Jump to content
Annons

Uppgradera iMac med vad för att få bäst prestanda..? och mitt UAD..?


Recommended Posts

I dagsläget har jag en iMac från 2012 med vanlig hårddisk på 1000gb och har 16gb ram-minne.

Jag har även ett uad- apollo i rack och jag tror det är duo! kan vara quad men tror som sagt det är duo...

Jag märker att jag ibland har det lite trögt på datorfronten och läser överallt att man ska byta hårddisk till SSD. Bör jag stanna där eller ska jag uppgradera RAM minnet också? Jag funderar på vad som är mest värt eller om det är dags att kolla på ny dator och lösa hårddisken direkt.

Var lämnar man in det isåfall? Är det bara macforum som fixar sådant här? Eller kan jag göra det själv? (enligt apple så måste jag lämna in den men vet ej om de bara säger så eller hur det nu är..) Men om jag kan göra det själv, var beställer man isåfall saker?

Sen undrar jag också ang mitt apollo som ibland går i topp i cpu-mätaren med bara en plugin i mixläge. (jag har då inget i console som slukar) och undrar vad för lösningar man kan ha att få mer cpu till uad. kan man köpa till något till rackenheten eller köper man en extra hardware satellite eller något?

Vill helt enkelt gå upp i några procent i prestanda helst utan att behöva lägga 20000 på ny dator och hårddisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mer än 16GB RAM har jag svårt att se att en normal användare behöver. Så för din del är det SSD som gäller.

Av alla Macar, som oftast är rätt jobbiga å öppna (förutom de gamla Mac Pro), är iMacar de som är mest jävulskt jobbiga att öppna/mecka.

Antingen så gör man det själv, och då skulle jag råda att kolla igenom några Youtube-videos _ordentligt_ på hur just din iMac ska öppnas. Därefter kan man ta beslutet att spendera x antal timmar för byte själv, eller lämna in till t.ex. Macoteket eller Apple Store.

Byte till SSD går gissningsvis på ca. en tusenlapp + kostnad för hårddisken. Så räkna med 2500kr för ny 500GB SSD.

ps. Jag har jobbat som tekniker med både PC och Mac, och jag själv aktar mig för just iMacar. Det betyder absolut inte att det är omöjligt, bara att man ska vara beredd på att det är riktigt tålamodskrävande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Mer än 16GB RAM har jag svårt att se att en normal användare behöver. Så för din del är det SSD som gäller.

Av alla Macar, som oftast är rätt jobbiga å öppna (förutom de gamla Mac Pro), är iMacar de som är mest jävulskt jobbiga att öppna/mecka.

Antingen så gör man det själv, och då skulle jag råda att kolla igenom några Youtube-videos _ordentligt_ på hur just din iMac ska öppnas. Därefter kan man ta beslutet att spendera x antal timmar för byte själv, eller lämna in till t.ex. Macoteket eller Apple Store.

Byte till SSD går gissningsvis på ca. en tusenlapp + kostnad för hårddisken. Så räkna med 2500kr för ny 500GB SSD.

ps. Jag har jobbat som tekniker med både PC och Mac, och jag själv aktar mig för just iMacar. Det betyder absolut inte att det är omöjligt, bara att man ska vara beredd på att det är riktigt tålamodskrävande.

jag har inge problem med att pilla med små saker men värderar min tid också och känner att jag istället kan lägga ner tid på att laga mina syntar så kan någon stjärna fixa datorn istället. bra ide. drar förbi imorgon och fixar en tid för det.

är det inget annat man kan göra för att få den till tiptop? jag tänker mest att jag blir sur när de uppdaterar systemet och ens program inte hänger med.. sen blir allt slött bara...

får testa vad det ger mig. tack!

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Apollo där CPU mätaren går i topp med en plugg. Låter inte som det står rätt till.

Hur ser det ut i din DAW? Går mätaren i topp där också för datorns CPU?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har satt in ssd och optibay (ssd-disk istället för optisk enhet) i vår imac från 2010. Va inte så svårt och gick ganska fort att öra. BLev väldig skillnad i prestanda. Den iMacen va däremot från 2010 men bör itne vara allt för svårt på 2012 iMac. Finns bra guider på youtube hur du öppnar den samt vilka verktyg som behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

ja, jag har haft problem med det här tidigare nämligen

Är det CPU mätaren i din DAW som bottnar så spelar disk ingen roll..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har satt in ssd och optibay (ssd-disk istället för optisk enhet) i vår imac från 2010. Va inte så svårt och gick ganska fort att öra. BLev väldig skillnad i prestanda. Den iMacen va däremot från 2010 men bör itne vara allt för svårt på 2012 iMac. Finns bra guider på youtube hur du öppnar den samt vilka verktyg som behövs.

jag hade en 2010 innan.. eller 2009 som var mycket mer lättroddig. där fanns allt mer tillgängligt jämfört med hur det verkar med en nyare "slimmad" modell. Lite som att byta filter i en ny modern bil typ 🙂

vad är en optibay? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det CPU mätaren i din DAW som bottnar så spelar disk ingen roll..

därav min fråga gällande RAM och isåfall om jag kanske kan ta bort lite av problemet med att utvidga mitt apollo med annan enhet som satelitte.

jag vill helst inte tro att satellite tar över och skippar apollots kraft när det kommer till att köra på pluggar. men jag antar att det funkar att kaskada olika uad-produkter med varandra och inte bara apollo med apollo och apollo16 med apollo16 som jag läste någonstans...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vilken samplingsfrekvens jobbar du i?

44,1 och medel latency osv

jobbar mycket med stems där allt skoj ligger. så det är inte 100kanaler som har en egen hel effektkedja på sig 🤪

räcker också om någon skickat ett projekt med massa midispår och ljud att det blir system overload när många saker ska spelas samtidigt också

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Eftersom du har en iMac från 2012 så skulle jag rekommendera att du lämnar in datorn till någon som kan för att göra uppgraderingen.

Detta eftersom skärmen är limmad till metallstycket. Till skillnad från tidigare modell där glaset satt fast med magneter och sedan kunde skruvas loss skärmen för att komma åt allt.

Men frågan är om du ens behöver byta disk? Det låter inte som att proppen blir på disken om du jobbar mest med stems.

Ibland kan det ju vara problem i systemet som orsakar det. Kanske bara läge för en ominstallation?

Nu har jag inte så bra koll på Apollo, men vet att de har en egen DSP för alla pluggar. Är det dessa som maxas, eller kör du också med andra pluggar som inte nyttjar DSPn i Apollon?

I vilka lägen händer det? Har du andra program igång då?

Har du kollat något i Aktivitetskontrollen? Typ, CPU, minne etc?

Glöm inte bort att du har två Thunderbolt-kontakter. Du kan ju lätt ansluta en extern SSD till en utan att behöva öppna den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Eftersom du har en iMac från 2012 så skulle jag rekommendera att du lämnar in datorn till någon som kan för att göra uppgraderingen.

Detta eftersom skärmen är limmad till metallstycket. Till skillnad från tidigare modell där glaset satt fast med magneter och sedan kunde skruvas loss skärmen för att komma åt allt.

Men frågan är om du ens behöver byta disk? Det låter inte som att proppen blir på disken om du jobbar mest med stems.

Ibland kan det ju vara problem i systemet som orsakar det. Kanske bara läge för en ominstallation?

Nu har jag inte så bra koll på Apollo, men vet att de har en egen DSP för alla pluggar. Är det dessa som maxas, eller kör du också med andra pluggar som inte nyttjar DSPn i Apollon?

I vilka lägen händer det? Har du andra program igång då?

Har du kollat något i Aktivitetskontrollen? Typ, CPU, minne etc?

Glöm inte bort att du har två Thunderbolt-kontakter. Du kan ju lätt ansluta en extern SSD till en utan att behöva öppna den.

nä precis, det såg lite väl jobbigt ut att fixa. framförallt ifall man inte löser det! hade ändå önskat jag hade mer tid över så att ha "fixa dator själv" på agendan är inte ens på tal. bara att åka ner till clas olsson och köpa sugproppar tar 1timme 😛 å den tiden hinner man istället med en massa vettig lödning!

men jag tycker ändå det blir märkligt med att både datorns cpu och apollos cpu tar mycket kraft. apollo cpu ligger på kanske 37% när bara console är igång. utan något på. sen hinner jag kanske använda 3-4st olika pluggar (från uad) på kanske lika många kanaler innan datorn säger ifrån eller börjar med sitt "safe latency mode" (eller vad det är). detta har jag redan försökt få hjälp med tidigare utan något resultat.

jag kör annars ganska mycket hardware som jag skickar ut till och spelar in igen till daw så uad använder jag mest för lite extra polering osv. men känns drygt när man köpt in dyra pluggar som man sedan inte kan använda pga datorns ork.

men blir det lika bra att ha en extern SSD till thunderbolt än att byta disken inuti?

jag var på macforum tidigare idag och de sa att en SSD 500gb inkl arbete skulle ligga på 3500 eller något. jag blir lite kluven till allt. jag vet att en SSD är bättre oavsett så datorn blir i allafall inte sämre

och visst har apollo egen dsp. det var därför jag skaffade ett apollo från första början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur komplicerat det är att mecka med sin mac hjälper ifixit till med.

Spontant låter det som att du kanske har för låg latencyinställning red_house_painter om CPU-belastningen är hög utan att du använder något utöver det vanliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Du kanske helt enkelt har för klen processor för uppgiften i Imacen. Den har ju några år på nacken och nåt liknande en 3770k i7 eller modernare i5 och minst quadcore kan det nog gå åt.

Angående hårddisken så kan det ju vara så att det sitter en 5400 rpm disk i den och det ska väl i och för sig fungera men jag kör aldrig med en så långsam disk personligen. Tror inte att ett diskbyte fixar läget men vet ej men det vore ju lite märkligt i och med att det är cpu belastningen som går i taket.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...