Jump to content
Annons

Reflection Filter (stänga ute ljud runtom)


SixtenAkvarell

Recommended Posts

Hej!
 
Jag spelar ibland in live i repan flerkanaligt.
Jag har sett sådana här reflection filters som folk har bakom micken för att undvika rumsklang.
Men funkar det tvärt om? 
Om man har ett sånt kommer det minska läck eller iallafall läck av höga frekvenser typ cymbaler och så in i sångmicken eller blir skillnaden minimal? (när man spelar in live i repan alltså...)
Om man står så att man har näsan mot trummorna alltså

TACK
MVH Sixten
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nio gånger av tio använder folk troligtvis en kardioidmick (njure) när de spelar in sång. Det enda ett reflektionsfilter möjligen kan bidra med är att hindra direktljudet (från din mun) att färdas vidare ut i rummet, studsa mot ytor framför dig, komma tillbaka och studsa mot ytor bakom dig för att sedan tas upp av micken.

Mikrofonen är redan dämpad på den sida reflektionsfiltret sitter, så på ett sätt upplever jag det som avancerat lurendrejeri. Det bästa du kan göra är i stället att dämpa så mycket du kan bakom dig. En relativt billig lösning är att hänga upp ett par tjocka täcken i flera lager och ha dem någon meter bakom ryggen. Basfrekvenser är givetvis alltid svårast att få bort, men då är ju bästa lösningen att spela in i separata utrymmen och inte i samma rum som trummorna.

Läs även:

http://www.soundonsound.com/sound-advice/q-reflection-filter-worth-money

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Jag ser det också som lurendrejeri. Man vill ju slippa sk early reflektions, och sätter man då nåt nära micken så blir det ett visst tillskott på reflektioner.

Sjung en bit bort från trummor o stärkare i en bra dynamisk mick som.tex beta 58 så funkar det ändå med mkt lite slask. Och är det live så gör animgen slask inget heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en form av plexiglasväggar att köpa att sätta runt trumsetet. Det är inte en mirakellösning, och en vanlig obehandlad replokal kommer fortfarande ha extremt läck, men det gör en förvånansvärt stor skillnad!
Ingen aning om var de finns att köpa dock, vi hade ett set på skolan när jag gick i gymnasiet som imponerade fett på mig, och senare vid flera liveframträdanden jag mixade. Även där gjorde de mitt liv mycket lyckligare.
 

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...