Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har hört basister som kör med wahwahpedal, funderar pÄ att skaffa en sjÀlv.. Vilka Àr bra?

Finns det andra kul effekter för basister? Är inte ute efter nĂ„t sĂ€rskilt, vill mest leka.. sĂ„ skriv lite andra tankar om bas och effekter ocksĂ„ 😉

Annons
Stinkey (oregistrerad)
Postat

Man kan aldrig ha för mÄnga effekter kopplat till ett instrument. Go for it!!!!!

Postat

Jag köpte för en tid sen en dunlop crybaby bass 105q (den vita). Är grymt nöjd, kanske lite för att jag fick den sĂ„ billigt, men den lĂ„ter jĂ€kligt bra. Nu anvĂ€nder jag iofs den till min kontrabas och har faktiskt inte testat att anvĂ€nda den till elbas.

Annars Àr vÀl ett envelopefilter bra, typ BassIQ frÄn EBS. Alla EBS-grejerna Àr grymma och svindyra, mest anvÀndbar kanske disten och kompressorn Àr. Multi-driven Àr rÀtt grym, man kan fÄ till ett rÀtt varm lite smÄöverstyrt ljud.

Postat
EBS-grejerna Àr grymma och svindyra, mest anvÀndbar kanske disten och kompressorn Àr. Multi-driven Àr rÀtt grym, man kan fÄ till ett rÀtt varm lite smÄöverstyrt ljud.

Octabass-pedalen Àr ÄxÄ en höjdare. AnvÀnder inte min sÄ ofta som jag borde men ska nog damma av den oftare.

Även enklare och billigare effektpedaler kan "skrĂ€mma liv" i ett annars lite oinspirerat basljud. Zoom 607 Bass Ă€r ett exempel. Den har faktiskt en del anvĂ€ndbara presets och bra möjligheter att "skruva fram" andra ljud. Wah-wah, flanger, dist, chorus, phaser, delay, pitch, reverb etc etc. Den hĂ„ller kanske inte för att köras direkt in i ljudkortet utan trivs nog bĂ€st tillsammans med en stĂ€rkare eller annan pre-amp. 😉

Postat

Bör vÀl tillÀgga en del om andra "effekter" som Àr mer eller mindre bortglömda idag. StrÄke pÄ bas hade en period pÄ 70-talet. Killing Joke anvÀnde det en del i studio. Det blir ett maffigt sound.

Svajstall till bas blommade upp en period under 80-talet (köpte ett sjĂ€lv). Gedigna prylar med HÄFTIGA fjĂ€drar. Coolt med MYCKET dist. Gick ofta att droppa en hel oktav. 🙂 Gött vid solo. 😆

spandaux (oregistrerad)
Postat
Killing Joke anvÀnde det en del i studio. Det blir ett maffigt sound.

Fan vad kul att nÄgon pÄ forumet nÀmner Killing Joke! Om vi snackar maffigt sÄ Àr ju dom helt rÀtt i sammanhanget. Pukrock, som det hette i södra sverige en gÄng i tiden..

Behringer kommer ju komma med diverse billiga pedaler nu runt sommaren. 220:- i riktpris..! Undrar om dom Àr nÄgot att ha.. http://www.behringer.com/02_products/music...G#STOMP%20BOXES

StrÄke pÄ gitarr Àr för övrigt inte heller att förglömma.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.