Jump to content
Annons

Uppgradera med SSD eller sikta på helt nytt


JohnRick

Recommended Posts

Enligt rubrik:

Sitter med min relativt lastgamla Dell XPS 8100 från 2011, som förvisso fungerat felfritt så länge jag haft den. Uppgraderade till fler 7200 WDCV-diskar (totalt 4), annan grafik, 16 GB RAM etc ngt år senare.

Förr eller senare lär jag sikta på en burk som är helt i SSD, vilket innebär totalt ca 4 TB (eller ca 12-15000 SEK enkom på SSD-diskarna).

Frågan är om det är lönt att uppgradera denna burk ännu en gång, eller sikta på att bygga nytt? Processorn är ju en 1:a generationens i7. SATAII på moderkortet. Hade gärna dragit på mer på PSU etc.

Projekten ligger i allmänhet bara på 30-40 spår. Kanske dubbla antalet pluggar. SSD i denna hade i princip bara förbättrat uppstarts- och rulltider, men inte grundkapaciteten som ny CPU medfört. Till exempel.

Input?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag bytte till SSD i laptopen i vintras. Dubblerade även RAM och gjorde nyinstallation av Windows. Det blev en ny dator! Nu används den dock bara till mindre projekt, men skillnaden är markant!

Men har du koll på vad som tar slut? Är det CPU eller disk eller RAM?

Link to comment
Dela på andra sajter

Processorn är ju en 1:a generationens i7. SATAII på moderkortet.
Då är mitt råd att strunta i uppgradering. Vill du ha modern SSD vill du ha SATA III och en maskin med snabb minneshastighet.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja som sagt - det får nog bli ny då även ett nytt moderkort och ny processor är eftersträvansvärt.

Egentligen inget som tar slut. Tunga projekt kan dock ta upp till drygt en minut att öppna, och det hade ju SSD rått bot på. Processorn räcker väl till, men kan tänka mig att det blir märkbar skillnad om man går upp några generationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Rick

Jag skulle satsa på nytt. Det är mycket som har hänt sedan 2011. Många nya standarder har introducerat med mera.

Vill du ha en vanlig SATAIII SSD så kan jag rekommendera Samsung 850 Pro. Den är otroligt snabb och kommer med 10 års garanti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Rick

Jag skulle satsa på nytt. Det är mycket som har hänt sedan 2011. Många nya standarder har introducerat med mera.

Vill du ha en vanlig SATAIII SSD så kan jag rekommendera Samsung 850 Pro. Den är otroligt snabb och kommer med 10 års garanti.

Tack för input. Jo, jag är medveten om att det rör på sig. 850 Pro har jag redan spikat sedan ett bra tag tillbaka. Lär behöva 4 st á 1TB dock, så det är dit lejonparten av stålarna går dessvärre. 850 pro har ju även lagt barnsjukdomarna bakom sig som var en härdsmälta med gamla 840:

http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/sa-kringar-du-prestandaproblemen-i-samsung-840-och-840-evo.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår attraktionen till ett system som är helt SSD. Men vad ska du använda de 4 terrabyten till? Om en stor del av det bara kommer användas för att lagra saker som du sällan använder så känns det inte särskilt kostnadseffektivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår attraktionen till ett system som är helt SSD. Men vad ska du använda de 4 terrabyten till? Om en stor del av det bara kommer användas för att lagra saker som du sällan använder så känns det inte särskilt kostnadseffektivt.

1TB till alla program, minst 1TB till alla samplingar (krävs egentligen mer, men 1TB får räcka), samt 1TB till ljudfiler.

Sant - 3TB räcker gott och väl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...