Jump to content
Annons

Bärbar, Mac eller PC


Bejan

Recommended Posts

Hej!

Ska köpa mig en bärbar dator att mixa på. Jag har gått i tankarna att köpa en mac, men dom verkar vara otroligt dyra jämfört med pc. Väldigt många verkar dock föredra mac framför pc, men hur stor är egentligen skillnaden?

Vilken pc eller mac skulle ni valt om ni fick spendera ca 10.000 på en dator?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

du får en grym dator för 10 även om du väljer mac.

se till att få en ssl-disk så startar den på ca 10 sek, så mycket minne som möjligt såklart. Köper du nytt i affär är konkurrensen tillräcklig för att du inte blir lurad, att köpa på blocket är lite svårare.

Link to comment
Dela på andra sajter

ssl disk? menar du ssd eller vet du nåt som jag inte vet?

Jag tycker det är skumt att en mac kan vara så pass mycket dyrare än en pc. Den billigaste pc jag hittar med i7 pricessor, 16gb ram och en 256gb ssd disk ligger på ca 7 800:-

När jag, inne på apples hemsida, kollar efter en dator med samma komponenter kostar den nästan 19 000:-

Kan en mac med samma komponenter verkligen vara värd så mycket mer?

Link to comment
Dela på andra sajter

En dator är ju mer än processor och ramminne. På en laptop så är faktorer som vikt, materialval, skärmstorlek/upplösning/hur skärmen klarar motljus, bakgrundsbelysning på tangentbord, batteri o s v saker som gör att dator också blir billigare eller dyrare.

Ska en jobba med musik tycker jag själv att framför allt upplösningen på skärmen är viktig. 1366x768 är den vanligaste upplösningen på laptops, men då kan det nog lätt bli att en får sitta och scrolla som en tokig för få något gjort 🙂 Så minst 1920x1080!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar påstå att en bärbar dator är en prestandakompromiss som överväger behovet att vara mobil. Detta behov är något man betalar ganska dyrt för men i vissa fall motiverar detta behov den högre kostnaden.

Oavsett val av operativsystem finns det ett par val man noga bör överväga.

1) CPU - Kraftkällan som höjer eller sänker prestandan. En i7 CPU med quad core (4 kärnor) är helt klart att föredra framför allt annat. Ju högre klockfrekvens, ju bättre.

2) RAM - Räcker normalt med 8 GB men det är aldrig fel med mer RAM och för mig är 16 GB RAM standard.

3) Val av hårddisk - En SSD hårddisk är helt klart att föredra som systemdisk och för pågående projekt. En extern hårddisk via USB3 eller thunderbolt gör också att man snabbt får access till stora samplingsbibliotek eller till projekt man inte längre är beroende av men kan komma till användning. Minimalt 256 GB SSD är att föredra.

4) Möjligheter att koppla in enheter (ljudkort, extern hårddisk, mus, extern skärm) är också något jag värdesätter och med USB3 och thunderbolt är man framtidssäkrad men endast nyare datorer innehåller dessa och USB2 räcker ofta långt för ljudkort men kan upplevas segt för dataöverföring.

Jag har mycket dålig koll på Windowsdatorer men har bättre koll på Appledatorer. Rent krasst tycker jag att MacBook, MacBook Air och MacBook Pro 13" går bort direkt. Orsaken är små skärmar och "dålig" CPU-prestanda i och med avsaknad av quad core CPU. Tyvärr räcker inte 10.000 kr ens en halv ny MacBook pro 15"...

Så om du väljer en Apple dator är du hänvisad till att köpa begagnat enligt mig.

Det finns en mycket bra site där man kan jämföra CPU+RAM-prestanda mellan olika Mac datorer: https://browser.primatelabs.com/mac-benchmarks

Min iMac 3.1 GHz från 2011 får poäng runt 8500 i 64-bitar multicore vilket jag tycker är minimikravet för att det mesta skall flyta på utan problem, oavsett fabrikat eller om man har en bärbar eller stationär dator.

Frågan är om du kan tänka dig en Mac Mini (mid 2011) eller (late 2012) som jag sett med i7 CPU på blocket. Normalt säljs dessa på mindre än 5 timmar men de förekommer i prisklass runt 5000 kr. Detta är en mycket prisvärd dator men är ytterligare en kompromiss då den inte har någon skärm.

Skall man köpa en ny Mac rekommenderar jag att man tittar på prisjakt.se innan man köper något då det kan vara rejäl prisskillnad. Dock får man passa sig för att det förekommer annonser från bland annat Media Markt, Netonnet, Elgiganten etc. där de säljer ut den näst senaste versionen av datorer i samband med att en ny släpps till, enligt de själva, "vrakpris". I själva verket betalar men för mycket för gamla teknik då prisskillnaden ofta bara är 1000-2000 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

ssl disk? menar du ssd eller vet du nåt som jag inte vet?

Jag tycker det är skumt att en mac kan vara så pass mycket dyrare än en pc. Den billigaste pc jag hittar med i7 pricessor, 16gb ram och en 256gb ssd disk ligger på ca 7 800:-

När jag, inne på apples hemsida, kollar efter en dator med samma komponenter kostar den nästan 19 000:-

Kan en mac med samma komponenter verkligen vara värd så mycket mer?

Jasså Du märker ord 🙂 Redigerat av MRS8
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.blocket.s...2.htm?ca=20&w=3

Inte riktigt 10.000 kr men nästan 😛

Ja det va nära nog. Hade funkat. Jag brukar sätta mitt högsta pris 1000-2000 kr under vad jag egentligen har råd med bara för att jag vet att jag oftast stretchar budgeten när det väl gäller^^

Jasså Du märker ord 🙂

Haha, sry, var bara tvungen att dubbelkolla;)

Jag köpte förövrigt en Lenovo, det var den billigaste jag kunde hitta. Skulle gentligen ligga på 9500:- men var nedsatt till 7800:- har ingen aning om Lenovo är ett bra märke så jag chansade. Nu får det bära eller brista^^

Den hade iaf alla specifikationer jag ville ha.

https://www.dustinhome.se/product/5010853821/z50-70#specifications

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag köpte en begagnad Macbook pro med 15" retinaskärm, 1tb ssd, 16gb ram, tror den var från mitten 2012.

Betalade 12.000kr för ca. ett år sedan och den pallar med allt jag slänger på den. Du kan säkert hitta en liknande för 10.000kr

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...