Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

På de låtar där vi använder syntljud är nog VST-versionen av Korgs M1:a den absolut mest förekommande (tillsammans med Arturias Mini V). Tycker att presetsen som finns där ofta är ganska användbara (även om jag brukar stänga av interna reverb och lägga på via FX-bussar istället) direkt. Och om en behöver tweaka ljuden så är det lätt att för en ganska syntokunnig person som jag att lägga till och blanda upp med andra ljud i den interna mixern.

Men, många klagar över att det låter för mycket åttiotal över produktionerna 🙂 Det kanske inte är så långsökt med med tanke på musiken vi spelar, men jag misstänker ändå att det kanske skulle hjälpa att använda någon modernare synt.

Så, vad rekommenderas?

Annons
Posted

Mycket av ljuden är försök att skapa så realistiska ljud av andra instrument som möjligt. De gick väl inte så där jätte bra med sett med dagens ögon. Motsvarande gör idag med tex kontakt och dess ljudbibliotek. Vill man ha något som något som låter "synth" och inte klassiker-wanabe så är granularitets som padshop kanske något. Iris eller absynth?

• 3 weeks later...