Jump to content
Annons

Hur får jag till det här "tyska" gitarrljudet?


hertingen

Recommended Posts

Hej,

Jag är ett stort fan av tysk NDH (Neue Deutsche Härte) musik, och band som Eisbrecher, Megaherz, Stahlmann med flera. Och gillar gitarrljudet i deras musik. Det låter liksom digitalt och syntetiskt och.....tyskt. Någon som vet hur man får till ett liknande ljud? Hur det är gjort? Då jag använder Cubase och vst-amp rack undrar jag om jag kan få till detta ljud med hjälp av stärkarna/pluggarna där.

Lyssna på den här låten så förstår ni vad jag menar. Gitarrerna kommer in ca 0:10 in i låten:

Mycket tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

Knepig fråga, men kul just därför. ☺️

Själv skulle jag nog försöka med en Marshall preamp, eftersom jag råkar ha en JMP1. Men nästan vilken pedal, preamp, plugg in eller effektprocessor som helst borde klara det. Köra line på den. Använda lite mindre dist och spela in gitarren i flera lager. Eventuellt fuska lite och kopiera ett spår och lägga spåren så att de blir lagom otajta och sedan panorera och EQ:a fram mellanregistret och toppen för att få ett iallafall liknade ljud.

Mycket kompression på dem med så klart. Kanske efter EQ:n, eller köra med en flerbands kompressor som klarar av att komprimera bara vissa frekvensband, med så att man bara komprimerar de frekvenser man är ute efter.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Knepig fråga, men kul just därför. ☺️

Själv skulle jag nog försöka med en Marshall preamp, eftersom jag råkar ha en JMP1. Men nästan vilken pedal, preamp, plugg in eller effektprocessor som helst borde klara det. Köra line på den. Använda lite mindre dist och spela in gitarren i flera lager. Eventuellt fuska lite och kopiera ett spår och lägga spåren så att de blir lagom otajta och sedan panorera och EQ:a fram mellanregistret och toppen för att få ett iallafall liknade ljud.

Mycket kompression på dem med så klart. Kanske efter EQ:n, eller köra med en flerbands kompressor som klarar av att komprimera bara vissa frekvensband, med så att man bara komprimerar de frekvenser man är ute efter.

Tack för ditt svar. 🙂

Menar du att jag borde skippa "högtalaren" på förstärkaren? Alltså ingen uppmickning utan att jag line(ar?) förstärkaren och bara använder den (preamp=toppen?)

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Tack för ditt svar. 🙂

Menar du att jag borde skippa "högtalaren" på förstärkaren? Alltså ingen uppmickning utan att jag line(ar?) förstärkaren och bara använder den (preamp=toppen?)

Det är nog så jag själv skulle gjort för att lättast få något som liknar det ljudet. Kanske köra med en distpedal innan försteg till och med.

Vill du lira med förstärkare och mickade högtalare så kan du ställa in eq så att du får ett liknade ljud men dra på mindre dist i försteget och se till så att slutsteget står för disten. Då kan du välja lite vilka frekvenser som ska dista.

Kör du med distpedal så driver du den ganska hårt, timmar fram en snygg dist med eq och gain i försteget, för att sedan dra på med slutstegsdisten.

Men det blir mycket mera EQ-fixande i mixen med hela gitarr-riggen. Fast när du väl lärt dig så går det ju snabbare och snabbare att ratta rätt ljud.

(Men en bra dämpningsteknik när du spelar är också viktigt såklart. Vart du slår an strängarna är också ganska viktigt. Testa att flytta plektrumhanen så att du spelar på olika ställen över mickarna tills du hittar rätt.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det är nog så jag själv skulle gjort för att lättast få något som liknar det ljudet. Kanske köra med en distpedal innan försteg till och med.

Menar du att jag kopplar gitarr - distpedal - förstärkare (in i instrumentingången) då?

Kör du med distpedal så driver du den ganska hårt, timmar fram en snygg dist med eq och gain i försteget, för att sedan dra på med slutstegsdisten.

Jag har tyvärr inte så stor koll på vad som är försteg och slutsteg (dist). Får kanske använda mig av gamla goda google till det. 🙂

(Men en bra dämpningsteknik när du spelar är också viktigt såklart. Vart du slår an strängarna är också ganska viktigt. Testa att flytta plektrumhanen så att du spelar på olika ställen över mickarna tills du hittar rätt.)

Ja det där med att dämpningarna blir blir riktigt tajta i dubbarna har jag förstått är viktigt. Antar att det blir rätt mycket editerande av dem också för att få dom så där "syntetiskt" tajta.

Redigerat av hertingen
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Gitarren kopplas till distpedalen som i sin tur kopplas till förstärkaren på samma sätt som du annars skulle kopplat gitarren till förstärkaren.

En gitarrförstärkare besår (oftast) av två olika förstärkare. Ett försteg/för-förstärkare och ett slutsteg. Försteget volym styrs med gainratten. När man vrider upp gainratten så får man oftast mer dist med.

Slutstegets ljudstyrka styrs med volymratten. Här är det om ljudvolymen påverkas mest med. Men har man en rörförstärkre så är det ofta i just slutsteget som den sköna rörvrämen sitter. Även den trevligaste disten sitter oftast här slutsteget med.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade tagit en av Line 6 första poddar, skurit bort all bas under 200Hz give or take (beror på filtret var det låter bäst), och slaskat på massiv kompressor och limiter. Det gör inte saken sämre att köra en billig 80-tals-stärkare efter Podden, min Ibanez från '84 kan exempelvis göra sånt här bra, och sen spela in med en inte alltför bra konding-mick. Röde NT3 skulle kunna vara en tanke, om det inte blir för mycket dessutom genom ett exempelvis Focusrite Saffire eller liknande luddigt budgetkort.

Mycket av den digitala känslan kommer från den extremt grumliga diskanten & bristen på bas, även om grumlig kvantiseringsdistorsion ljudet igenom förstärker känslan en hel del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarren kopplas till distpedalen som i sin tur kopplas till förstärkaren på samma sätt som du annars skulle kopplat gitarren till förstärkaren.

En gitarrförstärkare besår (oftast) av två olika förstärkare. Ett försteg/för-förstärkare och ett slutsteg. Försteget volym styrs med gainratten. När man vrider upp gainratten så får man oftast mer dist med.

Slutstegets ljudstyrka styrs med volymratten. Här är det om ljudvolymen påverkas mest med. Men har man en rörförstärkre så är det ofta i just slutsteget som den sköna rörvrämen sitter. Även den trevligaste disten sitter oftast här slutsteget med.

Tack för en bra förklaring. 🙂 Nu när jag har lite mer koll så ska jag testa dina tips. Både med förstärkare och pluggar. För jag antar att det är samma sak som gäller då man använder pluggar (förstärkar simuleringar)? Att försteg och slutsteg beter sig lika som i verkligheten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade tagit en av Line 6 första poddar, skurit bort all bas under 200Hz give or take (beror på filtret var det låter bäst), och slaskat på massiv kompressor och limiter. Det gör inte saken sämre att köra en billig 80-tals-stärkare efter Podden, min Ibanez från '84 kan exempelvis göra sånt här bra, och sen spela in med en inte alltför bra konding-mick. Röde NT3 skulle kunna vara en tanke, om det inte blir för mycket dessutom genom ett exempelvis Focusrite Saffire eller liknande luddigt budgetkort.

Mycket av den digitala känslan kommer från den extremt grumliga diskanten & bristen på bas, även om grumlig kvantiseringsdistorsion ljudet igenom förstärker känslan en hel del.

Tack för tipset! 🙂 Jag har ju en gammal Behringer V-Amp2 liggandes (den är ju faktiskt tysk kom jag på nu, lol) den kanske funkar lika bra som line 6 tidiga? och en gammal Peavey stärkare från tidigt 80-tal (tror jag...eller mitten kanske...farsans gamla dansbands förstärkare) samt en billig Samson mick. Får testa med det och följa ditt tips på att skära bort bas. Ska även testa att line´a V-Ampen direkt till ljudkortet och skära bort basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

När du använder en effektprossesor så simulerar de ju oftast hårvaran. Så om du kan så kör en metaldist i en metalförstärkare som både distar på försteget och slutsteget. Lägg en kompressor mellan försteg och slutsteg om din effektprocessor klar det.

Försök att hitta så rätt distljud som möjligt redan i distpedalen. Skär bort basen här (som Van Caine redan föreslagit) om du kan. Kör med en noice gate som dödar ljduet lite på ett bra sätt för ändamålet.

När du sedan kommer till preampen så använder du en för att få lite mer dist och för att snygga till med EQ. Sedan så så kör du om du kan en kompressor för att få ett kort och tight ljud.

När du sedan kommer till slutstege så försöker du få den att tillföra värme och snygga till grundljudet genom att låta det dista en del även här.

Problemet med så många effekter i en ljudkedja är att man måste ha koll på ljudstyrkan som varje apparat/plugg skickar till nästa apparat/plugg. Hat te distpedalen en för hög signal till preampen så må måst man ju dra ner gainratten för att kunna styra preampen rätt. Om man inte kan låt preampen jobba med lite mera kraft så an den inte tillföra så mycket. Här tappar man redan kontrollen över totalljudet allt som oftast. Är det en digital ljudkedja så kan det uppstå en riktigt ful digitaldist, alltså att ljudet överstyrs så att ljudet klipper och knäpper obehagligt.

Så om man inte har koll på ljudnivåerna in och ut ur alla apparater/pluggar så blir resultatet ofta att man har en ljudsignal som är både för stark och för svag i samma kedja.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Preampen är så klart bara det engelska ordet för för-förstärkare eller försteget. För att vara övertydlig. 😏😑😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...