Jump to content
Annons

wavelab mastering


Twanger

Recommended Posts

Hallå,

jag är nybörjare på det där med mastring, och har nyligen införskaffat Wavelab 9. Så jag skulle vilja ha lite tips av någon som är duktig på detta program!

Ska mastra några akustiska låtar jag spelat in tänkte jag, två akustiska kompgitarrer, en ståbas och en akustisk sologitarr.

Jag fattar det som att man brukar använda sig av maximizer plugin för att höja volymen på en audiofil. Men jag undrar, när man använder sig av en maximizer, komprimeras ljudet ju mer man höjer då?

Jag vill ju inte att min akustiska musik ska komprimeras för mycket och således förlora dynamiken.

Vore det ett bättre alternativ att höja volymen med hjälp av master-reglerna i master-sektionen?

Eller bör jag göra på något annat sätt?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Från ett forum av snabbt googlande: "If you compare the limiter and maximiser plug ins by looking at the output audio waveforms in comparison with the input waveform. The limiter will leave the waveform untouched until a peak occurs in which case it will dip the signal level. A maximiser will raise the entire level of the waveform and then apply limiting to the peaks.

So you could think of a maximiser as two components an amplifier followed by a limiter. Or, I guess vice versa."

Link to comment
Dela på andra sajter

Två läsvärda artiklar om ämnet. Speciellt rekommenderar jag att du läser igenom och tittar på följande klipp, gällande volym:

https://www.youtube.com/watch?v=iv67sjuq2go

Volym och limitering: http://productionadv...ness-dynameter/

Kort om mastring: https://www.izotope....t-is-mastering/

För att svara på din fråga gällande Maximizer, det som vanligen kallas för Limiter, så är det egentligen bara en snabb kompressor. Ju mer limitern får arbeta, ju mer kompression. Lyssna och använd öronen är mitt tips. Idag behöver du dock inte bry dig så mycket om volym, se klippet ovan.