Jump to content
Annons

Bildredigeringsprogram för skivomslag?


rockdemon

Recommended Posts

Hello! har försökt googla detta men det finns så mkt skräp där ute att det är svårt att gallra. Jag letar efter ett enklare program än photoshop(det enda jag känner till) för att göra ett skivomslag. Jag har en bild som jag sen ska tillverka en bandlogga och en skivtitel på.

Photoshop är inte bara dyrt utan även onödigt komplicerat för mitt ändamål.

Om inte nån har något tips så kanske nån har lust att hjälpa till pro bono för att det är sköj eller nåt?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns mängder av gratis program på nätet.

Men tänk på att om du ska låta pressa fysisk CD/DVD så blir det lite mer komplicerat.

När man trycker använder man en annan färg-skala/palett än RGB som vi vanligtvis använder.

Den heter CMYK och går att välja i programmet. Lämnar du en bild med RGB till tryck finns risk att färgnyanserna skiljer sig, t ex rosa istället för rött etc...

Det finns också specifika krav på upplösning och format.

Vissa tryckerier hjälper till med detta mot en extra avgift, men om du lämnar ett färdigt original så blir det ju billigare.

Så kolla med tryckeriet, ofta har de mallar att ladda hem med specifikationer.

/Xarl

Link to comment
Dela på andra sajter

Photoshop Elements är annars väldigt bra och lättanvänt för en rimlig peng. Jag använder det till all bildredigering och där finns alla funktioner jag kan behöva (och många som jag inte bahöver), så jag ser inget behov alls av det stora Photoshop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...