Jump to content
Annons

Bra ljud i replokalen


Batteristen

Recommended Posts

Hej på er!

Mitt band och jag försöker få till skaplig akustik i vår nya repa och skulle gärna ta emot lite husmorsknep från er som kan.

Vi lirar metal och det gör man som bekant bara på ett sätt....vilket också resulterar i att huvudvärken smyger sig på rätt fort när lokalen är som den är.

Följ länken här så får ni ta en tur i vår repa och få en uppfattning:

https://www.youtube.com/watch?v=tIJEJXh1eUw

Har ni förslag på erkända (gärna prismässigt överkomliga) akustikbehandlare utöver de klassiska äggkartongerna och, utifrån videon, var skulle ni placera materialet i fråga?

Vi hyr lokalen, så att riva väggar osv är inte aktuellt. I övrigt tar vi de tips vi får.

Tack på förhand från oss satansdyrkare 😛😉

Redigerat av Batteristen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett stående tips är att skaffa utrustning så att ni kan köra med hörlurar. Billigast och enklast är förmodligen någon av Jamhubs mixrar plus ett par av Vic Firths trummis-lurar till samtliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett stående tips är att skaffa utrustning så att ni kan köra med hörlurar. Billigast och enklast är förmodligen någon av Jamhubs mixrar plus ett par av Vic Firths trummis-lurar till samtliga.

Jag är ganska säker på att det är nåt de vägrar helt. Som att be dem byta till blockflöjt eller lergök.

Annars är HD 280 pro lurarna som gäller, kostar under 1000 kr nu på 4Sound. De billigare trumlurarna låter hundrunks-apa. Hellre skulle jag sluta spela än att köra musikrejset genom såna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att ni spelar så starkt att det vore skit samma vad ni än gör med lokalen. Jag såg att ni har fyrtolvor på golvet. Gitarristerna har väl antagligen öronen högre än så, det gör att det helt i onödan blir en helvetes gitarrvolym. Lyft upp gitarrljudet högre än en vanlig stol så kan ni dra ner mastervolymen till mindre än hälften och ändå blåsa ut hjärnan.

I polarnas band kör leadgitarristen med två AC30, alltid full volym o arton distpedaler. Han har visserligen sina stärkare på stolar, men har de riktade rätt in i hjärna på sångaren som står i mitten dit alla gitarr o basriggar siktar. Själv ställer sig gitarristen ett par meter bredvid sina AC30 så att han själv undgår det fruktansvärda vrålet. Bägge är nära kompisar till mig, sångaren har försökt snacka med de andra om att han håller på att dö av volymen, att han inte hör nåt av det han sjunger fast de har två ganska rejäla PA hopkopplade. Men de andra fattar noll, de är helt fixerad av pedalborden med 20 distpedaler. Jag tog upp grejen med gitarristen privat, varför riktar du inte stärkarna mot dig, så att Micke hör vad han sjunger? Det vore ju jävligt synd om Micke hoppar av, då är det ju slut med erat band sa jag. Men han säger bara; "så här har jag alltid gjort o stått". Trevlig, duktig musiker på ett vis, total idiot på ett annat vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla problem sitter i att ni spelar för högt, som sagt. Lyft upp gitarrlådorna rejält högt så ni får dom i öronhöjd. Sen sänker ni mastervolymen till nästan ingenting. Sen börjar ni repa så. Ni kommer att känna er löjliga första repet, men sen vänjer ni er o tycker att det är fan så mkt bättre. Volym är som med sprit, det blir bara värre o värre.

Om ni skulle micka upp allt med bra mickar o låta proffs spela in er på den volym ni har skulle det troligen låta ganska bra som det är. Felet sitter bara till liten del (i ert fall) på dålig akustik, det beror på att era öron distar av totalvolymen. Det blir som när man spelar in på bandspelare o höjer gainen så VU-metrarna slår i botten hela tiden. Trumhinnorna slår konstant i botten... Även om man har världens bästa gitarrljud så blir det värsta disten i öronen.

Polarn som jag beskrev nyss brukar sarga att jag ska komma o kolla in dem närde repar, men det räcker att ha varit där två ggr, jag blir helt döv i ett dygn efteråt, det är enbart obehagligt. De håller lite garnn på med samma knasiga tänk, de har en betonglokal och har hängt upp skynen o skit på väggarna i den korkade tron att det ska "förbättra" ljudet. Det tar enbart bort diskanten så ljudet blir typ ännu jobbigare. Trummisen slår så jävla hårt oavsett låt att de byggt in honom bakom plexiglas. Då klagar han på att inte hör de andra, och har stora 15" monitorer där inne som vrålar på. Det är som om Pink Floyd skulle spela live i deras repa. Full volym överallt, gigantiskt kraftig basrigg typ hög garderob.

Sen hänger de galonskynken på väggen o tror att det ska bli bättre. Eller rättare sagt, det är bara sångaren som vill att det ska bli bättre, de andra bryr sig inte, de gör som de alltid gjort, ställer sig själva bredvid ljudet o drar på max, det är nog 130 db där. På de lugnare låtarna.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ett stående tips är att skaffa utrustning så att ni kan köra med hörlurar. Billigast och enklast är förmodligen någon av Jamhubs mixrar plus ett par av Vic Firths trummis-lurar till samtliga.

Vi körde Jamhub första året och det funkar bra! Föredrar att köra på detta viset dock, så allt vi vill göra är att optimera lokalen därefter 🙂

Jag tror att ni spelar så starkt att det vore skit samma vad ni än gör med lokalen. Jag såg att ni har fyrtolvor på golvet. Gitarristerna har väl antagligen öronen högre än så, det gör att det helt i onödan blir en helvetes gitarrvolym. Lyft upp gitarrljudet högre än en vanlig stol så kan ni dra ner mastervolymen till mindre än hälften och ändå blåsa ut hjärnan.

I polarnas band kör leadgitarristen med två AC30, alltid full volym o arton distpedaler. Han har visserligen sina stärkare på stolar, men har de riktade rätt in i hjärna på sångaren som står i mitten dit alla gitarr o basriggar siktar. Själv ställer sig gitarristen ett par meter bredvid sina AC30 så att han själv undgår det fruktansvärda vrålet. Bägge är nära kompisar till mig, sångaren har försökt snacka med de andra om att han håller på att dö av volymen, att han inte hör nåt av det han sjunger fast de har två ganska rejäla PA hopkopplade. Men de andra fattar noll, de är helt fixerad av pedalborden med 20 distpedaler. Jag tog upp grejen med gitarristen privat, varför riktar du inte stärkarna mot dig, så att Micke hör vad han sjunger? Det vore ju jävligt synd om Micke hoppar av, då är det ju slut med erat band sa jag. Men han säger bara; "så här har jag alltid gjort o stått". Trevlig, duktig musiker på ett vis, total idiot på ett annat vis.

Vi har diskuterat flytt av stärkare osv, kommer prova runt en hel del innan vi är nöjda. Vi repade i en ordentlig studio häromdagen och där lät allt kanon, så det går att få till det även för oss högljudda. Redigerat av Batteristen
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi körde Jamhub första året och det funkar bra! Föredrar att köra på detta viset dock, så allt vi vill göra är att optimera lokalen därefter 🙂

Vi har diskuterat flytt av stärkare osv, kommer prova runt en hel del innan vi är nöjda. Vi repade i en ordentlig studio häromdagen och där lät allt kanon, så det går att få till det även för oss högljudda.

Har du kollat hur väggar, tak och golv i den studion var uppbyggda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi körde Jamhub första året och det funkar bra! Föredrar att köra på detta viset dock, så allt vi vill göra är att optimera lokalen därefter 🙂

Vi har diskuterat flytt av stärkare osv, kommer prova runt en hel del innan vi är nöjda. Vi repade i en ordentlig studio häromdagen och där lät allt kanon, så det går att få till det även för oss högljudda.

Då finns det ju gott hopp ändå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kollat hur väggar, tak och golv i den studion var uppbyggda?

Jo, men själva strukturen på rummet kommer vi inte kunna påverka eftersom vi inte äger lokalen. Däremot la jag märke till att ägaren var en flitig användare av diffusorer, så det kanske kan vara något att rätta sig efter.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men själva strukturen på rummet kommer vi inte kunna påverka eftersom vi inte äger lokalen.

Det var lite av min poäng 😉 D v s, att det går att bygga ett rum som tillåter en viss typ av volym på repen innebär inte att det går att fixa till i alla rum.

Däremot la jag märke till att ägaren var en flitig användare av diffusorer, så det kanske kan vara något att rätta sig efter.

Fråga om ni får låna diffusorerna och se hur de funkar i er replokal? Men passa samtidigt på att fråga om hur väggar, golv och tak är uppbyggda. Men jag tror inte ni ska förvänta er några underverk. En diffusor har en specifik uppgift, nämligen att sprida ut ljudet. I studion ni varit finns helt säkert också andra akustikelement för att förbättra akustiken.

Kontrollrummet har en bra wiki om akustikbehandling: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling_och_ljudisolering

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var lite av min poäng 😉 D v s, att det går att bygga ett rum som tillåter en viss typ av volym på repen innebär inte att det går att fixa till i alla rum.

Fråga om ni får låna diffusorerna och se hur de funkar i er replokal? Men passa samtidigt på att fråga om hur väggar, golv och tak är uppbyggda. Men jag tror inte ni ska förvänta er några underverk. En diffusor har en specifik uppgift, nämligen att sprida ut ljudet. I studion ni varit finns helt säkert också andra akustikelement för att förbättra akustiken.

Kontrollrummet har en bra wiki om akustikbehandling: http://wiki.kontroll...h_ljudisolering

Absolut! Vi vill bara göra det bästa av det vi har. Tack för länken, ska kika på den 🙂

Borde ställt frågan mer specifikt: har ni förslag på erkända (gärna prismässigt överkomliga) akustikbehandlare utöver de klassiska äggkartongerna och, utifrån videon, var skulle ni placera materialet i fråga?

Link to comment
Dela på andra sajter

De "klassiska äggkartongerna" har ingen annan effekt än att det blir diffuserat i ett väldigt smalt band, med typiskt "replokalsljud" som följd - så de är helt förkastliga...

Billigast (kanske också bäst...) blir att snickra ihop absorbenter själv. Kolla här i min Wiki-artikel, som JJRockford också länkade till, så hittar du beskrivning på ett par olika sådana, dels med träram och dels med metallram: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling#Mineralull 🙂

För att reglera så effektivt som möjligt, så är det bättre att sprida ut absorbenterna, än att klumpa ihop dem. Om det sitter en absorbent på en vägg, så kan motstående vägg gärna vara kal på samma ställe. Om man sätter in för mycket absorbenter, så blir det ett dött ljud som inte alls blir trevligt, så man brukar behöva varva kala och absorberande ytor. I en replokal tror jag att det bara är absorbenter och inte diffusorer som behövs, eftersom man ju vill dämpa volymen.

Placering är alltid knepigt. Jag skulle nog först ge mig på väggen bakom trummorna och taket ovanför dem. Sedan väggarna bakom instrumentförstärkarna och bakom sångaren. Gärna också några absorbenter som man sätter stöd på så att de kan stå fritt på golvet. Sådana kan man placera framför trummorna, så att det värsta slamret därifrån dämpas. Det är ju oftast trummorna som får bestämma volymen på resten, eftersom de låter så mycket... Det kan bli en del experimenterande innan det blir bra, men det är bara att köra på och testa. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...