Tusen tack för din input!

Kabeln är OK eftersom interfacet funkar utan problem med den ena keyboarden, men inte den andra. Det är som om 180 A inte levererar tillräckligt med signal för att interfacet ska reagera... Men det funkar om jag kopplar det med MIDI till annan synth med vanlig MIDI-kabel.

I enhetshanteraren dyker interfacet upp bara om det är kopplat till E-86 men inte om det är kopplat till 180 A...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte interfacet dyker upp i WIndows enhetshanterare så kommer inte MIDI funka till Cubase.. problem 1 löst
EDIT MIDISport 2x2 - kan - möjligtvis fungera även om den inte dyker upp i Enhetshanteraren om den bara får tillräckligt med matning från USB porten..Enheten är ju class compliant med allt från Windows XP o framåt..MEN du kommer inte kunna använda interfacet i Cubase eftersom den måste veta var den ska skicka signal till o från.. typ A180...)

Problem 2: Cubase måste konfigureras för Audio och midi separat.. Att du "hör" ljud genom A180 kan bero på två saker.. antingen att du hör ljudet genom at A180 genererar styrsignalen "till sig själv" d.v.s att MIDI inte går genom Cubase för att den ska generera ljud.. Har man ställt in Midi thru i Cubase kommer Cubase styra MIDI-strömmen och således "tystnar" A180 om den inte har ett fungerande MIDI-interface i mellan sig och Cubase.... är MIDI OK men ljudkort och dess portar inte konfiguerat ligger problemet där.

 Du säger att du måste rycka ur interfacet efter det att datorn startats om och efter omstart  (+ urdragnin/isättning av interfacet) så fungerar det igen.. Frågan är - vad - i BIOS som gör att det låser interfacet eller frågan är om A180 gör så MIDI'ts 5V dyker och därigenom låser interfacet.. detta är väldigt långsökt men ändå.. Har man något fel någonstans i datorn så USB porten inte klarar av strömuttaget i MIDI interfacet ( av någon outgrundlig anledning) kan det också vara av betydelse.sökt

Är både E86 och A180 inställda med "local mode" off ? Om inte så genererar dom signal själva och således går inte signalen genom Cubase

Känns som det lurar ett annat fel i vassen

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-01-20 på 20:16, Lundin säger:

Om inte interfacet dyker upp i WIndows enhetshanterare så kommer inte MIDI funka till Cubase.. problem 1 löst
EDIT MIDISport 2x2 - kan - möjligtvis fungera även om den inte dyker upp i Enhetshanteraren om den bara får tillräckligt med matning från USB porten..Enheten är ju class compliant med allt från Windows XP o framåt..MEN du kommer inte kunna använda interfacet i Cubase eftersom den måste veta var den ska skicka signal till o från.. typ A180...)

Problem 2: Cubase måste konfigureras för Audio och midi separat.. Att du "hör" ljud genom A180 kan bero på två saker.. antingen att du hör ljudet genom at A180 genererar styrsignalen "till sig själv" d.v.s att MIDI inte går genom Cubase för att den ska generera ljud.. Har man ställt in Midi thru i Cubase kommer Cubase styra MIDI-strömmen och således "tystnar" A180 om den inte har ett fungerande MIDI-interface i mellan sig och Cubase.... är MIDI OK men ljudkort och dess portar inte konfiguerat ligger problemet där.

 Du säger att du måste rycka ur interfacet efter det att datorn startats om och efter omstart  (+ urdragnin/isättning av interfacet) så fungerar det igen.. Frågan är - vad - i BIOS som gör att det låser interfacet eller frågan är om A180 gör så MIDI'ts 5V dyker och därigenom låser interfacet.. detta är väldigt långsökt men ändå.. Har man något fel någonstans i datorn så USB porten inte klarar av strömuttaget i MIDI interfacet ( av någon outgrundlig anledning) kan det också vara av betydelse.sökt

Är både E86 och A180 inställda med "local mode" off ? Om inte så genererar dom signal själva och således går inte signalen genom Cubase

Känns som det lurar ett annat fel i vassen

Jag fick svar från Rolands support och det lutar åt att det kanske är för dåligt med spänning i nätaggregatet som är boven. Du är ju lite inne på det också. Se deras svar nedan:

 

Hej Magnus,

 

Vi kliar oss i huvudet här för vi ser inte riktigt logiken i din fråga.

Du konstaterar ju själv att PC-180A fungerar mot annan MIDI-utrustning, så den kan ju inte vara problemet. Snarare är det ditt M-Audio Midisport som din dator inte verkar relatera till.

 

Vad händer om du kopplar PC-180A direkt till E-86? Låter det? (Prova att alternera den sändande MIDI-kanalen).

 

Nu var det nästan 18 år sedan PC-180A kom på marknaden så vi har inga resurser att supporta den längre. Vårt enda tips till dig är att kontrollera nätadaptern till din PC-180A. Den rekommenderade typen ”ACA-220” tillverkas inte längre, men om du har/hittar en likvärdig adapter -. Och den inte fungerar tillfredsställande – kan det vara en idé att ställa upp den lite i spänning, t.ex. till 12V, då ACA’n hade en förhöjd spänning vid låg belastning.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är inte riktigt rätt kategori men nån kanske kan hjälpa mig ändå.

 Hej jag har nyligen köpt ett ljudkort (foucusrite scarlet 2i2 2nd. Jag är lite ute efter en keyboard att spela in med. Kan nån tipsa om någon keyboard med 61 tangenter man kan spela in med via xrl eller tele. Det finns inga midi-ingångar på det ljudkortet jag har. Eller går det att spela in via midi om ljudkortet inte har någon midi ingång via någon adapter eller sladd?.
Jätte tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-01-23 på 10:11, Magnus Stålhandske säger:

Jag fick svar från Rolands support och det lutar åt att det kanske är för dåligt med spänning i nätaggregatet som är boven. Du är ju lite inne på det också. Se deras svar nedan:

 

Hej Magnus,

 

Vi kliar oss i huvudet här för vi ser inte riktigt logiken i din fråga.

Du konstaterar ju själv att PC-180A fungerar mot annan MIDI-utrustning, så den kan ju inte vara problemet. Snarare är det ditt M-Audio Midisport som din dator inte verkar relatera till.

 

Vad händer om du kopplar PC-180A direkt till E-86? Låter det? (Prova att alternera den sändande MIDI-kanalen).

 

Nu var det nästan 18 år sedan PC-180A kom på marknaden så vi har inga resurser att supporta den längre. Vårt enda tips till dig är att kontrollera nätadaptern till din PC-180A. Den rekommenderade typen ”ACA-220” tillverkas inte längre, men om du har/hittar en likvärdig adapter -. Och den inte fungerar tillfredsställande – kan det vara en idé att ställa upp den lite i spänning, t.ex. till 12V, då ACA’n hade en förhöjd spänning vid låg belastning.

 

Senaste update på mitt problem. 

Jag köpte en ny adapter till mitt 180 A och ställde upp det till 12V. Nu får jag signal med MIDI-OX om än med viss fördröjning och interfacet blinkar (både IN och OUT samtidigt). I Cubase får jag signal i Transport Panel, men inte i ngn kanal där jag valt ett VST instrument. Så jag är fortfarande förbryllad... Vet inte om det ger några hintar till er som fattar bättre men är tacksam för all input!!! Se bifogad gif.

20180129_144517.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...