Jump to content
Annons

fusionsdisk bra?


leopard

Recommended Posts

Annons

Hade aldrig hört benämningen Fusion Drive tidigare, så jag fick leta... Namnet har Apple tydligen hittat på för de hybrid-diskar som de säljer.

Det är en mekanisk hårddisk där en SSD i princip funkar som ett stort (och i vissa fall också smart) cacheminne - så det blir snabbare i vissa lägen, men inte i andra. Skulle hellre köra med en ren SSD, eftersom den alltid är snabb (och SSD börjar sjunka i pris, så att de blir överkomliga i allt större storlekar) - men det beror kanske på vad den är tänkt att användas till...

Jag skulle inte räkna med att den blir bättre än en mekanisk disk när det gäller audioinspelning. Om man använder den till ljudbibliotek där man ofta använder samma samplingar, så att de kan ligga kvar cache:ade i SSD:n, så blir det förstås snabbare och man kan pressa fram fler samtidiga toner - men om SSD:n fylls, så går det ner till den mekaniska diskens hastighet eftersom data måste läsas därifrån för att fylla på SSD:n...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fusion Drive är inte att rekommendera. Den funkar till vanliga svenssonsdatorer som inte vet bättre.

Anledningen att dom finns är att stora SSD's är rätt dyra och det här är ett kasst försök att sälja "stora" diskar i tron att det skulle vara SSD-prestanda. Smäck i mina ögon. Kör då hellre på en vanlig HDD eller SSD. Absolut ingen hybrid. Men det går ju naturligtvis att byta ut den.

Men vi har ju tur för att inom ett par år så kommer det en ny generation SSD's (3d nand) som har 10 TB lagring eller mer på en 2.5" disk. Kommer att kosta skjortan, men det finns. Sen släpps väl inte 10 TB på en gång. Gissningsvis så kommer sata bytas ut till PCI och köra med flash-diskar framöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade aldrig hört benämningen Fusion Drive tidigare, så jag fick leta... Namnet har Apple tydligen hittat på för de hybrid-diskar som de säljer.

Nej, en hybriddisk kombinerar SSD och HDD i en enhet. Fusion Drive är en virtuell lagringsvolym som använder två lösa enheter, dels PCIe-flashlagring som sitter på moderkortet och en HDD på SATA.

När man sätter ihop två enheter med RAID/JBOD finns ingen kontroll över vad som ligger var.

Med en hybriddisk fungerar flashdelen som cache/buffert.

Med Fusion Drive väljer filsystemet automatiskt ut de filer du ofta använder på längre sikt och flyttar dessa till flashdelen.

Jag håller inte med om att de utger sig för att vara SSD-prestanda eller att det skulle vara kasst försök. Deras PCIe-flash ger snabbare överföring än SATA-SSD och vill du inte använda Fusion Drive finns fortfarande möjligheten att skrota Fusion-volymen och använda enheterna som en separat flashlagring och en HDD.

Jag kör Fusion Drive på iMacen i jobbstudion. Inget fel med det, men vill du använda två enheter kan du styra manuellt vad som ska ligga på en SSD eller HDD.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, en hybriddisk kombinerar SSD och HDD i en enhet. Fusion Drive är en virtuell lagringsvolym som använder två lösa enheter, dels PCIe-flashlagring som sitter på moderkortet och en HDD på SATA.

Ok - då är det alltså en mekanisk eller SSD kombinerad med det som heter SSD M.2 på PC-språk?

Link to comment
Dela på andra sajter

En hybriddisk är en vanlig hårddisk med ett litet flashminne (ofta ca 8Gb) där de mest använda filerna sparas automatiskt. Man får då i teorin SSD lik prestanda på de mest använda filerna. Detta är bra för den genomsnittlige användaren då det ger en liten prestanda boost för en billig peng. Vill man ha bra prestanda i alla lägen krävs det en riktig SSD.

En SSD M.2 är en SSD disk inkopplad via M.2 gränssnittet. Det är ett nytt snabbare gränssnitt(interface) än det vanliga SATA gränssnittet.

Redigerat av FNG
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - då är det alltså en mekanisk eller SSD kombinerad med det som heter SSD M.2 på PC-språk?

Teknik och prestanda är fullt jämförbart med M.2 fast det är byggt i moderkortet istället för ett separat kort. Dvs. pajar flashminnet byter du moderkort. Billig att reparera har aldrig varit Apples grej, tyvärr.

Om du kör OS X på en PC med SSD M.2 och HDD kan du baka ihop en Fusion Drive-volym.

I hemstudion kör jag OS:et installerat på en stor SSD och en HDD som extradisk för OS:et. Sedan symlinkar jag mappar från SSD:n till HDD:n, t ex stora mappar som inte behöver SSD-hastighet.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Fusion Drive fungerar hyfsat bra tycker jag, tack vare att flashdelen är så pass stor som den är.

Men som nämnts tidigare kan du ju även dela på fusion-enheten så du får en SSD och en mekanisk disk.

Det har jag gjort på min. Inte så mycket pga prestandaskäl faktiskt utan för att jag vill slippa höra den mekaniska disken snurra när det är tyst i rummet. Kör den interna SSDn som systemdisk och har utökat med en extern SSD via Thunderbolt.

Hade jag inte fått så bra deal på en iMac med Fusion Drive så hade jag definitivt valt större intern SSD istället då den har superbra prestanda. Synd att de tar överpriser för det bara.

Men om du gör det och funderar på att öppna upp datorn och stoppa i en disk till så tänk på att fästet för 3,5" diskar inte finns i de datorer som enbart levereras med SSD. De går att köpa på ebay men kostade en bra slant sist jag kollade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...