Jump to content
Annons

Vilke mickrofon ska jag använda till el-gitarr


XEQT

Recommended Posts

Detta är mitt första inlägg i detta forum.

Jag sitter med ett stort problem (Tycker jag i alla fall)

Jag ska sätta en mickrofon på min Vox rör försärkare (1x12" celestion element) ihop med el-gitarrer.

Jag har en Fender Strata till den. Jag kommer även att använda lite andra gitarrer men först och främst är det Stratan.

Jag kommer att både använda dist och rent ljud och undrar om vad jag ska använda till att micka upp den. Jag har försökt att hitta någon bra info om det.

Jag har fått tips om 3 mickrofoner.

Dom är.

Shure SM57

Sennheiser E835

ADK A-51s

och jag vet inte vilken av dom som jag ska använda.

min handels kassa är inte större än 1200.

Jag vore jätte glad om någon kunde tipsa och säga lite av sina egena erfarenheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
denton (oregistrerad)
Håller med JJRockford SM57 är bäst för uppmickning av förstärkare...

och billig är den med.... 🙂

Håller oxå med 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill gärna säga det som redan har sagts! SM 57! Bäst och bäst...... det vet jag förstås inte men den som hävdar att man gör bort sig om man mickar upp en gitarrförstärkare med den skulle jag vilja se i nyllet! Kom igen nu, är det någon som tycker att SM 57 är helt kass för detta ändamål?

Link to comment
Dela på andra sajter

spandaux (oregistrerad)

Själv brukar jag bara närmicka stärkare i rum med taskig akustik. Resonerar som så att jag inte lyssnar på stärkaren på 10 cm avstånd och vill då inte heller ha det ljudet, fast allt är ju relativt. Brukar dra på högt som fan så elementen får jobba lite och micka med en stormembranare 1-1½ meter ifrån.. Ibland så händer det ju att man närmickar också. Fast SM57 är ju allt annat än dålig, men, är den bättre än beta57? Jag har knappt märkt någon skillnad, en av dom har högre output vill jag minnas..

För hårdrockare med tunga gitarrer så är ett tips att ha en mick bakom stärkaren för att få en fet botten. Inget jag gör själv då jag gillar krispiga gitarrer och annan musik, men det funkar jäkligt bra i alla fall..

Link to comment
Dela på andra sajter

SM57 låter riktigt bra, med tanke på priset. En stormembranare i 5000:- klassen och uppåt låter ju oftast bättre, men då är det ju även en väsentlig skilnad i pris. Go for 57. Ruggig favorit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan säga så här att SM57:an gör oftast aldrig bort sig. Ohyggligt allround och kan med fördel även användas när man skall spala in rocksång. Jag brukara oxo gilla att sätta en konding på lite avstånd men det är inte alltid det funkar. Olika förstärkare tycker helt enkelt om olika mikrofoner. Om du alltid skall använda samma förstärkare så skulle jag råda dig att prova olika mikrofoner men som allroundval är SM57:an ett givet tips. Däremot skall du lägga mkt tid på att prova olika lägen framför högtalarelementet. Kan göra underverk med en lite förflyttning.

Lycka till

Mattias

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det möjligt att spela in Akustiska instrument även med Shure SM57 ?

och i fall det går .. är det svårt att få det att låta bra ?

Jag är glad att det fanns så många som rekomenderade SM57:an.

Jag har köpt en beggangnad som jag väntar på att den ska komma.

Kan ni rekomdera lite om hur jag ska plasera micken i båda akustisk och framför

min Vox

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...