Jump to content
Annons

Lämplig ersättning för sång av cover?


erika93

Recommended Posts

Hej,

jag har blivit tillfrågad av en vän/producent som tänker producera och släppa en cover om jag kan ställa upp och sjunga till denna.

Vad vore en lämplig fördelning av eventuella intäkter? Jag antar att det enda min vän tjänar på detta är lite vid eventuell försäljning av downloads/streams? Det mesta går ju till upphovsmännen.

Det enda jag kommer att göra är att sjunga. Min vän tar hand om produktion/arrangemang/mixning/mastring etc.

Är 10% rättvist eller ska jag begära mer?

/Erika

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du ska få närliggande rättigheter och då är det NCB som har hand om det. Är du med och skriver musiken så skall du ha egentliga rättigheter och då är det Stim. Kan ibland vara att man anmäler sig till både stim och NCB. De borde ju iaf ha koll på vad som är branschstandard. 25% låter mycket i mina öron för bara ett sångpålägg och att du inte varit med och skrivit något av musiken.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Anders för input. Jag tyckte själv att 25% lät mycket även om vore trevligt med så mycket ;-). Om vi bortser från att det är en cover. Vad vore en lämplig ersättning för att sjunga in någon annans sång om man gör just bara det - sjunger. Den andra har skrivit och producerat musiken? Vill bara vara så påläst som möjligt när frågan dyker upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

En viktig sak att tänka på är att det är du själv och den andra parten som måste upprätthålla kontraktet. Den här typen av ersättning regleras inte av stim eller ncb. Den organisation som kan vara intressant i frågan är SAMI. Det är en intresseorganisation som samlar in pengar till just musiker som du är i båda de fall du beskrivit, dvs oavsett om det är en cover eller inte så är du musiker i sammanhanget. Så om musiken ges ut har du oavsett om det är en cover eller ej rätt till ersättning. Men du kan så klart även göra avtal med producenten eller låtskrivaren om ytterligare ersättning för utfört arbete. Oftast är det lättare om man får betalt per timme eller per låt. Men det kan ju vara en ok deal för båda att komma överens om andel i procent av intäkt. Det som är viktigt att komma överens om då är vilken eller vilka intäkter man menar. Är det endast den fysiska och digitala skivförsäljningen eller ingår även låtskrivarens intäkter i form av royaltys från stim och ncb? Och det gäller ju som sagt att den du har avtal med då stämmer av och sätter över den andel i procent ni kommit överens om till dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

om du inte får någon ersättning för själva inspelningen så kan du förhandla på andra villkor och det beror även lite på hur många musiker som medverkar.

men 25% är inte fel i detta fall.

normal är kanske 10% för utbetalning från skivbolag till artist, men jag gissar att du inte är artiskt utans snarare musiker, och då ska du egentligen ha vanlig lön

skivbolaget ska också anmäla alla medverkande på ett skivsläpp till sami.

och du som medverkar ska då ansluta dig till sami.

men detta är först viktigt om låten kommer spelas typ på radio.

och denna ersättning är ju oberoende vad du förhandlar med skivbolaget.

sami betalar ut till musiker och artister till skillnad från stim som betalar till upphovsmän.

Link to comment
Dela på andra sajter

En viktig sak att tänka på är att det är du själv och den andra parten som måste upprätthålla kontraktet. Den här typen av ersättning regleras inte av stim eller ncb. Den organisation som kan vara intressant i frågan är SAMI. Det är en intresseorganisation som samlar in pengar till just musiker som du är i båda de fall du beskrivit, dvs oavsett om det är en cover eller inte så är du musiker i sammanhanget. Så om musiken ges ut har du oavsett om det är en cover eller ej rätt till ersättning. Men du kan så klart även göra avtal med producenten eller låtskrivaren om ytterligare ersättning för utfört arbete. Oftast är det lättare om man får betalt per timme eller per låt. Men det kan ju vara en ok deal för båda att komma överens om andel i procent av intäkt. Det som är viktigt att komma överens om då är vilken eller vilka intäkter man menar. Är det endast den fysiska och digitala skivförsäljningen eller ingår även låtskrivarens intäkter i form av royaltys från stim och ncb? Och det gäller ju som sagt att den du har avtal med då stämmer av och sätter över den andel i procent ni kommit överens om till dig.

Menade självklart SAMI. Blev lite fel där. Bra du rättade till!

EDIT: Är det tänkt att din sång ska vara ett exempel för att sedan pitcha låten åt en annan artist? Eller ska du vara vocalist på slutprodukten som ska ut för försäljning?

I första exemplet hade nog en engångssumma varit mest lämpligt iaf.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...