Jump to content
Annons

[LÖST] Konstiga ekon i Cubase


fender

Recommended Posts

Hej.

Ny på detta forum. Är pensionär och ingen datanörd. Gammal dansbandsmusiker med en nästan lika gammal strata. Har Cubase Elements 9 sedan i höstas. Upptäckte igår att jag får konstigt eko på ljudet. Har kollat alla inställningar men allt verkar stämma. Låter som ett distat eko som sakta tonar ut. Några tips? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej.

Ny på detta forum. Är pensionär och ingen datanörd. Gammal dansbandsmusiker med en nästan lika gammal strata. Har Cubase Elements 9 sedan i höstas. Upptäckte igår att jag får konstigt eko på ljudet. Har kollat alla inställningar men allt verkar stämma. Låter som ett distat eko som sakta tonar ut. Några tips? 

Billigaste tänkbara. Alesis Core 1. Har funkat utmärkt i tre månader tills igår. Låter bra när jag lyssnar på annat genom ljudkortet, men så fort jag startar cubase, kopplar in gitarren så får jag dessa konstiga ekon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen något som läcker tillbaka från ljudkortet. Vad är det för ljudkort?

Billigaste tänkbara. Alesis Core 1. Har funkat utmärkt i tre månader tills igår. Låter bra när jag lyssnar på annat genom ljudkortet, men så fort jag startar cubase, kopplar in gitarren så får jag dessa konstiga ekon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klicka i en knapp som heter direct monitoring i cubase.

Och välkommen till forumet. Kaffet står varmt i bryggaren! 😄

Direct monitoring är nedtonat så det funkar inte. Märker nu att om jag drar upp volymen på ljudkortet hörs ett tickande i bakgrunden hela tiden. Detta endast i Cubase. Trodde först att det var gitarrsladden som var kass men har provat flera och även när sladden inte är ikopplad hörs detta oljud. För övrig lyssning hörs absolut inget konstigt.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte ljudkortet någon egen asio-drivrutin du ska använda?

Nej. Enl instruktionen är det asio4all som gäller. Latency 12 ms på ett ljudkort för 250:-. Får vara nöjd med det då jag endast kör audio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...