Jump to content
Annons

Moduler att sakna?


Jiisuki

Recommended Posts

Tänkte bara höra vad folket har för önskemål till framtida versioner?

Själv har jag viljat ha en lfo, som är fristående med cv-ut. Storleken lite som en spider. Ni förstår hur jag menar 🙂

Redigerat av Jiisuki
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett annat önskemål till Reason är en sk "Sample Recorder"

Nån form av ljudinspelning direkt på ett sequencerspår där man kan se ljudvågorna (ungefär som de flesta andra musikprogram som har både MIDI och wav-stöd) och spela in sång eller elgitarr exempelvis utan att behöva använda sig av ReWire och ett annat ljudinspelningsprogram. Det ska helst ha stöd både för mp3, ogg och flac. Pitch bending utan att hastigheten ändras är en till grej som jag saknar.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Disk streaming" i NN-XT (som Gigasampler, HALion och Kontakt) och att Reload konverterar Giga-banker.

Rewire åt båda hållen. Dvs. skicka in audio från t.ex. ProTools in i Reason och tillbaka igen.

Edit: Fast det är väl snarare funktioner än moduler.

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

Enda jag saknar som jag kan komma på nu är en fet filterbank. Problemet med den nuvarande är att man inte kan lägga extra högpassfilter på grejer utan ett jävla meck med vocdern.

Har sett att folk vill ha en separat lfo-enhet ett tag nu, förstår inte riktigt vitsen med det, går ju att routa cv från alla enheter och använda. Däremot skulle det vara najs med en modulationsmodul där man kan rita kurvor "vector-style".

Link to comment
Dela på andra sajter

*En synt där man kan rita egna och morpha mellan olika vågformer. DET hade vartir tufft.

*En Gate

*En fet Noise reduktor i stil med "Sonic foundary" (stava).

den kan man flippa ljuden riktigt mkt med om man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Har sett att folk vill ha en separat lfo-enhet ett tag nu, förstår inte riktigt vitsen med det, går ju att routa cv från alla enheter och använda.

Mjo, klart det går att göra så. Men om man vill ha en lfo som modulerar t. ex. res och något mer, men inte vill använda de lfoer som redan finns i synthen (t. ex. malström) för att de kanske används till något annat, så känns det lite onödigt att behöva skapa en ny malström. Vore praktiskt att ha en fristående lfo, möjligtvis där man kan rita egna vågformer, och flera utgångar? 😮 Det vore guld, i alla fall för min musikstil 😛

En annan kul funktion skulle vara ett arpeggio som man kan koppla till syntharna osv.

Redigerat av Jiisuki
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara höra vad folket har för önskemål till framtida versioner?

Själv har jag viljat ha en lfo, som är fristående med cv-ut. Storleken lite som en spider. Ni förstår hur jag menar 😎

- en upphottad ReBirth 303 modul 🙂

- äkta programerbar arpeggiator

- ännu bättre ljudkvalitet (upplever att t.ex poppar o klickar ibland när man programmerar lite mer extrema/hårda ljud, en slags antialias funktion på syntharna hade varit snyggt)

Link to comment
Dela på andra sajter

upplever att t.ex poppar o klickar ibland när man programmerar lite mer extrema/hårda ljud

Ehhhh va? 😎

Maila mig gärna en RNS med exempel...

Link to comment
Dela på andra sajter

upplever att t.ex poppar o klickar ibland när man programmerar lite mer extrema/hårda ljud

Ehhhh va? 😲

Maila mig gärna en RNS med exempel...

Okej: clickz.zip

rns, Reason 3.0.

"Problem 1"

Jag förstår exakt varför sinuskurvan klickar och jag vet att man kan komma runt det.

MEN det är jobbigt. Snyggare om kurvan kunde "softas till" automatiskt.

"Problem 2"

Ska det va så här? Ska det verkligen det? va? va?

Ska man verkligen behöva leva med det här? Jag mår illa.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
"Problem 1"

Jag förstår exakt varför sinuskurvan klickar och jag vet att man kan komma runt det.

MEN det är jobbigt. Snyggare om kurvan kunde "softas till" automatiskt.

Ja, du modulerar ju med en fyrkantsvåg. På eller av. Det finns ingen softning i en fyrkant och skulle den "softas" skulle det vara "nästan" en fyrkantsvåg.

Skriv till Propellerheads och önska kurvor med rundare kurvor/antialias.

"Problem 2"

Ska det va så här? Ska det verkligen det? va? va?

Ska man verkligen behöva leva med det här? Jag mår illa.

Hmm... Om vi gör om din procedur från grunden:

  • Du har en fyrkantsvåg-oscillator i Malström. Ok.
  • Du modulerar oscillatorn och genererar fler vassa "offset"-hopp och snabba ticks. Ok.
  • Du håller volymen lååååååångt nere för att maximera kvantiseringsbruset. Se bild 1. Okej...
  • Du lägger på tape-kompressor för att mosa ner dynamiken och sedan lyfta upp volymen synten. Se bild 2. Okej...
  • Du adderar Fuzz! En effekt som modulerar amplituden så de starka plus- och minus-polerna dras ner mot nollan igen... Se bild 3. Okej...

Är någon vid det här laget förvånad att det låter som det gör?

Bättre ljudkvalitet? Jo, Reason skulle kunna ha 128-bitars upplösning internt, med vad skulle det ha för betydelse när dina extrema syntpatchar knappt når upp i 8-bitars ljud med allt distat kvantiseringsbrus? Jag mår också illa... :rolleyes:

clickz1.gif _ clickz2.gif _ clickz3.gif

Bild 4 & 5 visar en sinuskurva före och efter Fuzz ifall min förklaring ovan var lite konstig...

clickz4.gif _ clickz5.gif _

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ju sugen på möjligheten att kunna "rendera" sina midisprår o göra till wav, så att man ska kunna leka lite med dem där á la soundfuurge.

O mer lékbara rex. Jag vill klippa o klistra o pyssla o syssla och pitcha o trixa. Det går bara o klippa o klistra ytligt. Mycket jobbigt när man aldrig ser vad man jobbar i...

Som o försöka klippa en cirkel i papper utan att få andvända mall.

Det går men det blir inte så snyggt.........

Men det finns en grej jag hatar brutalt med reason, nu vet jag inte i fall ni nämnt o klagat över detta innan... chansen är väll rättså stor men iaf.

Jag HATAR att man inte kan förstora upp sitt fönster till helskärm... helt meningslöst och fult. FIXA!!!!

Annars så tycker jag the sweedsgjorde ett mycket bra jobb... specciellt i 3:an

Redigerat av Chillalot
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ju sugen på möjligheten att kunna "rendera" sina midisprår o göra till wav, så att man ska kunna leka lite med dem där á la soundfuurge.

O mer lékbara rex. Jag vill klippa o klistra o pyssla o syssla och pitcha o trixa. Det går bara o klippa o klistra ytligt. Mycket jobbigt när man aldrig ser vad man jobbar i...

1. Om du hade läst manualen hade du säkert hittat "Export-funktionen" (!) så du kan exportera ut dina spår eller hela låten till wav. 😆

2. För att klippa i en rex-fil behöver du Recycle. Men du kan fortfarande göra jättemycket! Reason är inte ytligt! 😛

Mappa ut rex-filen med DrRex.

Ladda upp loopen i en NN-XT istället.

Ersätt så midispåret skickas till din NN-XT.

"Pitcha & trixa", skicka olika slag på olika utgångar och programmera om soundet med envelopes och pitch osv. Möjligheterna är fler än du kan hålla koll på.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Om du hade läst manualen hade du säkert hittat "Export-funktionen" (!) så du kan exportera ut dina spår eller hela låten till wav. 😆

2. För att klippa i en rex-fil behöver du Recycle. Men du kan fortfarande göra jättemycket! Reason är inte ytligt! 🙂

Mappa ut rex-filen med DrRex.

Ladda upp loopen i en NN-XT istället.

Ersätt så midispåret skickas till din NN-XT.

"Pitcha & trixa", skicka olika slag på olika utgångar och programmera om soundet med envelopes och pitch osv. Möjligheterna är fler än du kan hålla koll på.

1 om du hade läst min presentatyion så hade du sett att jag hatar o läsa manualer 🙂

men seriöst så är det inte så jag menar... vill inte behöva exportera utan vill sitta i samma program... ps,, önske tänkande var det... ds

2 det har jag inte tänkt på... ska kolla runt på det där... dock så misstänker jag att man ändå inte, nästan som med sax och papper, kan klippa i sina samplingar med hjälp av det utan att man spaecar [öööööhh..... "rymdar" ska det va 🙂 ] till allting....

men men,.. dax och rusa till det lokale reason racket vänster om sequensern och ta på mig labrocken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...