Jump to content
Annons

wavelab mastering


Twanger

Recommended Posts

Hallå,

jag är nybörjare på det där med mastring, och har nyligen införskaffat Wavelab 9. Så jag skulle vilja ha lite tips av någon som är duktig på detta program!

Ska mastra några akustiska låtar jag spelat in tänkte jag, två akustiska kompgitarrer, en ståbas och en akustisk sologitarr.

Jag fattar det som att man brukar använda sig av maximizer plugin för att höja volymen på en audiofil. Men jag undrar, när man använder sig av en maximizer, komprimeras ljudet ju mer man höjer då?

Jag vill ju inte att min akustiska musik ska komprimeras för mycket och således förlora dynamiken.

Vore det ett bättre alternativ att höja volymen med hjälp av master-reglerna i master-sektionen?

Eller bör jag göra på något annat sätt?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Från ett forum av snabbt googlande: "If you compare the limiter and maximiser plug ins by looking at the output audio waveforms in comparison with the input waveform. The limiter will leave the waveform untouched until a peak occurs in which case it will dip the signal level. A maximiser will raise the entire level of the waveform and then apply limiting to the peaks.

So you could think of a maximiser as two components an amplifier followed by a limiter. Or, I guess vice versa."

Link to comment
Dela på andra sajter

Två läsvärda artiklar om ämnet. Speciellt rekommenderar jag att du läser igenom och tittar på följande klipp, gällande volym:

https://www.youtube.com/watch?v=iv67sjuq2go

Volym och limitering: http://productionadv...ness-dynameter/

Kort om mastring: https://www.izotope....t-is-mastering/

För att svara på din fråga gällande Maximizer, det som vanligen kallas för Limiter, så är det egentligen bara en snabb kompressor. Ju mer limitern får arbeta, ju mer kompression. Lyssna och använd öronen är mitt tips. Idag behöver du dock inte bry dig så mycket om volym, se klippet ovan.

Allt detta kan dock verka lite förvirrande. Så mitt tips brukar vara (om du vill limitera din musik dvs.) att lägga en limiter sist i kedjan, sätta ceiling på -1dB och dra på med gain/threshold tills limitern precis klipper av topparna i låtens starkaste parti (max 1-2dB). Klart.

På min senaste platta, som kommer släppas digitalt så klipper min limiter max -1dB. Det är inte som förr, när allt var "tvunget" att pressas i taket för att stå sig mot övrigt musik.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

En Maximizer är oftast bara en vanlig Compressor som förberetts för att vara väldigt aggressiv, vilket gjort att i vart fall alla jag har är synnerligen fula på glesa arrangemang. En av få pluggar jag har i One-Knob-serien, den liknande men inte så taggiga One Knob Loudness, använde jag faktiskt nu under ett filmproject där skrik skulle gå igenom en tät matta av musik & våldsljudeffekter. Här gjorde den sin magi bra då alla artefakter man normalt sett kan räkna med när man inte kan tweaka inställningarna ändå drunknade fullständigt i ljudväggen. Dock, jag har flera pluggar som rakt av kallar sig Maximizers, minst en följde med Nuendo, och de undviker jag helt då de taggar till ljudet mycket mer än jag vill. Förutom på telefon-röster avsedda att faktiskt komma ifrån en telefon. Där är de exakt vad som behövs.

Acoustisk gitarr skulle jag undvika där (just nu i vart fall, tänk på att det trots allt är smak vi snackar och smak förändrar sig) då såna gitarrer är extremt uttrycksfulla, har grymt vacker dynamik, och har potential till massor av små missljud som ger hela instrumentet ett sjukt levande ljud rätt inspelat. En Maximizer där tenderar oftast platta till ljudet fullständigt, och de jag har distar ganska friskt, samt drar upp de annars så vackra missljuden till förgrunden och gör dem till just "missljud"...

När jag jobbar med saker som acke-gitarrer, cittror, berimbau, och liknande, så brukar jag mest hålla mig till en så neutral Compressor som möjligt, ställd väldigt snällt, EQ, och sen ta bort spretighet och onödiga toppar med en bra Limiter. Sen har man en hel del ny fin headroom att leka med, och den kan man med fördel låta Limitern fylla ut om man vill, annars är Normalize/Gain absolut inga problem. Jag är verkligen inget fan av Waves, men L3 är en god vän här :-)

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...