Jump to content
Annons

Plugg läser inte av midi fil?


whaatswe

Recommended Posts

Hej, jag har ett problem som sätter griller i huvet på mig.

Jag har en skoluppgift där jag ska imitera ett utgivet musikaliskt verk. Man får använda sig av vilken metod man vill och då jag inte är någon storspelade tänkte jag försöka använda mig av midi som jag sedan assignar olika ljud till som jag sedan skruvar med.

Till problemet. Jag har fått tag på en väldigt bra midi fil till den låt jag valde. Problemet är att den plugg jag vill använda för stråkarna "symphonic orchestra gold edition", inte läser av VISSA av spåren.

T.ex. Jag kan ta midi track 1, den funkar utan problem på alla olika pluggar jag assignar den till.

Men när jag tar midi track 2, så funkar den inte på just SOGE men den funkar på andra pluggar?

Jag har försökt att felsöka men jag förstår inte problemet, jag vet ju att midifilen uppenbarligen funkar på en annan plugg, jag kan även se att pluggen "tar emot" midi informationen då "midi ikonen" ger utslag på pluggen men det kommer helt enkelt inte ut något ljud.

Hjälp någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Okej, hittade själv lösningen i mitt fall.

Jag glömde att nämna att jag använder FL, och det visade sig att FL studio använder sig utav en speciellt "color mapping" för att spela upp flera olika instrument från samma plugg när det gäller midi. (Jag har tidigare trott att dom olika färgerna på noterna enbart har vart en visuel grej för att "hålla koll" på olika partier)

Lösning: I det här fallet var det helt enkelt att bara att ändra "färg" på noterna (Alt+C) så funkade det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...