Jump to content
Annons

Stationär med 64gb ram


Agranada

Recommended Posts

Hej alla!

Är helt ny på forumet men jag har försökt leta efter någon tråd som tar upp detta men har mest hittat massvis med info om datorer med lite mindre kräm. Delvis kan jag säkert plocka info här och där men nu kör jag en tråd så får vi se. Om någon vet bättre så får ni gärna visa vart jag ska leta och jag ber om ursäkt i förväg om jag råkar skapa en dubblett.

Hur som.. Det är dags för en ny burk då den jag har inte håller måttet för mina produktioner. Vet inte så mycket om den jag har mer än att det är en färdigbyggd surfdator inköpt för några år sedan med 12gb ram.

Jag arbetar i Ableton och producerar mycket elektronisk musik men även stora orkestrala projekt (med pluggar då alltså, inte riktiga orkestrar). Jag frilansar som kompositör och gör lite arbeten till spel och trailers. Ram minnet räcker inte till på långa vägar då datorn skriker så fort jag har för många tunga pluggar i ett projekt och även cpu'n går i taket i tid och otid. Detta gör att jag i dagsläget inte ens kan tänka på att skapa ett projekt med 20-30 spår med olika pluggar med stråkar och blås eller tex outputs eller izotops pluggar.

Så nu när jag köper nytt vill jag gärna slippa tänka på att köpa en nu dator på så länge som möjligt. Då tänker jag mig att dundra in 64gb ram men absolut minst 32gb. Tankar kring det? Sen vad gäller processor läste jag någonstans att man bör ha så många kärnor som möjligt när man jobbar med vst pluggar och det är väl i7 8 kärnor som gäller då eller? Tankar kring det? Sen ljudkort, bör man ha något påkostat internt eller fungerar det bra att ha externt som jag har idag (akai pro)? Moderkort och hårddisk vet jag inget om men jag vill ha gott om uttymme för lagring typ 2tb kanske.

Som ni märker kan jag nada om datorer eller hårdvara och jag har försökt forska länge och väl men det är svårt när man är relativt nollställd. Vad passar med vad osv... Jag tänker inte bygga själv utan måste hitta något färdigbyggt och det känns som alla kraftfulla datorer är för gaming och jag vill inte slösa pengar på ett fett grafikkort då jag bara ska prodda på den här datorn. Jag behöver input vad gäller hårdvara samt gärna lite tips på bra butiker att handla i. Min budget sträcker sig till mellan 20-30tusen om det behövs.

Stort tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Här kan du jämföra CPU kapacitet.

https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Jag klarar mig på lite ram för jag kör inte stora orkesterbibliotek. Svårt att beräkna hur mycklet minne man behöver men kör du stora sample bibliotek så tar ram slut.

Disk är inget större problem idag. Om du inte spelar in audio  på 192kHz förstås... 

Sedan är det inte sällan att man kan optimera sin PC genom att stänga av strömsparfunktioner, dessa brukar orsaka CPU spikar om man har otur och ger din maskin sämre prestanda. Jag brukar få ut ca 50% mer CPU ur maskinen efter jag stängt av strömspar funktioner och trixat med lite olika BIOS inställningar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag byggde nytt nyligen och tog ändå ett fett grafikkort och det gick på runt 17 så grafikkortet är nog inget poblem då. I princip all ny hårdvara från kända tillverkare är ok i dagsläget och speciellt när du inte behöver grafik av toppklass. Jag tror till och med det interna ljudkortet duger nu för tiden. Det man kan tänka på är att Pcie platser *16 finns i det antal man behöver så det inte blir en flaskhals.

Jag köpte ett gigabyte z270x gaming 5 moderkort och en i7 7700k processor 16 gig minne så länge och har beställt ett pcie till thunderbolt kort som jag hoppas inte ska kriga med processorn om resurser. Den kör jag 4k filmer på och redigerar färgfixar och står i så den klarar nog Ableton med lillfingret så hittar du nån som hjälper dig bygga så är det nog ganska lätt att få till en kraftfull och stabil maskin i dags läget.

Bra märken är Asus, Gigabyte, MSI, apple grejor, Dell, HP etc etc men en laptop skulle jag aldrig ens överväga oavsett tillverkare.

Be nån kompis bygga den eller leta reda på granskapets spel unge och be honom/henne om hjälp för en liten slant. Det behövs nog inte så mycket special grejor och kunskap om optimering för musikinspelning och sånt med ett modernt system då dom är kraftfulla i dagsläget.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tipsa om Scan. Jag har köpt mina två senaste datorer därifrån. De har datorer specifikt för just musikproduktion. Det bästa är att man själv väljer bland komponenter (som de har valt ut för bra prestanda för musikproduktion) och sen bygger de ihop datorn åt en. Jag jämförde priset mot om jag skulle köpa komponenterna själv och bygga ihop och då skiljde det inget. Du får alltså datorn hopbyggd för samma pris som det kostar att köpa delarna separat i Sverige.

https://www.scan.co.uk/3xs/custom/daw-digital-audio-workstation-pcs/form-factors#anc

Nackdelen är att de håller till i England så om man skulle behöva använda garantin så får man själv stå för frakten för att frakta datorn dit. Men jag har inte behövt använda den än så länge. Men det är en risk man får ta om man väljer att köpa via dom.

Är du intresserad skulle jag rekommendera deras support, de är mycket kunniga inom musikproduktion och datorer och kan utifrån din budget och behov sätta ihop en dator åt dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tipsa om Scan. Jag har köpt mina två senaste datorer därifrån. De har datorer specifikt för just musikproduktion. Det bästa är att man själv väljer bland komponenter (som de har valt ut för bra prestanda för musikproduktion) och sen bygger de ihop datorn åt en. Jag jämförde priset mot om jag skulle köpa komponenterna själv och bygga ihop och då skiljde det inget. Du får alltså datorn hopbyggd för samma pris som det kostar att köpa delarna separat i Sverige.

https://www.scan.co.uk/3xs/custom/daw-digital-audio-workstation-pcs/form-factors#anc

Nackdelen är att de håller till i England så om man skulle behöva använda garantin så får man själv stå för frakten för att frakta datorn dit. Men jag har inte behövt använda den än så länge. Men det är en risk man får ta om man väljer att köpa via dom.

Är du intresserad skulle jag rekommendera deras support, de är mycket kunniga inom musikproduktion och datorer och kan utifrån din budget och behov sätta ihop en dator åt dig.

Stort tack för detta svar!! Detta är exakt vad jag letar efter. Verkligen super om det stämmer enligt websidan. Rimliga priser också verkar det som. Grymt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tog en titt på Scans datorer. Du kan köpa dessa lika billigt i Sverige med montering. (Eller tom billigare) Dessutom hade de två datorer jag tittade på lite konstiga komponentval. 

Tittade på deras två budget modeller. För bara några få hundralappar (ca 8500 ink moms i Sverige, för övrigt ungefär vad Scan datorerna kostar från England utan frakt)  till kan du få ett riktigt tyst Fractal R5 chassi samt en CPU som är 50% snabbare jämfört med Scan byggena. 

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok!

Vet du var man kan köpa dessa i Sverige?

Har dom någon slags grundsetup då eller? För om man ska välja moderkort och allt sånt från grunden själv så är jag ju helt lost dessvärre. Väljer gärna dock storlek på minnen och så men jag har inte kunskapen att sätta ihop en hel dator. Därför kändes Scan ganska nice eftersom dom hade lite olika byggen och så kunde man anpassa dom efter eget behov.. Har du räknat med att pundet har sjunkit nu efter valet också då eller? Tack för svar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tog senaste dagskurs. Gå till webhallen eller liknande så får du säkert hjälp att konfa en bra maskin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog en titt på Scans datorer. Du kan köpa dessa lika billigt i Sverige med montering. (Eller tom billigare) Dessutom hade de två datorer jag tittade på lite konstiga komponentval. 

Tittade på deras två budget modeller. För bara några få hundralappar (ca 8500 ink moms i Sverige, för övrigt ungefär vad Scan datorerna kostar från England utan frakt)  till kan du få ett riktigt tyst Fractal R5 chassi samt en CPU som är 50% snabbare jämfört med Scan byggena. 

Intressant! Vilken CPU menar du då? Det enda jag vet är att min dator gick på 23000 och det skulle kostat 23000 att köpa alla delarna separat hos Inet, utan montering då.

Redigerat av ostfisk
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Alltså 23000 spänn för en dator till ljud det låter seriöst högt för PC hårdvara och dom flesta kör väl med processorns inbyggda grafik också. Det måste innebärra en jäkla massa ssd på många gb. Har du inte ett fett grafikkort i också för spel eller glömde att du köpte skärm samtidigt, eller värsta ljudisolerade lådan eller dyr kylning till processorn. Normalt genom tiderna i alla fall dom senaste 20 åren så har jag nog aldrig betalat över 7000 spänn för en musikdator. Nu kör jag mest video så därför kostade den här mer men då står grafikkortet för över halva kostnaden om jag minns rätt.

Det är svårare att lära sig ett musikprogram än att bygga en dator ink att det finns tonvis med filmer om det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså 23000 spänn för en dator till ljud det låter seriöst högt för PC hårdvara och dom flesta kör väl med processorns inbyggda grafik också. Det måste innebärra en jäkla massa ssd på många gb. Har du inte ett fett grafikkort i också för spel eller glömde att du köpte skärm samtidigt, eller värsta ljudisolerade lådan eller dyr kylning till processorn. Normalt genom tiderna i alla fall dom senaste 20 åren så har jag nog aldrig betalat över 7000 spänn för en musikdator. Nu kör jag mest video så därför kostade den här mer men då står grafikkortet för över halva kostnaden om jag minns rätt.

Det är svårare att lära sig ett musikprogram än att bygga en dator ink att det finns tonvis med filmer om det också.

Jo det är mycket men jag lade till ett 1080 grafikkort också. Där ökade priset med drygt 6000 spänn. Utgick från denna datorn:

https://www.scan.co.uk/3xs/configurator/3xs-fwx99-digital-audio-workstation

*edit* Det är en speldator också. Målet när jag köpte den var att kunna köra de senaste spelen i 4k upplösning, vilket jag kan.

Redigerat av ostfisk
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ok tänkte väl. 6000 spänn det var billigt mitt kostade över 8000 om jag minns rätt och lagom som returtiden hade gått ut på Netonnet så skickade dom ut ett glatt mejl till mig och informerade om att nu hade dom släppt Ti version för snudd på samma peng så var jag blåst på 2000 spänn. Köper inte en Kylskåpsmagnet från det där jävla stället igen.

Det började med att jag ville byta moderkortet ett MSI  z270 mot ett dyrare Gigabytekort ett märke som jag är mera bekant med och brukar funka bra men dom påstod att jag hade roddad runt bland nålarna i processor socketen (vad jag nu skulle där att göra och hur dom trodde att jag fått igång maskinen då vet i hundan) Jag hade också brutit win 10 skivans förpackning vilket jag var tvungen till för att den överhuvudtaget skulle starta annars hände det inget  ingen bios skärm eller nåt.

Så inte nog att dom var jävligt träliga att ha att göra med så åkte jag på att köpa ett nytt moderkort för över 2000 spänn också samt då att grafikkortet sänktes med 2000.

Det här är inte normalt och har aldrig hänt för mig förr. Visst kanske det kan vara avskräckande och just i en sån här tråd men som sagt detta är inte normalt och på en annan netonnet lagershop är dom säkert trevligare att ha att göra med. 

Nu har jag ett GA Z270X Gaming 5, Asus GTX 1080, i7 7700k etc etc och kör den på OS X Sierra.

Riktigt of topic:

Ska nån nånsin redigera video så funkar den kanon till det och speciellt grafikkortet trots att det inte är ett ti går skitbra filmerna renderar ut i med snabbare fps än dom är i som regel. Davinci Resolve 14 gratisversionen har en riktigt bra stabiliserings funktion utöver allt det andra och har snabbats upp rejält om nån söker ett gratis redigerings och färgfixnings program. Har precis fixat ett gäng gamla skakiga iphone 4 filmer som blev helt ok. Typ 18 minuter Iphone film i 24 fps sprutar igenom maskinen mellan 40-60 fps och raw full hd samt mp4 4k filmer från minneskortläsare går att jobba med i realtid. Det finns numera en audio editeringsdel i det också då dom köpte upp nåt företag (Fairlight om jag minns rätt)

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet ju inte exakt dina behov förutom just ljudproduktionen, men om jag raddar upp min tänk när jag uppgraderade senast, så var kraft och pålitlighet i lika delar king, och allt som inte hade direkt med ljudproduktion dödkött.
Jag jobbar med tung design inom film- och spel-ljud, och studiodatorn används inte till något som helst annat (min fina hobby med musik får per definition räknas in även där), så vid senaste uppgraderingen köpte jag en XEON-processor med socket 2013 v3 på 8 kärnor (16 hyperthread-cores), och ett moderkort från Asus - X99-E heter det. XEON har bland annat funktioner som gör den sjukt trevlig att jobba med under extrem processorbelastning, men som är i princip värdelösa (sett till att de är ganska dyra) vid exempelvis spel, som baseras nästan helt på DSP-hantering, samt utan problem klarar att köras på full patte åratal i sträck utan avbrott om man så vill.
Just Asus X99-E var för att det är ett så barskrapat moderkort man kunde hoppas på att Asus någonsin skulle producera, och innehåller inga bells and whistles whatsoever - det är ett arbetskort och inget annat. Trots allt - i en dator är det VÄLDIGT mycket som kan jävlas, och allt man inte behöver bör man antingen göra sig av med, eller se till att slippa från början.
Faktum är, att trots att den här datorn innehåller mer kräm än jag någonsin sett förut, så är den dessutom helt passivt kyld, sånär som på en ensam fläkt på baksidan.För till-luft. Senast jag kollade processorn så låg den på 35 grader, men den var ändå verkligen inte nystartad då.

Du efterfrågar en dator du kan lita på länge framöver: det gjorde jag åsså. Gamla studiodatorn höll i 8 år innan jag fick tummen ur (underlättar visserligen att så mycket jag gör är analogt), jag räknar kallt med att jag teoretiskt sett ska kunna ha denna minst lika länge utan problem.

Vi lever ju redan i en tid när datorhastigheterna tillåter trade-offs i ljudet som vissa knappt kan höra längre, och framtiden lär inte bli lika extrem på ljudsidan som vad vi sett tidigare :-)

Med minne skulle jag kort & gott hålla med Dr Loop - utan enorma bibliotek så kan man klara sig sjukt bra på sketna 16 gig, vilket är vad som sitter i min burk tills jag köpt mer (jobbar ändå i princip aldrig på project mindre än 5-600 spår), men ju mer man kan slänga in, desto bättre blir det. Särskilt som man kan eliminera den %¤#&%¤# swapfil-hanteringen.... 64 tycker jag låter som ett väldigt bra val. Ser du dessutom till att hålla platser fria, så är framtida uppgraderingar vid behov enkelt.

Gällande ljudkort - en gång i tiden var jag skeptisk till externa ljudkort, och med tanke på de primitiva tekniker för detta som fanns då - med all rätt.
Nu tycker jag det aldrig varit annat är problem och tandagnisslan med interna kort även från företag som förväntas vara professionellt inriktade, medans mitt fina - från fabriken USB 2.0-baserade - Prism-interface (går att byta ut till andra anslutningar allteftersom det kommer fler moduler), aldrig någonsin gett minsta tecken på så mycket som minsta hicka! & som hybridstudio-ägare (lika analogt som digitalt hårdvarumässigt) så är det en hel del det stackars interfacet får stå ut med under dagarna!

Firewire-baserade kort börjar bli sjukt framtidsosäkra, men när det gäller USB, Lightning, eller internt, så känns det som valet mest ligger på själva kortet man är ute efter mer än hur det är kopplat.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Gjorde en snabbkoll på hur jag skulle konfigurera ett PC bygge om jag skulle bygga nytt idag. 

Tog med en Blue ray, vilket jag skulle strunta i eftersom jag inte använt min spelare på flera år. 

Grafikkort får man välja själv. 🙂

Hepp.

post-7487-0-28445400-1497511968_thumb.jpg

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det finns att få tag på western digital black diskar (hdd) fortfarande så ett par såna samt ett lite vassare moderkort skulle jag ha köpt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant drloop. Gjorde ett liknande system som ditt hos Scan och det gick på 13700 inkl frakt och bygge.  Så nästan 2000 dyrare.

Då fanns inte din CPU fläkt och moderkort så dessa vart lite dyrare, annars var det i stort sett samma komponenter.

Testade att skapa min dator hos Webhallen och den gick på 21 798 jämfört med de 22174.85 kr som jag betalade hos Scan. (kom ihåg fel pris) Så där kan man i princip säga att det var samma pris, jag fick datorn skickad och i hopbyggd för bara 376 spänn mer än Webhallen.

Redigerat av ostfisk
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...