Jump to content
Annons

tom

Recommended Posts

Annons
panorera kanalen max L eller max R, kanske?

Om man spelat in en stereokanal med tex sång på right och gitarr på left så ska man kunna muta en av kanalerna så att man bara hör tex sången

Link to comment
Dela på andra sajter

panorera kanalen max L eller max R, kanske?

Om man spelat in en stereokanal med tex sång på right och gitarr på left så ska man kunna muta en av kanalerna så att man bara hör tex sången

ja, det är ju det som händer när du pannar.

om du däremot inte vill ha gitarren i ena högtalaren och sången i den andra, så kan du antingen mixa ihop dem med ex. stereoexpander.

eller så spelar du in det direkt på två monokanaler, vilket antagligen är att föredra i 99 av 100 fall, när du har det uppdelat som du beskriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
panorera kanalen max L eller max R, kanske?

Om man spelat in en stereokanal med tex sång på right och gitarr på left så ska man kunna muta en av kanalerna så att man bara hör tex sången

annars, testa att exportera som wav och välj "stereo split" under channels i exportrutan. då får du left och right på varsitt spår och kan mute:a bäst du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet hur man mutar vänster eller höger kanal i ett stereospår på cubase

Nej. Det finns ett enkelt knep att muta en av kanalerna i ett stereo spår, men jag minns det inte bara. Om man vill muta ett helt spår så gör man det enkelt med att högerklicka på musen och ta krysset tex. men för att muta ett spår i en stereo kanal så vad man tvungen att hålla nere någon annan knapp samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
eller så spelar du in det direkt på två monokanaler, vilket antagligen är att föredra i 99 av 100 fall, när du har det uppdelat som du beskriver.

Håller nog med där...

Lite lättare att hantera i mix oxåå 😎

Jag vet att det är lättare att göra så, men nu är det så att jag har 4 stycken stereo kanaler som kommer ifrån en hårdiskporta med panorering typ sång på left och gitarr på right. (Jag vet hur man spelar in). Men det jag inte vet, som även ingen annan här heller tyck veta det är hur man markerar typ left kanalen på ett stereo spår så att man sedan kan muta just det spåret. Det går att göra så det vet jag, men inte hur man gör.

Redigerat av tom
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...