Jump to content
Annons

Vi vill sälja våran musik till bolag - behöver hjälp att komma igång!


Terror

Recommended Posts

Tjenare. Det var ett tag sedan jag var aktiv här, hoppas alla har det bra 🙂 Glad to be back!

Jag och polaren tog upp gamla bandet efter ett års uppehåll och började skriva nya låtar bara han och jag. Men nu såhär 2 månader in the process, vi har beslutat oss för att skippa bandet och försöka sälja låtarna och bli låtskrivare istället.

Jag vet att det finns några sånna här trådar redan, men de är rätt gamla.

Min vän, har en vän, som idag jobbar som låtskrivare. Han säljer sina låtar till bolag i Asien. Han tjänar som minst 10 - 15k per låt, vilket är helt underbart. Så vi kommer först och främst gå till honom för hjälp. Jag har också en arbetskollega som är gammal vän med Andreas Karlsson (ex Idoljury). Vi kommer nog träffa honom också, men det känns som han är mer i popsvängen än i det vi pysslar med. Men det skadar ju aldrig.

Men jag startar denna tråd just in case that doesn't work out.

Vi skriver modern metal/pop/rock. Tänk typ nya Bring Me The Horizon möter gammal Linkin Park, möter "Bandit-rock". Vi tänkte också börja doppa tårna mer i pop. Men det är det förstnämda som vi kan som bäst.

Finns det någon här som vet vart vi kan vända oss? Någon som har någon kontakt de kan dela med sig av?

Har också några frågor:

1) Hur vanligt är det att man får låtarna sålda? Svår fråga. Men låt oss säga att du jobbar som låtskrivare. Får du alla låtar sålda, eller är det bara vissa?

2) Hur lång tid, mellan tummen och pekfinger, tar det att få en låt såld? Ni som jobbar med det. Säljs dem liksom inom ett par veckor, eller kan det ta flera månder innan det händer?

3) Hur funkar det vanligvis med betalningar och royalties?

4) NÄR får man betalt vanligast? Är det när bolagen skriver på och man överlämnar låten, eller när den är släppt "på riktigt"?

5) Om man säljer en låt, men har fortfarande "rättigheterna" kvar, har man tillåtesle att släppa sin "version" aka "prepro" på tex Youtube i promotionsyte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena!

Tror jag kan svara på de flesta av era frågor, då jag själv har jobbat som låtskrivare åt olika förlag, Lionheart, universal, bmg/chrysalis etc.

För att klargöra en sak först som många missförstår, om du vill behålla upphovsrätten och allting som låtskrivare så säljer man inte låten mot en direktbetalning, utan du får låten utgiven, sedan så stäms allting av via STIM, NCB etc. några ggr per år, HUR mycket din låt har sålts på skivor, downloads etc och HUR mycket den har spelats på radio, spotify etc. och du får betalt i EFTERHAND. blir din låt en hit och spelas hela hela tiden, så får du ju betalt därefter, alltså ganksa mycket.. spelas den ingenting eller knappt säljs ngt.. ja då kan du inte räkna med mycket alls...

Däremot kan förlagen i vissa fall betala förskott, om de verkligen tror på låten att den kommer slå.. det är en annan historia...

Det finns däremot tjänster så som t ex Epedemic Sound som köper låtar rakt av.. men då har du ingen upphovsrätt att prata om, du säljer den och kan kankse få dina 10-15k om du har tur, du får inte vara medlem i STIM osv.. låten kommer typ spelas i hotell-hissar på sin höjd.... Att säga hur lång tid det tar för att få ut en låt, så har jag av egen erfarenhet ibland fått vänta 5 år (!) för en låt, medans några veckor för en annan.. att få den utgiven alltås... och sedan kanske vänta ett halvår för första försäljningrapporten och utbetalningen för det första försäljningshalvåret...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...