RG MUSIC Postat 30 oktober 2014 Dela Postat 30 oktober 2014 (redigerat) Ska börja spela in mina egna låtar nu och många är enbart sång o gitarr och nu undrar jag Hur man gör för att hålla takt på bästa sett? Ska man bara ha känslan för takt eller är det kanske lite "charmigt" när det inte är helt 100% utan mer 90-95& i takt? hehe hoppas ni hajar vad jag menar. Har ni bpm mätarn på när ni spelar in enbart gura o sång? Personligen stör jag mig bara på den.....eller kanske ett tillfälligt trum beat? tips tas emot. Tack Redigerat 30 oktober 2014 av RG MUSIC Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zakyath Postat 30 oktober 2014 Dela Postat 30 oktober 2014 tempot behöver inte sitta perfekt, oroa dig inte över det. spela in först, stör du dig på att du inte håller rytmen så får du helt enkelt öva. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Signia Postat 30 oktober 2014 Dela Postat 30 oktober 2014 (redigerat) Tempot och variationerna i pulsen är ju en del av uttrycket, feelingen. Lika mycket som tonerna, ackorden och rytmisk frasering är. Klick behövs ju mest ifall folk har svårt att göra musik annat än i rutnätsform, om musiker måste spela parallellt med maskiner, eller om inspelning ska ske 1 musiker i taget och låten har långa uppehåll i olika stämmor. Men även där går det utmärkt med varierande puls. Kör inte till klick om du inte måste, blir som att spela med ett spett i häcken då 🙂 Redigerat 30 oktober 2014 av Signia Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 30 oktober 2014 Dela Postat 30 oktober 2014 En viktig sak om du spelar utan klick är hålla koll så du inte sakta ökar takten omedvetet hela tiden. Om tempot diffar lite gör det ju inget men som lyssnare kan man uppleva det lite stressigt när det ökar hela tiden. Och det är ju det som är svårt. Hör sällan talas om någon som sackar i tempo. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 31 oktober 2014 Dela Postat 31 oktober 2014 Det beror ju på vad du själv föredrar. Tidigare kommentarer i tråden speglar deras uppfattning, med andra ord inget som är skrivet i sten. Mitt tips är att du helt enkelt testar vad som passar dig och vilket slutresultat du blir mest nöjd med. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 31 oktober 2014 Dela Postat 31 oktober 2014 Tempot och variationerna i pulsen är ju en del av uttrycket, feelingen. Lika mycket som tonerna, ackorden och rytmisk frasering är. Klick behövs ju mest ifall folk har svårt att göra musik annat än i rutnätsform, om musiker måste spela parallellt med maskiner, eller om inspelning ska ske 1 musiker i taget och låten har långa uppehåll i olika stämmor. Men även där går det utmärkt med varierande puls. Kör inte till klick om du inte måste, blir som att spela med ett spett i häcken då 🙂 Det går att göra ett tempotrack med midiklockan/dawklockan också.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kpax Postat 31 oktober 2014 Dela Postat 31 oktober 2014 Jag skulle spela in till fast tempo för om man vill göra nåt kul av det senare...........men ett hihatbeat är roligare att spela till än click. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 31 oktober 2014 Dela Postat 31 oktober 2014 Jag skulle spela in till fast tempo för om man vill göra nåt kul av det senare...........men ett hihatbeat är roligare att spela till än click. +1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 31 oktober 2014 Dela Postat 31 oktober 2014 Riktigt långsamma låtar med typ bara en gitarr o sång kan vara skönt att spela till ett klick eller en trumloop. Fördelen är att man kan nästan låta bli att spela alls emellanåt, så gitarren nästan eller helt tystnar. Sen när man lyssnar på det kommer rytmen att sitta där hela tiden ändå. Låtar med mer driv är roligare utan klick…. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.