Jump to content
Annons

Nybörjarfråga om användandet av kompressor


guigzy

Recommended Posts

Tjena!

Är så grön i dessa sammanhang att det är löjligt.

Förstår även att det här är en "vilken bil är bäst"-fråga. Skulle dock vilja ha era åsikter.

Har skaffat mig ett Lexicon-kort och Cubase LE7 och börjat gräva mig in i den enorma studiovärlden.

Har nu kommit till användandet av kompressor och har väl hyggligt fattat vad den gör och hur man skruvar på den.

Min fråga är; när ni använder kompressorn i eran DAW, när föredrar ni att lägga på den? Finns det oskrivna regler för detta?

På varje separat spår där man tycker att den behövs eller en kompressor på hela arrangemanget innan man är färdig?

Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En kompressor är ju ett så flexibelt verktyg och kan användas i så många olika syften,

tex. få mer närhet i sång, forma om trumljud, "limma" ihop, etc...,

har kört sidechain för att få talkback-funktion i studion, fantasin får styra helt enkelt 🙂

EDIT: och öronen 😄

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

Både och, som sagt.

Jag tycker att kompressor är den effekt som är absolut svårast att bemästra och mest förvirrande att läsa om, just för att den kan göra helt olika saker beroende vilka inställningar man använder (och ibland vilken kompressor man använder). Man kan t.ex. använda en kompressor för att framhäva attacken i ett ljud, men man kan använda samma kompressor för att istället minska attacken i ljudet med andra inställningar...

Jag tycker det ger mycket att kolla mixningsvideos på Youtube. Finns nog en del om man t.ex. söker på mixing och compression.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det första jag vill säga är att låt det ta tid! Precis som andra i tråden beskrivit är det ett enkelt verktyg som kan användas på flera komplexa sätt. Jag lärde mig först att använda kompressor på enskilda spår. Först som ett sätt att dämpa peakar och få en ok ljudnivå. Steget efter det var att börja förstå hur man kan förändra soundet på det enskilda spåret med kompresorn. Var inte rädd att dra på ordentligt och använd öronen, fastna inte på att titta på mätarna!

Sedan började jag utforska kompressor på gruppkanaler, framför allt på trummor. Samtidigt som detta började jag leka med parallellkomprimering. Till sist började jag lära mig om hur man kan använda kompressor på masterkanalen, och även utforska multibandskompressorn.

Läs Yllets senaste blogginlägg så får du lite inspiration till hur du kan använda kompressorn kreativt.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inte helt ovanligt att mixa in i kompression på masterbussen. Jag tycker att det är väldigt bra för att man får koll på sina transienter. Om man ser kompressorn ducka 8db på virveln och inget annars så kanske man borde fundera på att sänka/klippa virveln. Extremt exempel, men you get the drill.

Och bara för att du mixar in i kompression på mastern så betyder det inte att du inte kan komprimera på både enskilda spår och grupper. På till exempel bas och sång så brukar i alla fall jag ofta använda flera olika kompressorer efter varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack, hörrni! Många bra svar.

Det verkar finnas många olika varianter vilket är både bra och dåligt...

Dåligt för att det innebär att man måste prova sig fram själv litegrann till rätt ljud. Men det kan ju vara lite kul också! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte ändå komma och höfta med lite generella guidlines för diskret normal kompression där man vill kontrollera ljudet lite

Den vanligaste ration är från 1:1.4(väldigt svag) - 1:5(rejäl ratio)

Ofta gör man inte mer än ca 6 db Gainreduction

Svag ratio kräver lägre tröskelvärde(threshold) motsats till rejäl.

Om jag skulle komprimera nånting skulle jag börja med svag ratio och sänka tröskelvärdet till önskad kompression, sen tweaka attack och release. Om det inte ger önskat resultat, höga ration och sänka theshold

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...