Jump to content
Annons

Harrison Mixbus 3


Hemmpe

Recommended Posts

Annons

Blir ett köp ! 700 kr kan man offra på detta tycker jag .. kan väl tänka att midi sektionen är inte som andra Daws .Ganska enkel ? .Får man SD Drummer att fungera så vore det toppen någon vst plug som orglar stråkar så är jag nöjd ..Sedan är det bara att Mixa med HArrison Ljud haha! Nyfiken bara..

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir ett köp ! 700 kr kan man offra på detta tycker jag .. kan väl tänka att midi sektionen är inte som andra Daws .Ganska enkel ? .Får man SD Drummer att fungera så vore det toppen någon vst plug som orglar stråkar så är jag nöjd ..Sedan är det bara att Mixa med HArrison Ljud haha! Nyfiken bara..

:rolleyes:

Jag är också nyfiken över det där med midi, så det är bra om du köper och rapporterar. Sedan följer det väl inte med mycket i effekt- och syntväg heller?

Link to comment
Dela på andra sajter

njä klart det va inte mycket av pluggar men har man så går det att köra vst ..det enda jag såg va ..

  • Free Bundled plugins:
    • Harrison Dyno-Mite ( dynamic effect for drums )
    • x42 SetBFree Tonewheel Organ ( virtual instrument )

Så det kanske förklarar Priset.. men tycker det låter otroligt billigt.

För man behöver inga pluggar för det sitter i mixerbordet redan ..

Menar Vst är ett tillskot som jag sökte vart smått överaskad att dom fått till detta. Mixbus 2.5 provade jag men det fans ju ingen midi .Ville ha in Sd Drummer .Men nu fins ju shangsen att det blir ett bra daw .. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har använt MB sporadiskt sedan version 2.5 och sedan version 3 nästan uteslutande sedan i somras. Måste säga att med MB3 har de verkligen tagit ett stort steg framåt. Som sagt bygger det på open source-DAW:en Ardour som nu är inne på version 4.2 och också börjar bli riktigt bra, inte bara med tanke på att det är open source, utan på egna meriter. Korta erfarenheter av Ardour/MB3:

Nackdelar:

- MIDI-editering i Ardour (och därmed också i MB3) är som påpekat långt ifrån lika bra som i kommersiella DAW:s, så om du är tungt MIDI-beroende är Ardour/MB3 nog alltför begränsat i nuläget skulle jag tro. För mig har detta blivit en fördel dock, eftersom jag mer sällan hamnar i ett evigt detaljpetande fram och tillbaka. Det är helt enkelt för jobbigt i Ardour att hålla på med minutiösa ändringar, så det gäller liksom att sätta det när man spelar in, vilket jag inbillar mig skapar en annan "nerv" (eller bara sämre tagningar, beroende på dagsform).

- MB3 är ganska krävande rent CPU-mässigt, tydligen på grund av att varje kanal/buss har ständigt aktiv EQ/kompressor. Även en del av de fristående pluggarna är ganska tunga har jag märkt, men då har jag förvisso en ganska gammal Dell från 2010 typ (i3, 3,20 Ghz, 8 GB). Detta till trots flyter det på helt okej för mig, och på nyare datorer bör det inte vara några problem.

Fördelar är följande:

- Överkomligt pris

- Förmånligt att vara prenumerant -- varje månad får man som "plugged in member" ordentliga rabatter på Harrisons fristående pluggar

- Tanken är att man inte ska "behöva" använda så många andra pluggar än de som sitter i mixern. Det är lite back to basics över det hela, vilket kan vara befriande ibland.

- Mycket gemytlig community där utvecklarna själva ofta är aktiva.

- Harrison har bekräftat att de har en prototyp på en hardwarecontroller som ska vara helt dedikerad till MB3 -- typ CC121 till Cubase, fast utformad som en Harrison-strip, om jag förstått det hela rätt.

För priset tycker jag absolut att MB3 är värt att ha. Många spelar in och redigerar i valfri annan DAW och mixar sedan i MB3. Just inspelning/redigering kan nog med fördel göras i en DAW man redan är bekant med, för att sen med ny blick och nya öron slutmixa i MB3. Mina erfarenheter är av MB3/Ardour 4 i Linux, så vet inte om de går att tillämpa på Windows-versionerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack. Jag är inte så hemma på detta. Inkluderar det midispår?

Är själv inte särskilt bevandrad inom MIDI. Faktum är att jag nästan alltid har haft problem med att exportera MIDI-spår oavsett vilken DAW jag exporterar/importerar till/från och vice versa. Är dock rätt säker på att MIDI-spår inte kan exporteras från Cubase via en "stem export", utan måste exporteras och importeras separat. Det du kan göra är dock att bounca dina MIDI-spår till audiospår och sen exportera dem med instrument och allt. Men därefter är de ju i audio, så du kan inte göra mer med dem i Ardours MIDI-editor. Sen finns det ett program som heter ArdourXChange (tror de länkar till detta från Harrisons hemsida) som tydligen ska underlätta överföring av projekt från de flesta större DAW:s till Ardour. Kanske värt att kolla in om du behöver exportera dina MIDI-spår som MIDI. Men som sagt, i nuläget kan jag verkligen inte rekommendera Ardour/MB3 till projekt med mycket MIDI. Lättast är nog då att bounca och sen importera i MB3 inför mixning.

Link to comment
Dela på andra sajter

- Harrison har bekräftat att de har en prototyp på en hardwarecontroller som ska vara helt dedikerad till MB3 -- typ CC121 till Cubase, fast utformad som en Harrison-strip, om jag förstått det hela rätt.

Var väldigt nyfiken på Mixbus redan innan men detta är ju precis det jag letat efter. Vill åt det gamla analoga tänket och ha en kanalstrip-controller för eq, kompressor och level!

Tänker ha ögonen på Mixbus nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var väldigt nyfiken på Mixbus redan innan men detta är ju precis det jag letat efter. Vill åt det gamla analoga tänket och ha en kanalstrip-controller för eq, kompressor och level!

Tänker ha ögonen på Mixbus nu!

Eller hur! Jag väntar ivrigt på att de ska släppa något nytt om controllern!

Ser inget om någon demo? 😲

Nej, jag tror inte det finns någon demo längre tyvärr. Det fanns tidigare, men tycks ha försvunnit med MB3 av någon anledning. Om du vill få en känsla för gränssnittet kan du förvisso testa Ardour, men mixern är ju en helt annan där (dock väl värd att testa i sig, tycker jag!). Jag hade grym tur att jag hann köpa MB 2.5 för typ 39 USD, som dessutom inkluderade en gratis uppdatering till MB3. Men nu tror jag att de har sagt att priset på 79 USD kommer att ligga fast, med den förmånen att man som prenumerant får kraftigt reducerade priser på Harrison-pluggar. Tidigare hade de ofta rabatterat pris på MB, men då kostade det ordinarie 239 USD tror jag.

EDIT: Om du går med i forumet ska du tydligen kunna få tillgång till en "interim" version med rosa ljud som enda begränsning: http://mixbus.harrisonconsoles.com/forum/thread-1507.html?highlight=demo

Redigerat av slowlane
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det verkar vara Linux för PC? För avancerat för mig.

Det är från början ett linux projekt. Men det är open source så folk har bidragit med kod som gör att det fungerar även på mac och microsoft windows. Linux är hemmabanan men man vinner nog ganska mycket på att köra windows eller mac då utbudet av plugins där är större. Vill man maximera prestandan så är nog linux ett bättre val.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...