Jump to content
Annons

En första elgura med aktiva mickar?


Joaquim88 (oregistrerad)

Recommended Posts

Joaquim88 (oregistrerad)

Vill köpa min första elgitarr. Typ vanlig och mångsidig modell. Har blivit rekommenderad Fender Squier Stratocaster eller Yamaha Pacifica och några liknande.

Men ja vill nog ha bra aktiva mickar typ EMG. Mer konsistent sound liksom.

Går det köpa vanlig solidbody gitarr och bara byta ut existerande mickarna till aktiva?

Eller är det mer komplicerat än så? Va krävs isf för att byta ut existerande mickar till aktiva mickar?

Finns det annars rekommendationer på hyggliga guror med bra aktiva mickar för under 2000kr ny?

God Jul

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

för två lakan får du inget annat än skit. 3-4 på vend eller blocket så finns det alltid något. Det är lätt löda mickar. Ingen skillnad från passiva. Bytt många mickar. Det enda skillnaden är att du får fila på mickramarna då emg är lite större än passiva mickar. Du måste ha pottar som är för aktiva dvs 25k. För passiva är antingen 250k eller 500k. Men inte helt ovanligt att vissa säljer både mickar och pottar tillsammans. Sen har emg även börjat med quick connect så man slipper löda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med passiva humbucker får du också rejäl utsignal om det är det du är ute efter. Det finns även strata singelcoilar med rejäl utsignal, tex Texas Special. Det finns även stackade små humbuckers som passar i stratan, tex Symore duncan Hotrails. De har en enorm utsignal. När jag hade en sån vid stallet på min strata kopplade jag den ena tonkontrollen som en steglös splitfunktion, med tonkontrollen på noll blev det singelcoil, på fullt humbucker. O steglöst där emellan. Bästa disten fick jah med tonkontrollen på 7, då blev det bättre "bett" än på max.

På den strata jag nyligen byggt ihop själv av lösa delar köpte jag en komplett "Gilmour-pleka" med aktiva mickar o två boostar. Grymma grejer, skitlätt att installera, man behöver inte ens löda telejacket, det är "plug and play" där med.

http://www.thomann.de/se/emg_dg20_david_gilmour.htm

Jag har inga belägg för det, men som nybörjare tror jag det är lättare att få till ett okey ljud med en vanlig passiv humbucker.

Link to comment
Dela på andra sajter

kan intyga att squier stratocaster bullet HSS är väl värda sina 1200,-

hambucker-micken låter väldigt bra och guran(åtminstone mitt ex) är mycket skön att spela med. Jag märker ingen stor skillnad på den och en mexi-strata.

Naturligtvis är en am.strata för 12 papp bättre men ingen gör bättre fender-kopior än fender själva...

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

De flesta EMG mickar jag testat passar bäst för tyngre hårdrock. Ofta så har de EMG mickar jag testat inte ett mångsidigt sound alls. De brukar snarare vara anpassade för att färga ljudet på ett eller annat sätt.

Vill du ha en mångsidig gitarr så bör du nog kolla efter en som har både humbuckers (en dubble mick) och singel coils eller två humbuckers som går att spiltta, så att du kan få ljudet av singel coil om du vill ha det. Det är ju relativt vanligt med elplankor som har en humbucker i stallet och två singel coils som mellan och hals mick.

Yamaha gitarrerna gillar jag faktiskt. Men de är lite udda i sitt ljud så man får nog testa dem och se vad man själv tycker.

ett tips kan vara att se hur mycket tonkontrollen faktiskt förändrar ljudet på gitarren, om man nu vill ha en mångsidig planka. Ofta så händer det väldigt lite när man vrider på just tonkontrollen hos de billigare gurorna.

Om du skulle beskriva det ljud du är ute efter, vilken eller vilka gitarristers sound gillar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Har 2 mer eller mindre likadana Ibanez 8or. En med EMG och den andra med Seymour Duncan passiva.

Med dom aktiva så får jag ett riktigt bra häng i solo och liknande men tycker att komp, särskilt på E, B, F#, blir lite .... platt. Där kommer dom passiva mickarna och räddar dagen.

Jag spelar bara Metal och liknande men om jag skulle ha bara 1 gitarr så skulle jag nog gå mot passiva mickar iom att med dom kan du få ett mer mångsidigt ljud.

Priset 2000 för en gitarr är på tok för lågt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det jag gillar med aktiva mickar som EMG är attacken som inte går att få med passiva. Spelar man mycket dämpade pedaltoner på aktiva mickar....ja då låter det inte så roligt. Kör bara passiva mickar nu för tiden. Vill man ha aggresiva mickar, passiva, så är SD Black Winter och Nazgul grymma för det. Ja...höll på glömma Lundgren M6 också. Ja den är dyrare än de flesta men vad kan man förvänta sig av en mick som är tillverkad av en smålänning? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

En fråga om jag får låna tråden (den är ju rätt gammal så det går nog bra 😉 ) kan man köra med både aktiva och passiva mickar på samma gurka? Jag har en gammal trött Yamaha gura som har en kropp som låter torr men har en fet ton i trät. Halsmicken på denna gurka låter riktigt bra men jag skulle vilja ha mera attack i stallmicken så jag funderade på att köra med en aktiv EMG där (kanske som mellanmick med då en SC som sitter där just nu väsnas lite) men går det att göra så alls? Eller ska jag kolla efter en passiv mick med mera attack i istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jodå det går utmärkt köra båda delarna. Har sett en del som har aktiv i stalläget och passiv i hals så då är det bara att byta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara kul att testa EMG 57an. Får bra reviews. Men vad menar du med blandning av aktiv, passive? Har kollat men fattar inte om det faktiskt skulle vara så att man faktiskt blandar aktiv/passive i en och samma mick.... men det vore grymt om det var så!

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Mja, det är så klart en aktiv mick men de har försökt att få den låta mera som en passiv. Sista guran jag hade med aktiva mickar installerade jag EMG JH på istället för de sedvanliga 81 och 85 som låter lite för sterila. De lät lite mer som en blandning av aktiv/passiv men med 57:an har de tagit ett steg längre. Och som du nog vet så är 81:an väldigt komprimerad och därmed ingen större bredd på ljudet från den. Med JH var bredden som i vanliga passiva.

Som vanligt så blir inte ljudkvallen den bästa på tuben men ger en fingervisning:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...