Jump to content
Annons

Koppla in analoga kompressorer till Focusrite ljudkort


daniel10

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett saffire 56 ljudkort. Jag tänkte att koppla in analoga kompressorer vid mix. Hur gör man lättast?

Typ output på ljudkort till input på kompressor och sedan output på kompressor till input på ljudkort?

Passerar då allt ljud via kompressorn och sedan in till stereo mixen på kortet igen? Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Var ett tag sedan jag hade ett sådant ljudkort, men jag försöker skriva ur minnet bara. Rätta mig gärna om jag har fel. 

Du kan välja att koppla in kompressorn på en viss utgång från ljudkortet. Om du t ex kopplar kompressorns ingång till en utgång på ljudkortet och sedan kopplar en utgång från kompressorn ingång till ljudkortet, så kan du välja att skicka signalen denna väg.  Väljer du t ex att skicka signalen (från ljudkortet till kompressorn) utgång 8 och att ta emot signalen (från kompressorn till ljudkortet) på kanal 8 så är det lätt att hitta rätt i ditt mixprogram. Dessa inställningar kan du göra i den mjukvara som följer med ljudkortet, eller i din DAW. 

Så om du vill ha hela mixen komprimerad, i stereo, så skickar du bara två kanaler till rätt utgång och spelar in kompressorn på två kanaler. Vill du ha bara trummor och bas komprimerad så kan du välja att skicka bara dessa spår till rätt utgång för att få komprimeringen på dessa spår. Detta borde funka när du mixar. Har du spelat in t ex en gitarr som du senare vill ha kompressor på, så kan du välja att skicka den redan inspelade signalen till utgång 8 (om vi följer exemplet ovan) och spela in ljudet på en egen kanal där du har valt ingång 8 för att spela in. 

Ibland kan ditt inspelningsprogram ha en funktion för att skicka och ta emot en signal till och från en extern enhet med. Det kan funka lite olika, men om du har en kompressor ansluten på det sättet jag föreslår så kan du välja utgång 8 för att sända till den externa kompressorn. Du väljer ju naturligtvis ingång 8 för att ta emot den komprimerade signalen med. Denna funktion heter ofta external effect eller effekt loop. Så i din DAW väljer du att skicka signalen till den send som mjukvaran förestår för att ansluta en extern effekt. 

Men vill du spela in med kompressorn på en gång så kan det kanske fungera med samma kopplingar iofs. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...