Jump to content
Annons

USB vs PCI/PCIe


magforce

Recommended Posts

Hej!

Jag har tänkt göra en uppdatering av studion. Jag går från Win XP till Win 7 och misstänker att mitt gamla ljudkort (Emu 1616M) inte kan följa med. Min fråga är: vilken skillnad i prestanda skall jag räkna med om man jämför externa med interna ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla först ifall ditt kort har 64-bitars drivrutiner. Om så är fallet kan du fortsätta använda det. (Annars måste du köra 32-bitars Windows 7 eller 8, vilket gör att du endast kan använda 3,7GB RAM. Inte att rekommendera.)

Jag har ett PCIe-kort med breakout-box, fast de är inte speciellt vanliga längre. Du kan faktiskt köra väldigt många in/ut-gångar (bortåt 40) med USB2 vilket gör att den hastigheten räcker för de allra, allra flesta.

Själv skulle jag satsa på ett USB-kort med breakout-box idag. Dels för att det är lätt att flytta mellan datorer, och att du slipper ha en pci-plats ledig ifall du kör bärbart eller mini-itx. Dessutom är USB mer tåligt för att rycka ur sladden vid drift.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svar! Jag har faktiskt hittat några som kör Emukortet i Win 7 64, så hoppet lever! Om det inte skulle funka och för säkerhets skull: visst är det bara vid in- och uppspelning av många fysiska in/utgångar det spelar roll vilket gränssnitt man har? Annan prestanda (antal spår i uppspelning, antal pluggar m.m.) påverkas inte av det utan bara av processor, minne och diskar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svar! Jag har faktiskt hittat några som kör Emukortet i Win 7 64, så hoppet lever! Om det inte skulle funka och för säkerhets skull: visst är det bara vid in- och uppspelning av många fysiska in/utgångar det spelar roll vilket gränssnitt man har? Annan prestanda (antal spår i uppspelning, antal pluggar m.m.) påverkas inte av det utan bara av processor, minne och diskar?

Stämmer bra! 🙂

- åtminstone så länge du inte planerar att koppla in en hel drös externa effektburkar vid mix - men du ska som sagt upp på ganska många I/O innan USB blir obrukbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag måste bara fråga då jag inte tror på usb2 för simultan mångkanalsinspelning, kan man verkligen köra uppåt 40 input samtidigt?

Jag skulle normalt rekommendera ett firewire kort om man inte vill köra pcie men om usb2 har blivit så kraftfullt så ställer det ju saken i en helt annan dager.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beroende på hur man använder sin musikdator kan även fördröjningen (latency) ha betydelse. I det fallet har mina gamla M-Audio PCI-kort minst lika bra prestanda som de USB2 och FW jag provat.

Om man kollar på E-MU:s support så finns drivrutiner för Windows 7, både 32 och 64, för ditt ljudkort. Så har du ett moderkort med rätt kortplats (PCIe) så kan du mycket väl fortsätta använda det.

Precis i dagarna börjar Focusrites Clarett-serie levereras. Där används Thunderbolt-interface, vilket utgör ett prestandalyft när det gäller latency. Eftersom Firewire-ljudkort kan användas med Thunderbolt, kan FW-korten komma till användning även fortsättningsvis.

mvh

Sture Löf

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det ens ljudkort med fler än två ingångar på usb sidan?

Ett par exempel:

RME har sina Fireface UFX och Fireface 802 med 30 ingångar (12 analoga + 16 ADAT + 2 SPDIF).

Zen Studio från Antelope Audio har 38 ingångar (20 analoga + 16 ADAT + 2 SPDIF).

Det finns förstås fler - men det är dessa jag kommer på så här spontant...

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ok det verkar finnas ett gäng alltså, man undrar bara hur det ska kunna funka med så många ingångar live på en gång då jag uppleveratt det kan vara svårtatt få bra funktionalitet med andra typer av apparater via usb2. Webbkameror kan det vara svårt att få att funka bra med flera än ett par till exempel , i alla fall enligt min erfarenhet.

Bra är ju då att det inte är så känsligt om man skulle råka fibbla ur sladden under gång som med tex FW, har knäckt ett nätagg en gång och det var inte skoj. Trodde att hela datorn stack men det löste sig.

Edit: Är det nån här som testat den här typen av ljudkort med en massa ingångar live i skarpt läge?

http://support.presonus.com/entries/21355765-Should-I-choose-a-FireWire-or-USB-audio-interface-

I och för sig från 2012 men ändå det handlar ju fortfarande om usb2 inte usb3.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar säkert främst om drivrutiner. Innan RME började labba med att göra USB-drivers som inte använder operativets rutiner och därmed kom ner på samma latency som Firewire, så var det nog svårt - men sedan har fler följt efter verkar det som.

RME har till och med ett MADI-interface för USB, som hanterar 64 in... Bara en sådan sak...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om USB audio: http://www.xmos.com/news/articles/17888

"A single isochronous transfer can carry 1024 bytes, and can carry at most 256 samples (at 24/32 bits). This means that a single isochronous endpoint can transfer 42 channels at 48kHz, or 10 channels at 192kHz (assuming that High Speed USB is used - Full Speed USB cannot carry more than a single stereo IN and OUT pair at 48kHz)."

Kör man PC har jag åsikten att man ska köra USB (och inte Firewire). Visst kan det vara lite pyssel att få ASIO-drivisar att lira till ett USB-ljudkort, men jag vågar ändå påstå att alternativen (Firewire, PCIe, PCI) är sämre, på just PC.

Tyvärr ligger musik-tekniken ofta en generation efter rådande dator-teknik, men det skulle vara himla skönt om det började komma USB3.1-ljudkort snart. Kommer väl i samband med lanseringen av USB4. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Det finns många möjligheter. Allt som finns nu är ju ganska bra! Enligt min uppfattning har det inte varit något större prestandalyft sedan PCI, förrän nu, när Thunderbolt kommer till överkomliga priser. Att Thunderbolt är bakåtkompatibelt med Firewire gör ju att FW-korten kan användas ett tag till och inte behöver fasas ut. Men FW med Thunderbolt-adapter blir ju inte lika snabbt som Thunderbolt, förstås. Usb kan användas fortsättningsvis också. Men i min topplista finns

1. Thunderbolt

2. PCI

3. Firewire eller USB (ungefär likvärdigt)

Jag kanske ska tillägga att det som är viktigt för mig är att det som skickas in i datorn kommer ut snabbt (och eventuellt gör en loop tillbaka igen). Exempelvis är det viktigt att det går snabbt när gitarr ansluts direkt till preamp, ljudkort och dator och effekter används i loop. Kanske blir det annorlunda om man mer är ute efter att kunna spela in många kanaler samtidigt?

Sture

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte förstahandserfarenhet med att jämföra olika interfaces, men från vad jag läst och samtalat med andra så verkar överföringsmetoden spela mindre roll. Det finns bra och dåliga interfaces vare sig du kollar på USB, FW eller PCI/PCIe. Givetvis beroende på vad du vill kunna göra, men för att spela in enskilda musiker/band så finns det att välja mellan i varje kategori.

Personligen skulle jag kolla mer på drivrutiner, AD/DA och ev. preamps än om det är USB eller FW.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag som har FW både 400 och 800 samt pcie usb2 usb3 och thunderbolt på min dator borde således kunna koppla in en sådär flera hundra kanaler i och med att man kan kaskadkoppla både fw och tb.. Man kanske skulle kolla hur många man kan köra simultant.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Die Hard (oregistrerad)

Kör man PC har jag åsikten att man ska köra USB (och inte Firewire).

Vad är det för kvalificierat skitsnack!? Kör fw och det är det bästa jag haft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Firewire är lite bökigare eftersom en väl ska stänga av/på det i en viss ordning. Eller, jag har i a f fått lära mig att en först ska sätta igång fw-kortet, sen starta datorn. Vid avstängning tvärtom, stäng av datorn och sen fw-kortet. Men det kanske bara är en gammal myt?

USB2 är väl dessutom snabbare än fw 400, vilket lär vara alldeles utmärkt för de flesta. Men, "whatever floats your boat"... 🙂 Självklart finns det massor av andra saker som är mycket viktigare på ett ljudkort en just vilket interface det använder för att kommunicera med datorn.

Själv har jag ett Steinberg UR28M och är väldigt nöjd, tycker det är konstigt att inte fler byggt ett ljudkort med lika många smarta funktioner. Perfekt format för skrivbordet, fyra parallella in (två line, två mick med inbyggd switchbar DI-box), dubbla hörlursutgångar, sjysst monitor-sektion med stor ratt, mono, dim och växling mellan tre högtalarpar, inbyggd DSP (så en kan lägga på effekter som inte följer med själv inspelningen men som hörs i lurarna) och dessutom en aux-in (där jag via ett mixerbord kopplat in saker jag bara vill höra men aldrig spela in, t ex digitalpiano och Digitech förstärkar-emulator).

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Förutom antal kanaler så är latency nåt att tänka på.

Historiskt så har PCI/PCIe gett lägst latency följt av Firewire och sist USB.

De USB ljudkort jag provat har inte gett mig så låg latency som PCIe ljudkort, det kan säkert ha ändrats. RME gör grymma drivers överlag, jag har dock inte provat något USB interface från RME utan det har varit andra tillverkare.

Claes vet säkert mer om detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att exempelvis Antelope har ett USB-ljudkort (Zen Studio) med 20 analoga I/O + 2 ADAT I/O + SPDIF - alltså totalt 38 I/O på USB, så klarar man sig nog rätt bra på USB... Det finns till och med MADI-interface för USB, som tillåter ännu fler I/O.

Teoretiskt är USB något snabbare än FW, men problemet med USB är att det inte har DMA-överföring. Det innebär att ljudkortet måste vänta på att datorn begär ny data innan det kan skicka något nytt. Firewire-enheter kan däremot själva initiera kommunikationen direkt när det finns ny data - och behöver alltså inte vänta på att datorn ska begära data. Därför är Firewire snabbare. PCI och PCIe blir ännu snabbare, eftersom sådana ljudkort sitter direkt på bussen och inte har något interface att gå igenom. Att de interna ljudkorten blir lite bökigare eftersom de ju sitter inne i burken och dessutom kan drabbas av konflikter med andra prylar i datorn, är förstås sådant som kan komplicera det lite - men som sagt så är de externa ljudkorten så pass bra idag, att man inte behöver fundera så mycket på det längre. RME var först med att sänka latency på USB till nästan lika bra som FW, men andra har nog också lärt sig...

Jag vet däremot inte hur de har löst det (är ju ingen programmerare...), men de har antagligen hittat något sätt att kringgå den dubbla kommunikationen för dataöverföring genom trix i drivrutinerna...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Btw, en sak jag märkte när jag använde en Mackie Onyx-mixer som ljudkort var att det inte gick att ha igång Cubase och sen växla till en webläsare och kika på YouTube. Då kommer inget ljud från YouTube. Men det kanske är en begränsning som ligger i Mackiens ljudinterface och inte i själva firewire-gränssnittet?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Btw, en sak jag märkte när jag använde en Mackie Onyx-mixer som ljudkort var att det inte gick att ha igång Cubase och sen växla till en webläsare och kika på YouTube. Då kommer inget ljud från YouTube. Men det kanske är en begränsning som ligger i Mackiens ljudinterface och inte i själva firewire-gränssnittet?

Har för mig att man kan låta Cubase släppa ljudkortet när det inte är aktivt, ASIO har den egenskapen att en applikation äger drivaren i taget har jag för mig.

Mitt ljudkort klarar galant både min DAW ocu youtube samtidigt så det kan nog bero på hur de implementerat drivrutinen till ljudkortet också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Btw, en sak jag märkte när jag använde en Mackie Onyx-mixer som ljudkort var att det inte gick att ha igång Cubase och sen växla till en webläsare och kika på YouTube. Då kommer inget ljud från YouTube. Men det kanske är en begränsning som ligger i Mackiens ljudinterface och inte i själva firewire-gränssnittet?

Ja, det har inte med Firewire att göra. Det är deras ASIO-drivrutin som låser ljudkortet till Cubase.

Det finns en funktion att låta Cubase släppa taget om ljudkortet när du växlar program så att det kan användas till webbläsaren, men då försvinner ju också ljudet från Cubase - vilket omöjliggör att lira instrument samtidigt som du ser en YouTube-film.

Jahapp, loopen hann före med några sekunder. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för kvalificierat skitsnack!? Kör fw och det är det bästa jag haft.

Det finns absolut bra fw-ljudkort, som dessutom funkar bra på PC, men det var snarare tillgängligheten på PC som jag syftade på. D.v.s.:

1. Så gott som inga PC säljs idag med FW-gränssnitt

2. Inte heller lösa moderkort har det som standard

3. Dessutom ska du (helst) ha ett instickskort med styrchipp av märke Texas Instruments eller LSI, vilket är långt ifrån självklart. (Har gått igenom ett antal innan jag hittade rätt.)

4. Har du bärbart är det än svårare, d.v.s. du är i stort sett fast att köra stationärt

För mig som IT-tekniker och nörd kan jag fixa sådana saker, MEN, om någon frågar vilket ljudkort de ska ha idag (på PC), kommer jag att rekommendera något där riskerna att åka på sådana problem är tämligen små. Där är USB svårslaget. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

För min del så är det firewire som gäller just nu. Visst det är inte lika praktiskt som USB. Men för musik är ljudprestanda viktigare än att det är praktiskt. Köper man nya grejer så är det nog vettigt att försöka se till att kortet har alternativ till firewire. Tex Fireface 802 som har både USB och Firewire fungerar bra i studion och kan vid behöv köras på en laptop utan firewire. För det är nog tyvärr bara att konstatera att firewire är långsamt döende. Dock är inte heller USB framtiden för studio kort. Det är thunderbolt som är bäst. USB har en latencey på minst 1 ms i vardera riktning. Thunderbolt är pcie och 10us. Dvs ingen latency i hårdvara, all latency som finns är mjukvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Burnin Sven (oregistrerad)

Hittade den här gamla tråden igen. Det verkar som att ingen faktiskt har testat simultan multikanal in och uppspelning via usb ljudkort utan bara refererar till tillverkardata.

Så kan det väl ändå inte vara? Såg en mixer som kunde vara nåt för mig eventuellt men det finns som vanligt bara usb till dator så det blev intressant att kolla upp sånt här igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade den här gamla tråden igen. Det verkar som att ingen faktiskt har testat simultan multikanal in och uppspelning via usb ljudkort utan bara refererar till tillverkardata.

Så kan det väl ändå inte vara? Såg en mixer som kunde vara nåt för mig eventuellt men det finns som vanligt bara usb till dator så det blev intressant att kolla upp sånt här igen.

När det finns USB på mixrar, så brukar det bara vara ett fåtal kanaler man kan köra över USB - ofta bara stereo in/ut. 

När man tittar på ljudkort, så finns ju sådana som RME Fireface UFX och Antelope Zen Studio, som kan köra många samtidiga kanaler över USB, så det är egentligen lite konstigt att det har blivit så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jo faktiskt men förmodligen hänger det bara med som en backupfunktion eller som ett billigt gränssnitt på mindre mixers där man ändå max kör två kanaler samtidigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...