Jump to content
Annons

Har på gång en MacPro 3.7 Ghz med 12 Gb Ram. OVERKILL?


Frederick

Recommended Posts

Hej allihopa.

Jag har på gång en Mac Pro 3.7 Ghz med 12 Gb ram, dvs instegsmodellen av Mac Pro (Late 2013). Jag undrar ifall det är lite väl overkill för musikproduktion? Jag spelar mestadels in med samplingsbibliotek.

Från början har jag köpt in en Macbook Pro 15 med 16 Gb ram och en 2,2 Ghz Quadprocessor av i7. Den räcker gott och väl till men den blir varm om man pressar den processorn kan börja knäa lite grann vid ansträngning. Mac Pro som är en stationär dator har ju ett helt annat luftflöde i fläktarna.

Samtidigt är det mycket pengar att lägga ned på en stationär dator. Den är nedsatt i pris och kostar ca 26.000 kr. På apple kostar denna modell mellan 32.000-33.000 kr. Det är ju ett väldigt bra kap om man får säga så.

Det är säkert en viss skillnad på Xenon-processorerna och vanliga i7-processorerna i prestanda och ork.

Men jag känner ändå att det är mycket pengar när det gäller prestandamässigt, eftersom jag kan få en kraftull Windows-dator med 3-4 ggr så mycket ram och en 6-core Xenon-processor med 15 mb cache för samma pengar.

Sedan är det ju skillnad på El Capitan och Windows 10, men jag känner att jag vill ha bra prestanda för dem pengarna som jag lägger på en stationär dator.

Skall jag köpa en Mac Pro 6-core Xenon med 16 eller 32 Gb ram så drar det iväg närmare 45.000-50.000 kr. Där går gränsen när det gäller investering.

Varför jag behöver en stationär dator är ju att Macbook Pro 15 som jag har idag utvecklar rätt så mycket värme efter några timmars användande. Det är ju trots allt en laptop och man kan inte kräva hur mycket som helst.

Jag behöver lite råd. Vad säger ni?

Mvh Frederick

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Dom säljer helt nya mac pro på Mediamarkt för 28990 kr och om jag minns rätt så har dom ett sista ex på Mediamarkt i Linköping ytterligare lite billigare. Jag var på G på den men när jag insåg att det var quadcore modellen (som säkert i och för sig går att uppgradera) och de lite sämre grafikkorten så backade jag.

Svårt att rekommendera och helt klart är ju att du får mera för pengarna med PC hårdvara samt att det ju går att göra en hackmac av PCn om du absolut måste eller vill köra OS X.

Jag skulle nog titta på en begagnad Mac Pro av förra modellen om det måste vara en mac och försöka få en så ny/så mycket för pengarna som det är möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Overkill? Svar: Nej!

Tyvärr så är 3.7Ghz inte värst kraftig. Du får mer kräm från en iMac 4.0 Ghz som nästan är 2 1/2 år nyare för samma peng och du får dessutom en 27 tums 5K skärm på köpet. Det enda som är kraftigare i Mac Pro'n är grafikkorten. Men du ska ju ändå bara jobba med ljud.

Bättre att du försöker hitta en begagnad kraftigare Mac Pro med 6, 8 eller 12-core. Eller vänta tills Apple släpper en ny Mac Pro.

Dom som finns på marknaden nu är 3 år gamla men har oxå ökat i pris. Den fetaste Mac Pro kostade nästan 10 papp mindre när den kom än vad den gör idag.. och då är det exakt samma gamla hårdvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för tipsen. Som ni skrev så kan man ju uppgradera. Om man skall jobba med musikproduktion och samplingsbibliotek typ NI Komplete Ultimate 10 så kanske det räcker att uppgradera ram-minnet från 12 Gb till 16 Gb till att börja med.

Fast det är en quadcore av modell xenon så måst den orka betydligt mer än vad MacBook PRO 15-tum orkar. Men är det inte svårt att uppgradera till en större Xenon-processor typ 6- eller 8-kärnig processor? Jag såg på en youtube-video hur en person fick nästan skruva isär Mac PRO i beståndsdelar för att kunna byta processor. Man fick aldrig se resultatet, dvs om personen ifråga fick igång sin Mac PRO efter processorbytet.

/Frederick

Link to comment
Dela på andra sajter

Instegsmodellen av Mac Pro är varken prisvärd eller motiverad, precis som KillwithSkill redan påpekat. Du får mer för pengarna om du väljer en iMac 27" Retina med uppgraderad i7-processor på 4.0 GHz.

Geekbench är alltid ett bra alternativt för att se hur processorprestandan är för olika Mac:ar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för tipsen. Som ni skrev så kan man ju uppgradera. Om man skall jobba med musikproduktion och samplingsbibliotek typ NI Komplete Ultimate 10 så kanske det räcker att uppgradera ram-minnet från 12 Gb till 16 Gb till att börja med.

Fast det är en quadcore av modell xenon så måst den orka betydligt mer än vad MacBook PRO 15-tum orkar. Men är det inte svårt att uppgradera till en större Xenon-processor typ 6- eller 8-kärnig processor? Jag såg på en youtube-video hur en person fick nästan skruva isär Mac PRO i beståndsdelar för att kunna byta processor. Man fick aldrig se resultatet, dvs om personen ifråga fick igång sin Mac PRO efter processorbytet.

/Frederick

Apple har en korkad fäbless att allt ska vara snygg design och litet och tunt, vilket i en pro-marknad så är det förkastligt.

En pro-användare skiter ju i om det är ett serverskåp datorn är i, kanske till o med att man föredrar det hellre som musikstudio?

Men nu är det ju som det är och det är bara att gilla läget. Misstänker dock att Apple kommer att släppa en uppdaterad design på nästa Mac Pro.

Det går ju naturligtvis, som du säger, att uppgradera och byta ut processorn till en starkare. Men en 8-kärnig Intel Xeon E5 propp kostar bortåt 15 papp och då har du knäckt garantin om du ska byta den själv.

Minnet är dock smidigt att uppgradera.

Om du vill köpa den du fått erbjudande om och vill uppgradera så kolla in OWC. Dom har massor med bra minnen och har även uppgraderingsprogram. Jag har själv handlat av dom flera gånger. Dom är svinbra, snabba och pålitliga!

Instegsmodellen av Mac Pro är varken prisvärd eller motiverad, precis som KillwithSkill redan påpekat. Du får mer för pengarna om du väljer en iMac 27" Retina med uppgraderad i7-processor på 4.0 GHz.

Geekbench är alltid ett bra alternativt för att se hur processorprestandan är för olika Mac:ar.

Ja, geekbench är bra ställe att jämföra prestanda!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...