Jump to content
Annons

Min sång-mix


fragdance

Recommended Posts

Har slitit mitt hår enda sedan jag dumt nog fick för mig att plocka upp en mic och mixa mig själv. Min röst är både gäll och nasal så har aldrig blivit nöjd.

Men idag bestämde jag mig för att testa att spela in sång till en karaokeversion av Def Leppards gamla slagdänga Foolin' som innehåller både lite skönsång och och lite råare partier och fick till en sångmix som inte fick mig att greppa efter skämskudden. Är detta på rätt väg, eller har mina öron gett upp helt, och hur skulle man kunna förbättra (det är leadsången som jag är ute efter, körerna körde jag en snabbmix på)

Remixer och covers är inte tillåtet på forumet - Läs reglerna

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du frågar om du är på rätt väg! Och mitt svar är nej, dina öron har gett upp 🙂

Nr 0. Du sjunger låten som du vore trött på den . Sjung den med inlevelse dvs så att man tror på att du vill sjunga ,och att detta är det roligaste du vet.

Nr 1. Ta en låt som du behärskar och då menar jag i tonregistret ,är det svårt/frestat för rösten kommer det aldrig låta bra,man kan lura ögat men inte hörsel.

Nr 2. Träna på låten tills den sitter i ryggmärgen ,vilket du inte har gjort här antar jag. Sura toner är går inte att mixa bort, om man inte använder autotune vilket jag tycker är skit om man överanvänder det ,och detta bevisar att man inte orkar/pallar att träna på att sjunga eller öva. , dvs.att fokuseringen är nu på hur du sjunger inte på soundet.

Nr 3. Lägg undan din mix i 1 vecka , lyssna sedan på den med färska öron ,skäms man över vad man har åstadkommit så det kryper under skinnet som trikiner på ett vildsvin, så är det bara att börja om från början.

Skulle man nu tycka om det man har spelat in, då ska man undra varför man tycker om det.

Lycka till !

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, ska spela in en ny version där jag krämar på lite mer (förhoppningsvis lite mer vaket och mindre svajigt). Problemet är väl att jag inte har något tonregister jag behärskar. Inte än i alla fall, men skam den som ger sig.

Angående sura toner, så vägrar jag autotune för jag SKA lära mig sjunga rent, men med en tråkig röst så kan det kvitta tycker jag

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag gillar när det är feeling i rösten och rättar hellre till pitch om feelingen är rätt. Tvärtom går inte att göra, dött låter dött oavsett plugg. Men tonhöjd går finemang att rätta till.

Bra feeling men surt = fixa pitch och få en bra tagning. Ingen feeling men rätt tonhöjd = helt kasst.

Genren är rolig för alla sångare låter som dom skall klämma ut världens största bajskorv. Det skall helt enkelt låta lite skitnödigt. Det måste finnas där! 🙂

Bara att träna sången lika mycket som du har tränat på ditt vanliga instrument. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu gjort en ny inspelning. Kan fortfarande inte sjunga, men tänkte höra om själva mixen. Har därför gjort två versioner, en med helt rå sång förrutom compressor så att de lugna partierna ska höras.

Remixer och covers är fortfarande inte tillåtet - läs forumets regler

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...