Jump to content
Annons

Mixa äkta cymbaler med digitaltrummor


NutCase

Recommended Posts

Vad tror ni om det? Jag tycker det som mest avslöjar det digitala trumspåret är just ofta hiahat och ride, men framför allt cymbalerna. Det är ju extremt dynamiska instrument som ger väldigt olika klang beroende på var man slår osv. Tycker det är svårt att få till. Vill att man ska höra att det låter skitigare än det gör med plugins, mer äkta känsla.

Funderar därför på att köpa hihat, ride och cymbaler. MEN, det kanske är att ta sig vatten övedr huvudet (förmodligen). Det som talar emot...

1. Är det realistiskt att anta att det går att spela in dessa delar i en lägenhet utan att det stör grannarna? Det är iofs inte basfrekvenser men ändå.

2. Jag är ingen trummis även om jag kan spela lite trummor. Det kommer förmodligen höras på främst hihattekniken.

3. Känns som ett jävla projekt att rigga upp allt det där. Kanske bara nöja mig med hihaten?

Tankar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pHISTERmILL (oregistrerad)

Jag skulle nog säga att det skulle finnas en idé att genomföra om du hade varit en duktig trummis, men inte annars. Det tips jag kan ge är istället att hitta trumbibliotek som fungerar, finns en uppsjö idag med blandade samplingar och stor variation på velocity-känslighet. Det gäller också att lära sig använda detta.

Cymbaler i en lägenhet upplevs säkerligen störande. Men man får störa om det inte är på olämpliga tider och alltför ihållande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan tex skaffa en ride + stativ, o ett hihattstativ med två lock. Spela hihite o växla till ride en tagning. Nästa pålägg tar du bort riden o sätter det ena locket som crash där, då har du två crashar att lägga på. 🙂

Jag är ganska sopig trummis, men att efteråt lägga ride o hihat är ganska enkelt. Riden kan man ju spela med bägge händerna/pinnarna. Ride kan bli riktigt snyggt med enbart fjärdedelar. Och roligt att spela jmf med att peta i program, det blir nåt man gör själv. Och man kan ägna fem timmar om dan att glo på Blocket o Vend efter cymbaler. I stället för att städa o göra nåt vettigt av sitt liv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
.Och man kan ägna fem timmar om dan att glo på Blocket o Vend efter cymbaler. I stället för att städa o göra nåt vettigt av sitt liv.

Ja menså mycket roligare kolla musikgrejet än att städa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag skulle nog säga att det skulle finnas en idé att genomföra om du hade varit en duktig trummis, men inte annars.

Blir hihaten otight går det ju alltid lösa med att kvantisera men om det inte svänger om hihaten, ja då låter det inte roligt och blir oandvärbart. Gäller att öva väldigt mycket i såna fall innan det ens är värt spela in.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
pHISTERmILL (oregistrerad)

Blir hihaten otight går det ju alltid lösa med att kvantisera men om det inte svänger om hihaten, ja då låter det inte roligt och blir oandvärbart. Gäller att öva väldigt mycket i såna fall innan det ens är värt spela in.

Precis. Oavsett vilken metod man väljer så gäller det att kunna bemästra den.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...