Jump to content
Annons

Vi vill sälja våran musik till bolag - behöver hjälp att komma igång!


Terror

Recommended Posts

Tjenare. Det var ett tag sedan jag var aktiv här, hoppas alla har det bra 🙂 Glad to be back!

Jag och polaren tog upp gamla bandet efter ett års uppehåll och började skriva nya låtar bara han och jag. Men nu såhär 2 månader in the process, vi har beslutat oss för att skippa bandet och försöka sälja låtarna och bli låtskrivare istället.

Jag vet att det finns några sånna här trådar redan, men de är rätt gamla.

Min vän, har en vän, som idag jobbar som låtskrivare. Han säljer sina låtar till bolag i Asien. Han tjänar som minst 10 - 15k per låt, vilket är helt underbart. Så vi kommer först och främst gå till honom för hjälp. Jag har också en arbetskollega som är gammal vän med Andreas Karlsson (ex Idoljury). Vi kommer nog träffa honom också, men det känns som han är mer i popsvängen än i det vi pysslar med. Men det skadar ju aldrig.

Men jag startar denna tråd just in case that doesn't work out.

Vi skriver modern metal/pop/rock. Tänk typ nya Bring Me The Horizon möter gammal Linkin Park, möter "Bandit-rock". Vi tänkte också börja doppa tårna mer i pop. Men det är det förstnämda som vi kan som bäst.

Finns det någon här som vet vart vi kan vända oss? Någon som har någon kontakt de kan dela med sig av?

Har också några frågor:

1) Hur vanligt är det att man får låtarna sålda? Svår fråga. Men låt oss säga att du jobbar som låtskrivare. Får du alla låtar sålda, eller är det bara vissa?

2) Hur lång tid, mellan tummen och pekfinger, tar det att få en låt såld? Ni som jobbar med det. Säljs dem liksom inom ett par veckor, eller kan det ta flera månder innan det händer?

3) Hur funkar det vanligvis med betalningar och royalties?

4) NÄR får man betalt vanligast? Är det när bolagen skriver på och man överlämnar låten, eller när den är släppt "på riktigt"?