Jump to content
Annons

[LÖST] Låten ändrar tonart när jag exporterar till MP3


viggo

Recommended Posts

Hej!

Jag har en fråga på en sak som är väldigt konstigt. Har aldrig varit med om det förut. Men när jag ska exportera en låt till MP3 eller annat uppspelningsformat så ändrar hela låten tonart. Hur kan detta ske? Jag använder FL Studio 12 och har endast använt mig av Gary Garritan Personal Orchestra 4.

Tack på förhand!

TILLÄGG: När jag har sparat den, i MP3 i detta fall, och lägger in den i playlisten i samma projekt som jag komponerat låten i så låter det som det ska göra. Det är alltså när jag lyssnar på den "utanför" FL Studio som det blir fel tonart.

TILLÄGG2: Nu är det så att det blir endast så när jag har FL Studio igång. När jag inte har igång det så låter det som det ska. Men fortfarande, så ska det ju inte vara. Någon som har något tips?

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har letat överallt men kan inte hitta en sån funktion. Alla värden som används vid exporteringen är desamma som det alltid har varit. Har testat olika men fortfarande samma resultat. Det är ungefär ett tonsteg som låten sänks.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara en konflikt mellan ljudkortets och programmets inställningar gällande Sample Rate/Bit Depth. Brukar ibland räcka med att starta om datorn. Det kan också vara så att datorn kör ett annat ljudprogram i bakgrunden (typ Spotify) som har en annan Sample Rate/Bit Depth. Stäng ner och starta om utan detta program aktiverat.

Redigerat av Fred F
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat att stänga ner allt och starta om men ingenting hjälper. Har ominstallerat ljudkortet men inget. Använder Focusrite Saffire Pro 24 DSP med Saffire Mixcontrol 3.4 på Windows 10. Formaterade om datorn för några dagar sen. Hade samma mjukvara samt hårdvara innan det utan problem. Jag laddade hem AudioPlaybackDiagnostic från Microsofts hemsida och sökte efter fel. När jag felsöker så säger dom att det är ett nytt problem som dom inte tidigare stött på och hänvisar mig till den här länken:

http://windows.micro...blems#v1h=tab01

Tillbaka på ruta ett. Fortsätter jag att felsöka problemet i APD så är problemen som den hittar: Audio service not responding - Inte åtgärdad. Några fler ideér?

TILLÄGG: Om "Audio services not responding" så står det "Both the Windows Audio and Windows End Point Builder services must be running for audio to work correctly. At least one of these services isn't responding". Vart hittar jag dessa?

Redigerat av viggo
Link to comment
Dela på andra sajter

Håll ner "Windows"-knappen och tryck på X, och välj sedan "Manage Computer" i menyn som dyker upp.

Till vänster på det fönster som då öppnas finns en sorts trädkontroll, där det finns flera olika alternativ. Den nedersta heter "Services and Applications", och om du öppnar den finns två val: Services och WMI Control. Klicka på Services så kan du se alla services som finns i datorn till höger i fönstret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grävde lite djupare nu och såg att det var så enkelt som att datorn var inställd på 48kHz och FL Studio på 44kHz. Mixcontrolen ändrade alltså hertzen när öppnade FL. Problem solved. Tack så mycket för hjälpen i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...