Jump to content
Annons

Brum/svagt tjut i mina studiomonitorer.


Harald (oregistrerad)

Recommended Posts

Harald (oregistrerad)

Jag kopplar min windows 7 64 bit dator till mitt Tascam US-1641 USB audio/MIDI interface, och det till ett par studiomonitorer på 32 watt. Jag undrar varför det brummar/ är ett svagt tjut i dom nu, det var det inte förut. Jag tror jag haft problemet förut. Är det någon som vet vad det är, tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det aktiva monitorer? pröva att systematiskt byta grejer, en sak i taget:

t ex sladdar, el-uttag, utgångar och ingångar, koppla något annat till högtalarna än ljudkortet, ta en monitor i taget etc.. Börja med att ha en så enkel signalväg som möjligt och utan massa grejer inkopplade, renodla..

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har samma interface och problem som du! Särskilt mycket missljud får jag från bas och annat lågfrekvent. Har provat koppla på alla möjliga sätt, olika högtalare och lurar samt testat i andra byggnader, dvs inget sladd- eller jordningsfel. 1641:an har jag haft i bra många år nu men det ser ut att vara dags att skaffa nytt.. Om nu inte du hittar en bra lösning åt oss ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Harald (oregistrerad)

Jag har upptäckt felet, det är USB kabeln mellan datorn och ljudkortet eller vilken enhet som helst (alltså Tascam US-1641, line6 PODHD500 eller Digitech GSP1101 som USB audio interface). Jag har provat att byta USB kabel, men problemet kvarstår, så jag undrar om ni har något råd om vad man kan göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Harald (oregistrerad)

Jag har kommit på vad det var, det var TV som jag kopplat in med HDMI på datorn som skapade det mest brummandet och nu har jag dragit ut den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kommit på vad det var, det var TV som jag kopplat in med HDMI på datorn som skapade det mest brummandet och nu har jag dragit ut den.

Börja med att ha en så enkel signalväg som möjligt och utan massa grejer inkopplade, renodla..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...