Jump to content
Annons

Analoga distar/overdrives till ljuddesign


van Caine

Recommended Posts

Yebo gott folk! Jag har ett problem, och undrar om det finns nån här med nåt bra förslag. Då jag redan formulerat frågan i andra forum, och där på Engelska, så hoppas jag det är okey att helt enkelt bara klistra in den som den var tidigare.

Jag har fått några få svar än så länge, men de flesta jag känner som har intresse av distar har tyvärr mest varit förtjusta i rå-dist, vilket...inte hjälper mig mycket, tyvärr. Inte för det här giget.

I have a lot of friends on my list who works with or are active in music, so I post the question here as well.

I'm about to have a wee bit of a problem here - I love my DS-1, SE-50, and all the other units I already have, but they can't quite get me where I want for an upcoming gig. So I'm looking for some new distortions and overdrive pedals/units that can be set to a pretty discrete dist - from virtually clean sounding saturation to a pretty gnarly dist, and having a living, breathing, dynamic and detailed character - raw and dirty. Preferably even when in low distortion. Not even close to metal-dist in other words, and pretty far from any fuzzes I have ever worked with, though if there are such things as subtle fuzzes, that might be very interesting as well!

This will be used mainly for human voices in movie sound designs and components for sound effects, like parts of gunshots and car-doors to name but a few things, so they must retain a fairly good definition in the sound despite the distortion, though still have an awesome bite when needed.

 

The whole point in re-amping dists for me, as I have a pretty limited amounts of channels available for this, is to be able to use very vivid ones that can't really be recreated faithfully in plugins - the real, pure wonderful sound of "broken", sooo....any good advices for purely analogue guitar- and bass-pedals/units I should be looking further into? Valve or solid state matter little, though valve does give the opportunity to experimenting with different tubes!

If there are any awesome amp-heads with overdrive that can be used either lined or DI'd without cabinets, that's also most welcome. I'm very fond of Marshall and Vox to name a few.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

Hur diskret ska disten vara?

Måste du ha en pedal eller kan du ha en effekt som är på hela tiden? Jag funderar på om en art Tube MP (eller liknande) skulle kunna vara ett alternativ här.

Kanske kan köra en boostpedal innan förförstärkaren för att kunna variera disten med. Lite som de stora pojkarna gör för att få en mjuk och varm blues/jazz dist i sina gitarrförstärkare.

Sedan så är det ju en kostnads fråga med. För att få en riktigt mjuk och varm dist med bibehållet ljud så krävs det oftast lite finare saker. Själv skulle jag nog köpa en Universal Audio LA 610 mk2 för film och röster i video produktion. Om jag hade råd alltså. 😛 Men många billigare varianter kan ju funka med.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur diskret ska disten vara?

Måste du ha en pedal eller kan du ha en effekt som är på hela tiden? Jag funderar på om en art Tube MP (eller liknande) skulle kunna vara ett alternativ här.

Kanske kan köra en boostpedal innan förförstärkaren för att kunna variera disten med. Lite som de stora pojkarna gör för att få en mjuk och varm blues/jazz dist i sina gitarrförstärkare.

Sedan så är det ju en kostnads fråga med. För att få en riktigt mjuk och varm dist med bibehållet ljud så krävs det oftast lite finare saker. Själv skulle jag nog köpa en Universal Audio LA 610 mk2 för film och röster i video produktion. Om jag hade råd alltså. 😛 Men många billigare varianter kan ju funka med.

Yebo! Mitt mål är mer att "tussa till" ljudet och göra det mer påtagligt/skitigare. Som så så är det då bra att kunna gå ifrån ganska rent ljud till tydlig dist-karaktär med mycket crunch och allt emellan, beroende på exakt hur mycket som behövs just här och nu, när nu "här och nu" kan tänkas vara. Priset spelar mindre roll, det viktiga är karaktären.

För att ge ett hum om vad jag är ute efter så tror jag man skulle kunna jämföra med trummor! Tänk dig att du vill göra en mer evil bastrumma och (på en annan kanal) fixa till virveln med lite helvete. I de flesta fall vill man inte ha en bastrumma som bara låter "krrsch krrsch krrsch" (beroende på stil och smak, givetvis), utan vill behålla ljudet av bastrumma, men ge det mer ondsinta övertoner. Liknande med virveln - visst har över-distad virvel sina plats i många stilar, men många är mer ute efter en som fortfarande har det tydliga "knacket", men tar mer plats i mixen och är mer distinkt. Helt enkelt en dist som ger mig bara precis så mycket övertoner som jag behöver precis för stunden, utan att verkligen krossa ljudet. Vilket är varför jag har problem, de flesta distar jag har testat är alldles för aggressiva för att fungera för mig tyvärr.

Boss DS-1 är dock ganska nära vad jag vill ha, och har beställt en Keeley Ultra-Mod-variant som ska bli kul att testa. Fick även tips om M.I Audio Tube Zone från en kompis, men har inte lyckats hitta nån än.

En förklaring av vanligt tillämpning tror jag kan vara på sin plats för att ge bättre förståelse för vad jag är ute efter.

Ett vanligt och väldigt invecklat ljud är skottljud. Ett enda skott låter, för de flesta, mest "blammo". Vilket är precis hur vi vill att folk ska höra det. Men i verkligheten kan det innehålla ibland 100-tals olika komponenter - exempelvis hanen som spänns, triggern som matar hanen (dessa två används dock mest vid långsamma avlossningar för dramatisk effekt), hanen som slår emot knallhatten, själva "knacket" i skottet, övertoner, undertoner, rörelse med vapnet, hylsan som matas ut, hylsan som slår i backen, slapback-eko, reverbering (vilket kan vara en grym mängd olika ljud som kombineras i surround-fältet för olika reflektioner och lokaliseringar), eventuellt ricochet/zoom-by, och slutligen anslaget av kulan.....vilket kan vara ett rejält puzzel även det med träff av yta, splitter och debris.

Som du kanske hör så är det ett jävla puzzel att få ihop, men så länge alla komponenter faktiskt samsas så är det lugnt, och man kan filtrera ihop det till en enhet. Dock är det mer regel än undantag att viktiga delar helt enkelt drunknar i allt annat, så till en grad att de antingen inte hörs alls oavsett vad man gör, eller tar över helt. Här kan en dist vara räddaren i nöden då den kan ge mig övertoner som inte fanns tidigare, och därmed hjälpa mig att få enskilda komponenter att framträda bättre utan att ställa till det mer. Till skillnad mot i princip allt annat inom filmen, så är det här faktiskt något som bara blivit svårare och svårare att få till rätt ju bättre grejer man får, men det är åsså nåt av det mest tillfredsställande att få till bra, och mycket ligger i att kunna ge enskilda ljudkällor ENBART precis så mycket de behöver för att kunna göra sig hörda i mixen.

Något som ofta drunknar i för släta mixar är tyngden, och då den framför allt ligger i den låga midden med stöd av presence och basen, vilken är väldigt svår att spela in med vanlig mick-teknik/ljudkällor, så är distar ett väldigt bra sätt att styra upp det registret med en gnutta skit och "spräck".

TubeMP har jag dock tyvärr ganska dålig erfarenhet av. Det var den första pre-amp jag någonsin hade som inte satt fast i mixerbordet, men jag blev aldrig riktigt kompis med den. Men låter den trevligasre om man överstyr den? Dock har jag en Behringer Mic100, vilket ersatte TubeMP'n, som kan vara värt att testa med :-)

Universal Audio LA 610 mk2 verkar vara en trevlig maskin! Jag är int ehelt säker på om den kan få mig dit jag vill med det här, den har ju rör som är skojiga att leka med, men compressor-dist är inte riktigt vad jag är ute efter, men tack för tipset, ska kolla upp den, skulle kunna vara awesome till färgning :-)

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Red Llama - Tillverkas idag av Dunlop, men den går att hitta beggad plus att det finns en hel del bra kloner.

Mad Professor Sweet Honey - En modern klassiker. Finnsi olika varianter, plus en hel del andra boutiqe-pedaler som inspirerats av den och kloner som Joyos Sweet Baby.

Awesome! en rask titt på pappret antyder att de skulle kunna ge en hel del lycka!

Har klurat en del på vad för folk som skulle kunna tänkas använda vad jag är ute efter, såna som skulle kunna funka som referens. Är inte klassisk blues ofta mycket mer dynamisk och ren än vanlig rock?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

ok då förstår jag nog mera vad du är ute efter och varför det är så svårt att hitta rätt. Du ska alltså använda den mest i ljudpålägg i videosammanhang? Det låter ju som att en rördist är att föredra då. Eftersom rören i sig först och främst framhäver de övertoner som våra öron tenderar att gilla, samt att det sker en liten grad av kompression i rören med.

Själv kör jag på en Presonus ADL 600 som preamp eller så använder jag den för att få lite liv i tråkiga spår eller när jag mastrar. Men jag är sugen på en LA 610 bara för disten och det rockiga rå ljudet man kan ratta fram med den. Och för att kanske kunna hjälpa mina polare på Wizworks Studios ( http://wizworks.se/ ) med voice overs när de jobbar med dokumentärer eller reklam.

Mot slutet i denna video så hör man lite hur den överstyr ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

En rask titt på YouTube antyder att både Red Lama & Sweet Honey är nåt jag bör kolla närmare på, båda verkar kunna gå från helt ren och utan färgning till stygg overdrive, men med lite olika karaktär, steglöst :-)

Bör kanske tillägga förresten att även förslag på bas-distar är varmt välkomna. Mitt mål är att, parallellt med alla mjukvaru-distar jag har, bygga upp en arsenal av olika mer levande distar med olika karaktär så jag har olika valmöjligheter till olika applikationer och sound! Eftersom mitt gitarrande från början är på ren amatör-basis (älskar att spela men har inga som helt planer på att någonsin göra karriär på det), och jag inte haft tillgång till re-amping förren nu nyligen, så är grunden snål just nu och huvudsakligen koncentrerat till Boss (trevliga grejer generellt), Ibanez och....Behringer (en av Behringers pedaler, en lila overdrive, är faktiskt fullt acceptabel, men inget som inte mjukvara kan göra minst lika bra...), men tänker ändra på det nu framöver :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Boss har ju flera pedaler som har fler funktioner men ändå en skön dist i sig. Just min pedal är ju en Fender Deluxe kopia. Så förutom disten så har den reverb och vibrato inbyggt med. Eric Clapton hade nog också en egen pedal har jag för mig.

Har för mig att det finns pedaler som bygger på fenders basförstärkare med. Så någon pedal i denna pedalserie kanske skulle passa dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tjenis igen och ursäkta att det tagit tid att svara igen. Fendern låter intressant! Har ifs lite andra saker just nu som måste införskaffas, så jag vet inte hur det ser ut ekonomiskt förren efter månaden ungefär, men hur möe har du tänkt dig för den?

Har även nu under dagen kollat närmare på Ibanez Tube Screamer, och även den verkar kunna vara till bra nytta! Visserligen overdrive, men på låg setting verkar den nästan 100% transparent, och disten är hålld till bara midrange, vilket ger en rik och vacker dist som skulle kunna funka till ganska mycket, särskilt röster :-)

Har även det senaste laborerat en del med min DS-1 Keeley-Mod. Mod-läget är lite för starkt för vad jag behöver, men att den är snudd på helt brusfri gör DS-1-läget grymt användbart, särskilt för distat metal-skrot!

The search goes on though :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Den är i fint skick och bosspedaler håller ju i regel väldigt bra. Har knappt använt den alls. Kanske några timmar på sin höjd, köpte en ny förstärkare någon vecka efter att jag köpte pedalen. Så runt 700-800 kr borde den nog vara värd. Nypriset på den är ca 1 200 just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...