Jump to content
Annons

Varför låter det så rörigt?!


stajo

inte så viktigt men en vink ändå  

7 röster

  1. 1. inte så viktigt men en vink ändå

    • 1
      1
    • 2
      1
    • 3
      3
    • 4
      0
    • 5
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: hur allt skall vara

ARTIST/GRUPP: jag

GENRE: pop

LÅTLÄNGD: 3.21

KOMPOSITÖR: jag

PRODUCENT: jag

EV. MEDVERKANDE: kim på lite kör

INSPELNINGSÅR: 05

FORMAT: mp3

STORLEK: 3.9 megabyte)

STATUS: mixning pågår

LÅTLÄNK:hur allt skall vara

La upp en annan låt nyligen där kritiken bl a var att det inte var någon stereokänsla. Så jag tog en annan här då som jag nyligen spelat in och har nog nu rattat sönder den... ( en ny då för att ni inte skall tröttna på den gamla ) . He he och den är lika otight den, men det blir en senare fråga;). Tips mottages med tacksamhet! Vad skall panoreras och vad skall aldrig panoreras så att säga.

Nu ligger denna bara uppe mellan 18-23 för jag har fortfarande inget serveruttrymme hos min bredbandsleverantör och min dator står i sovrummet 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

skön låt....men jag gillar inte trumljudet. sen så känns det som det är

för mycket reverb på kören. som du skriver så blir de lite "bumlig" ibland, l. Men låten är skön att lyssna på. Vad ska panas? vet inte...testa vad som låter bäst vettja!

Redigerat av Elton
Link to comment
Dela på andra sajter

hm jovisst lite mindre reverb på kören får jag nog hålla med om... kör med ambience på det övriga, men efter att lagt det både på gitarrer och sång så segade datorn ihop... så slängde på något enkelt default reverb.. men där blir det bakläxa.

visst är det groveAgent... tydligen en dålig investering vad jag nu förstår då alla klagar på trummorna:) tyckte det var ett enkelt sätt när jag själv är dålig på att programmera trummor. Fast det kanske går att fixa till med lite reverb o sånt..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte grooveagent är det största problemet här.. det ligger c:a 28 stora badlakan över allting som gör att man knappt hör instrumenten.. o så den där jäkla pukrullningen som låter hej-jag-har-precis-köpt-en-ny-VSTi 😆

Fixa upp alla instrument så de hörs tydligt..mer diskant.. om de är livespelade..micka om dem och spela in igen..för använder du EQ på det här för att öka på just diskant kommer det bara låta sämre..

Fixa upp sången, samma sak här.. filt-sång..fixa diskanten, låt sången andas..

minska det repetitiva crash-virvel-smäcket också.

Sen när allt är fixat kan du smyga in GA i bakgrunden o låta pukorna rulla igen..

..men INTE mer reverb på trummorna tack.. 😄

Låten var väl lite för mycket håkan hellstrand för att jag skulle ryckas med, men i övrigt är det väl inte så tokigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

he he raka rör, inget meseri, det gillar jag 😆

jo det har nog blivit lite av en soppa av alltihopa... men jag skall testa att göra om enligt ditt recept. Använda EQ lite mer på enskilda instrument för det är inte vanligt här hos mig:).

Du menar nog Hellström.. aj aj det är lite to much för mig osså så då får jag nog ta en funderare. Hellstrand däremot lyssnade jag mycket på för ca 10 år sedan...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker låten, arrangemanget och instrumenteringen är kanon! däremot är ljudbilden inte så bra, som flera redan påpekat på olika sätt. själv är jag ingen grym tekniker, men jag tycker till att börja med att det är lite tokig balans och placering instrumenten emellan. antar att man fixar det med volym, panorering och reverb. fast jag gillar reverbet på kören, det låter som att de står ett gäng i lägenheten bredvid... schysst effekt i den här låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

..för använder du EQ på det här för att öka på just diskant kommer det bara låta sämre..

Ok... 😠

Då hade jag fel... 😉

😳 ..inte nödvändigtvis Viktor..bara min åsikt och min smak..remember that

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...